بازدید از جاذبه‌های طبیعی ارومیه جالب و مهیج است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو بدانید.

دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جاذبه های گردشگری ایران که در ارومیه قرار دارد دریاچه مارمیشو است. این دریاچه کوهستانی آنقدر جذاب است که وقتی به دیدنش بروید دل کندن از آن برایتان بسیار سخت است. دریاچه مارمیشو و طبیعت اطراف آن می تواند شما را ساعت ها به خود خیره نگه دارد. علاقه مندان به طبیعت محال است که نام این دریاچه را نشنیده باشند و حتی از آن بازدید نکرده باشند. هرچند که وقتی نام ارومیه و دریاچه شنیده می شود اولین چیزی که به ذهن ها می آید دریاچه ارومیه است ولی حقیقت این است که دریاچه ارومیه تنها دریاچه این شهر نیست و دریاچه مارمیشو با زیبایی های خیره کننده خود یک رقیب سرسخت برای ارومیه است.

دریاچه مارمیشو را بشناسید

دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه قرار دارد. این دریاچه چشم انداز بسیار زیبایی دارد به همین دلیل گردشگران از سراسر ایران برای تماشای مناظر آن و استراحت در کنار این دریاچه به ارومیه می آیند. دریاچه مارمیشو ۵ هکتار مساحت و ۵۰ تا ۶۰ متر عمق دارد. یکی از چیزهای دریاچه مارمیشو که بین مردم منطقه معروف است قزل آلای آن است.

دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو

آب این دریاچه از رودخانه ای به نام نازلوچای از درون کوه های بایبون و ستاره لوند تامین می شود. زمین شناسان معتقدند که این دریاچه مانند دریاچه گهر از زلزله بوجود آمده است. در واقع بر اثر زلزله بخشی از کوه ریزش کرده است و یک سد طبیعی به وجود اورده که این سد جلوی خروج آب را می گیرد و باعث ایجاد دریاچه مارمیشو می شود. ساکنان قدیمی روستای مارمیشو مسیحی بودند و ظاهرا نام رهبر آن ها بنیامین مارشیمون بوده است و گفته می شود که نام این دریاچه از نام او وام گرفته شده است.

پوشش گیاهی دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو از نظر پوشش گیاهی غنی است. در اطراف این دریاچه همه جور درختی از درخت بلوط، بنه عناب و گلابی گرفته تا زالزالک، بادام، گز و صنوبر وجود دارند. از نظر گل و گیاه نیز می توان به گیاهانی نظیر خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر اشاره کرد.

دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو

حیات وحش دریاچه مارمیشو

در گذشته در این منطقه گراز، پلنگ و بز کوهی زندگی می کردند، ولی امروزه به ندرت می توان یکی از آن ها را دید. در عوض هنوز حیواناتی مثل روباه، گرگ، خرگوش و خرس در این منطقه حضور دارند. علاوه بر پستانداران، پرندگان نیز در منطقه حضور دارند که از مهم ترین آن ها به کبک، شاهین و بلدرچین اشاره کرد. در درون دریاچه مارمیشو هم ماهی های سفید، قزل آلا و سمور زندگی می کردند. متاسفانه صید بی رویه و حضور بیشمار گردشگران باعث شده است که این گونه ها بسیار کم تعداد شوند و البته سمور به طور کل دیگر در این دریاچه وجود ندارد.

عسل دریاچه مارمیشو

خوراکی های کوهستانی و طبیعی همیشه یک سر و گردن از محصولات کارخانه ای بالاتر هستند. این بستگی به شانستان دارد که در مسیر مارمیشو بتوانید زنبور داران را ملاقات کنید یا نه، اما اگر خوش شانس باشید و یکی از آن ها را ملاقات کنید می توانید عسل طبیعی و با کیفیت دریاچه مارمیشو خریداری کنید و از مزه خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو

برای دانستن بهترین زمان بازدید از یک مکان گردشگری باید نکته های زیادی را در نظر بگیرید. باید ببینید در میان گزینه های مختلف چه موضوعی برایتان مهم تر است. مثلا اگر دوست ندارید روزهای شلوغ و پر جمعیت گریزان هستید باید روزهای غیر تعطیل را برای رفتن به دریاچه انتخاب کنید. اگر آب و هوا برایتان اهمیت دارد، از نظر آب و هوایی بهار و تابستان از دیگر فصول سال بهتر است. در زمستان هم برف می بارد و هم به دلیل سرمای شدید احتمال دارد دریاچه یخ بزند. بازدید از مارمیشو در زمستان بیشتر برای افراد ماجراجو و آماده بودن در شرایط سخت مناسب است.

جاذبه های اطراف مارمیشو

اگر به ارومیه و دریاچه مارمیشو رفتید این فرصت برای شما فراهم می شود که از ده ها مورد از جاذبه دیگر از دیدنی های اطراف این دریاچه بازدید کنید. از معروف ترین جاذبه های گردشگری مارمیشو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو

چادرهای عشایر

در بازدید از مارمیشو به احتمال زیاد چادرهای عشایر را خواهید دید. ایلات و عشایر معمولا در این منطقه چادر می زنند و این یک فرصت برای شماست که می توانید از نزدیک زندگی این مردم مهمان نواز را مشاهده کنید. دیدن عشایر می تواند برای شما یک خاطره بی نظیر رقم بزند.

آبشار مارمیشو

یکی دیگر از دیدنی های مارمیشو که جذابیت آن اصلا کمتر از خود دریاچه نیست آبشار مارمیشو است. این آبشار با دریاچه مارمیشو فاصله زیادی ندارد و رودخانه نازلوچای از آن می گذرد. آبشار مارمیشو در فصل های پر بارش پرآب است و صدای آن را می توان از فاصله چند ده متری شنید.

مسیر و آدرس دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در غرب شهر ارومیه واقع شده است و ۴۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. این دریاچه به مرز ترکیه هم نزدیک است. در جنوب این دریاچه قله های سی تاو، قایدوک و چال قرار دارند و همچنین در شمال آن کوه بایدوست واقع شده است. در غرب آن روستای مخروبه دری و در شرقش روستای بانی و پسان قرار دارند.

دریاچه کوهستانی و بی‌همتای مارمیشو

اگر از سایر شهرهای ایران قصد بازدید از این آبشار را دارید می بایست ابتدا به ارومیه سفر کنید، سپس از میدان مدرس ارومیه ۴۵ کیلومتر به سمت غرب بروید. بعد از این که روستاهای پسان، بانی و هلانی را رد کردید به روستای زیبای مارمیشو می رسید. زمانی که به این روستا رسیدید دنبال زیارتگاه پیر خراسانی بگردید و بعد از طی یک مسیر سنگ لاخی به دریاچه مارمیشو برسید.

منبع: بزن بریم سفر

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    11 0
    بله درسته من اهل اونجا هستم هر چی نوشته شده بازم کم است واقعا جای عالی برای گذراندن تعطیلات مهمانان گرامی می باشد
  • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    4 4
    عشق است آذربایجان یاشاسین اورمیه
  • محمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 13
    مردمان خوب کرد و طبیعت زیبا قطعا زیباست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید