۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 55444106

حضور در طبیعتی با گستره تمام نشدنی، تجربه شگفت‌انگیزی است به همین دلیل با ما همراه باشید تا از دشت همیشه بهار ایران بدانیم.

دشت همیشه بهار ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: دشت مغان با مناظری زیبا و خیره‌کننده در استان اردبیل آرام گرفته است. این دشت از طرف شمال و شرق به جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان مشکین شهر و از غرب به ارسباران محدود شده است. به‌طور کلی چهره طبیعی دشت مغان به سه قسمت کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای تقسیم می‌شود: نواحی کوهستانی دشت مغان، ارتفاعات جنوب، جنوب غرب و غرب منطقه را شامل می‌شوند که با شیب بیش از ۱۰ درصد، از ارتفاع حداقل ۱۰۰ متر به سمت جنوب و غرب بر میزان ارتفاع افزوده شده و تا حدود ۷۰۰ متر می‌رسند. نواحی کوهپایه‌ای دشت مغان، به‌طور کلی زمین‌های کمتر از ۱۰۰ متر ارتفاع متصل به کوهستان تا نزدیک جلگه را می‌توان جزو این ناحیه به حساب آورد. نواحی جلگه‌ای دشت مغان، در شمال منطقه با شیب بسیار ملایم، کمتر از ۵ درصد تا سواحل رود ارس گسترش دارد و به دلیل وجود خاک‌های آبرفتی دانه ریز و رسوبی و حاصلخیز تماما زمین‌های عمده کشاورزی را تشکیل داده و از تراکم زیاد جمعیت برخوردارند.

دشت همیشه بهار ایران

وسعت دشت مغان

دشت مغان در غرب دریای خزر در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار وسعت دارد. این دشت با حرارتی بین ۲/۳ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد، منطقه‌ای است معتدل و یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری استان است.

بازارچه مرزی پارس آباد

ظرفیت های شهرستان پارس آباد در حوزه کشاورزی و دامپروری بسیار گسترده بوده و پتانسیل صادرات کالا از طریق آذربایجان به بازار روسیه را دارد. استان اردبیل بیشترین مرز مشترک را با جمهوری آذربایجان دارد و با توسعه این منطقه، رابطه تجاری ایران و آذربایجان با رایزنی های میان دو کشور می تواند افزایش یابد.

سوغات دشت مغان

افرادی که در این منطقه عشایری زندگی می کنند که از راه دام پروری و کشاورزی زندگی خود را می گذرانند. صنایع دستی این عشایر نیز به عنوان سوغات دشت مغان شناخته می شود. ورنی و زیر انداز های رنگی زیبا، قلاب بافی و خورجین از جمله این صنایع دستی است.

محیط زیست دشت مغان

در تالاب های دشت مغان انواع پرندگان کوچنده آبزی مثل قوی فریادکش، قوی کوچک،قوی گنگ، پلیکان خاکستری، اردک چشم طلایی، اردک تاجدار، مرکوس سفید، غاز خاکستری و بالکان کوچک قابل مشاهده است.

دشت همیشه بهار ایران

تپه نادر اصلاندوز، قلعه اولتان ،گورستان اصلاندوزمغان، گورستان کورلار کورعباسلوی مغان، برج قارلوجا، تپه خرمن، پل تاریخی خمارلو – مغان، زیستگاه خروسلوی مغان، زیستگاه آقابابا ، زیستگاه حسن دره سی، دریاچه سد شهرک مغان، سواحل زیبای آراز چایی (رود ارس)، جنگل های مغان از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی این منطقه هستند.

جاهای دیدنی دشت مغان

تپه نادری (نادرشاه افشار) اصلاندوز مغان:

تپه عظیم نادر در جنوب غربی شهر اصلاندوز مغان در تلاقی رودخانه آراز (ارس) و قره سو (دره رود) قرار دارد. بلندی این تپه ۳۰ متر و محیط اطراف آن حدود ۱۵۰۰ متر و طول آن ۱۲۰ متر و عرض آن حدود ۱۰۰ متر است. به ظاهر تپه نادری از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد. از اشیای مکشوفه در تپه نادری می توان سفال خشت پخته دوران پارتی، سفالهای منقوش دوره اسلامی، تعداد زیادی سنگ انسبیدین به حالت تیغه و سنگ خام را نام برد.

دشت همیشه بهار ایران

تپه نادری از منظر تاریخی قابل توجه است در این مکان بود که نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.

قلعه اولتان دشت مغان:

قلعه اولتان در کنار رود ارس و در نزدیکی شهر پارس اباد واقع شده است (منطقه اردبیل). این قلعه ابتدا توسط Arsacids ساخته شد، اما زمان شکوفایی آن در زمان ساسانیان بود و در آغاز اسلام و به دلیل ثبات و موقعیت مطلوب آن، تا قرن دوازدهم هجری استفاده شد.

با توجه به فرضیه های کاملا علمی، بسیاری از ساختمان های قلعه هنوز هم زیرزمینی نگهداری می شوند.

این قلعه باستانی که در نزدیکی دهکده قدیمی اولتان واقع شده و در میان مردم محلی به عنوان اولتان غالایی شناخته می شود، در منطقه ۳۲۰ هزار متر مربع ساخته شده است و ساختار باقی مانده با قلعه نظامی همراه است.

در فضاهای معماری قلعه، آثار متعددی از قبیل اجاق، اتاق های بسیاری، اجاق گاز و چهار طبقه از سقف های تزئینی استفاده شده است.

دشت همیشه بهار ایران

سنگ های قیمتی منحصر به فرد و متنوع دوره های مختلف اسلامی که در اینجا یافت می شوند اهمیت خاصی دارند. در محدوده قلعه نیز تپه هایی وجود دارد که واحد های ساختمان کوچک بودند در حالی که ساختمان های عمده و اصلی در جبهه شرقی قرار داشتند و به دلیل تغییر در مسیر رود ارس، برخی از آنها از بین رفته و ناپدید شدند.

این قلعه شهری با فضاهای مسکونی درون آن و فضاهای صنعتی مانند آزمایشگاه های مختلف متالورژی، شیشه های دمیده و سرامیک در خارج از شهر است. یک حلقه ۱۵-meter در اطراف برای حفظ ایمنی قلعه از حمله دشمنان ساخته شده است. این آب همیشه از طریق دو کانال که از رودخانه آراس ساخته شده بود پر از آب بود.

قیز قلعه سی دشت مغان:

قیز قلعه سی که با نام قلعه دختر دشت مغان نیز شناخته می‌شود، از سال ۶۲۹ تاکنون پابرجا است. این دژ محکم در کنار رودخانه برزند و در ۱۷ کیلومتری شمال گرمی مغان قرار دارد. قیز قلعه سی یکی از قلعه ‌های متعددی است که با نام قلعه دختر در سرتاسر کشور شناخته می‌شوند.

دشت همیشه بهار ایران

مصالح قیز قلعه سی شامل قلوه سنگ و ملات ساروج می‌شود و در حال حاضر از آن، دو دیوار ناقص و دو برج باقی‌مانده است. سبک و نام بنا، قدمت آن را به دوران اشکانی و ساسانی منسوب می‌کند.

منبع: گرداگرد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید