قیمت دلار در بازار در روزهای گذشته نوسان زیادی داشته است به طوری که قیمت دلار دیروز به کف کانال ۴۷ هزار تومان رسید اما امروز ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ به ۴۹ هزار تومان رسید.

قیمت دلار دوباره صعودی شد / علت چیست + جدول قیمت ارز و دلار امروز  سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش سلام نو به نقل از  تجارت‌نیوز، روند کاهشی قیمت دلار از روز گذشته متوقف شد و دلار روند افزایشی پیدا کرد. قیمت دلار که در ابتدای هفته وارد کانال ۴۶ هزار تومان هم شده بود، از دیروز مسیر افزایشی پیدا کرد و امروز ۲۳ خرداد ماه به میانه کانال ۴۹ هزار تومان رسید.

اما علت افزایش قیمت دلار چیست و چرا روند کاهشی قیمت دلار متوقف شد؟

کاهش قیمت دلار پس از آن آغاز شد که ماجرای احیای برجام به سرخط رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد. انتظار می‌رفت که مذاکرات به نتیجه برسد و دلارهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شود. دلارهایی که بسیاری امیدوار بودند با ورود به بازار ارز، قیمت دلار را کاهش بدهد.

اما اخباری که در دیروز و امروز به بازار مخابره شد، چندان امیدبخش نبود. یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق اعلام کرد دلارهای آزادشده صرف واردات کالای اساسی و ارز حجاج می‌شود. این مساله نشان داد دلار جدیدی قرار نیست وارد بازار شود. موضوعی که پیش از این بارها اعلام شده بود.

از طرف دیگر ماجرای توافق و توافق موقت از طرف آمریکا هم تکذیب شد و رسانه‌ها خبردادند برجام از دستور کار بایدن خارج شده است. بر اساس گزارش‌های موجود دولت بایدن به دنبال نسخه برجام ۲۰۱۵ نیست و به دنبال دستیابی به نوعی دیگر از توافق برای مدیریت تنش با توجه به مساله غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران است. سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا، گزارش‌های ادعایی درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت را گمانه‌زنی خواند و افزود که تحول جدیدی در رابطه با برجام رخ نداده است.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

مجموع این عوامل سبب شد که افزایشی‌ها بازار را در دست بگیرند و قیمت دلار افزایشی شود. البته پیش از این هم تاکید شده بود که اخبار مذاکرات جو هیجانی در بازار ایجاد کرده و این جو سبب کاهش قیمت دلار شده است. اما با همان شدت و سرعتی که دلار از کانال ۵۱ هزار تومان پایین آمد، می‌تواند مجددا بالا برود.

به عبارتی علت اصلی کاهش قیمت دلار اخبار برجامی مثبت بود و حالا با قطع شدن این منبع، دلار مسیر قبلی را در پیش گرفته است. بازار تاکنون منتظر توافق جدید بود اما چون خبر جدیدی منتشر نمی‌شود انتظارات افزایشی در بازار قوت گرفته و قیمت دلار افزایش پیدا کرده است.

پیش از این مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرده بود که اروپا و آمریکا برای احیای برجام زمان مشخصی را در اختیار ایران قرار داده‌اند و ایران در زمان مشخصی باید تصمیم بگیرد که آیا به برجام بر می‌گردد و توافق می‌کند یا نه. اگرچه این مقام اروپایی زمان نهایی را اعلام نکرده بود، اما به نظر می‌رسد که بازار به این نتیجه رسیده که فعلا توافقی در کار نیست.

اما در این شرایط قیمت دلار چه می‌شود؟ پیش از این کارشناسان تاکید کرده بودند که قیمت دلار در محدوده ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود. به گفته کارشناسان در صورت وجود اخبار مثبت دلار در محدوده ۴۰ هزار تومان حرکت می‌کند. اما اگر این اخبار وجود نداشته باشد دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان می‌شود و بعد از آن باید دید سیاستگذار می‌تواند قیمت دلار را در چه محدوده‌ای حفظ کند.

قیمت دلار | قیمت یورو و سایر ارزهای مهم 

نوع نرخ امروز (تومان)  نرخ 22 خرداد (تومان)  نرخ 21 خرداد (تومان) 
دلار صرافی ملی 41.422 41.514 41.989
یورو صرافی ملی  44.545 44.644 45.154

نوع  نرخ امروز (تومان)  نرخ 22 خرداد (تومان)  نرخ 21 خرداد (تومان) 
لیر ترکیه 2.105 2.025 2.100
پوند انگلیس  61.970 60.080 61.780
درهم امارات 13.720 13.270 13.640
روبل روسیه 600 580 595
یوان چین 6.910 6.690 6.890
دینار عراق 38.200 36.900 37.500

کد خبرنگار: ۲۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید