قیمت دلار روز گذشته بیش از هزار تومان گران شد و به کانال ۴۸ هزار تومانی ورود کرد. روند رفت و برگشتی این اسکناس باعث سردرگمی فعالان بازار ارز شده است. آیا دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی باز می‌گردد؟

قیمت دلار در روزهای آینده هم افزایش پیدا می کند؟

به گزارش سلام نو، قیمت دلار روز گذشته با افزایش بیش از هزار تومانی یک کانال رشد داشت. این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد.

در روزهای گذشته سیگنال‌های مساعد خبری توانست دلار را از کریدور ۵۰ هزار تومانی خارج کند و در محدوده ۴۰ هزار تومانی نیز سه پله سقوط داشته باشد. طی این مدت، آزادسازی منابع ارزی ایران از عراق و برخی اظهارات سیاسی بیشترین اثر کاهشی را در بازار ارز داشت.

بازار آزاد ارز، غیررسمی و کم‌عمق است
صبح دیروز محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی با توجه به کاهش ۱۳ درصدی قیمت دلار در مدت یک ماه گذشته سربلند و دست‌پر حاضر شد. وی در سخنان خود بار دیگر به بازار آزاد ارز حمله و تاکید کرد که این بازار، کم‌عمق و غیررسمی است.

وی همچنین به مداخله ۵۷ میلیارد دلاری بانک مرکزی طی ۱۳ سال یعنی بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ اشاره و تاکید کرد که «مداخله در بازار امری معمول است». این در حالی است که برخی مدیران سابق این نهاد همانند سیف و عراقچی به دلیل مداخله در بازار ارز با جریمه‌های سنگین مواجه شده‌اند. فرزین تثبیت اقتصادی از طریق دخالت سیاست‌گذار را ضروری دانست.

در روزهای گذشته فشار فروش در بازار ارز متاثر از خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به پیشرفت مذاکرات برجام بیشتر بود؛ اما خریدار عمده‌ای نیز در بازار وجود ندارد و معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا ثبات نسبی قیمت دلار دست به خرید و فروش نزنند.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، الگوی رفتاری دلار در ماه‌های گذشته تکرار روندهای قبلی است. آنها معتقدند هرگاه دلار به سقف‌های قیمتی می‌رسد در مدت مشخصی ۳۰ درصد اصلاح قیمتی را تجربه می‌کند. آنها محدوده ۴۲ تا ۴۵ هزار تومانی را برای اسکناس آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند.

قیمت نرخ‌های مختلف
روز گذشته دوشنبه ۲۲ خردادماه قیمت دلار در مرکز مبادله طلا و ارز کاهش داشت. اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی با قیمت ۴۱ هزار و ۵۱۴ تومان معامله شد و حدود ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. دلار حواله نیز با کاهش ۴۳۲ هزار تومانی یک کانال سقوط کرد و با رقم ۳۷ هزار و ۷۴۰ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر
اسکناس یورو دیروز در بازار آزاد افزایش داشت. این ارز در بازار آزاد هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۶۳۲ تومان معامله شد. اما در سایت بازار متشکل اسکناس یورو کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۴۴ هزار و ۶۱۰ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۰ هزار و ۵۵۵ تومان عرضه شد. دیروز یوروی حواله نیز بیش از ۶۰۰ تومان ارزان شد و یک کانال پایین آمد.
روز گذشته قیمت درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل ارزی حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۷۶ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۳۰۴تومان عرضه شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید