دانه خرما سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می‌کنند.

 فواید باورنکردنی هسته خرما؛ از تسکین دندان درد تا درمان سنگ کلیه

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، هسته خرما را ما دور می اندازیم در حالی که برای بدن و باز کردن عروق و رگ های قلب و دیگر نقاط بدن بسیار مفید است.

ممکن است باور کردنش آسان نباشد، اما هسته خرما یکی از شگفت‌انگیزترین موادغذایی با خواصی بی‌نظیر و باورنکردنی است. این هسته عجیب، هم به صورت خوراکی و هم دارویی قابل استفاده است. هسته‌های خرد شده خرما، ویژگی‌های مختلف دارویی، مثل خاصیت کورتونی برای درمان ناراحتی‌های کلیه و مثانه دارند.

علاوه بر این، دانه خرما خاصیت خردکنندگی داشته و با شکستن و خرد کردن سنگ کلیه به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. پودر دانه خرما طعمی شبیه قهوه دارد، اما فاقد کافئین است. بنابراین برای کسانی که نمی‌توانند قهوه بنوشند، جایگزینی مناسب محسوب می‌شود. ما در این مقاله در مورد خواص هسته خرما و نحوه مصرف آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خواص هسته خرما چیست؟

هزاران سال است که خرما، غذای اصلی بسیاری از جوامع است. اعتقاد بر این است که این میوه‌ی کوچک گرمسیری حاوی ارزش غذایی و فواید سلامتی و اقتصادی قابل توجهی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد این ترکیبات با کاهش بروز بیماری‌های قلبی – عروقی و بهبود سلامت کلی بدن در ارتباط هستند. در سال‌های اخیر از دانه خرما برای تولید مواد غذایی، مانند نان و نوشیدنی‌های گرم نیز استفاده شده است. دانه خرما سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، دانه خرما به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد در تقویت سیستم ایمنی و اعصاب نیز موثر است.

ارزش غذایی خرما و هسته آن، این میوه را به یکی از منابع غذایی مهم تبدیل کرده است. علاوه بر این، هسته این میوه ارزشمند فواید زیر را داراست.

درمان مشکلات قند خون

از خواص هسته خرما اصلی‌ترین مصرف دارویی دانه خرما برای افراد دیابتی و کمک به کنترل قند خون است. این پودر خارق‌العاده دارای خواص تولید انسولین است. اگر فردی دیابت و قند خون بالا دارد، بهتر است به مدت یک هفته روزانه سه فنجان قهوه هسته خرما بنوشد.

پیشگیری از آسیب DNA

دانه خرما سرشار از آنتی اکسیدان است که از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دانه خرما به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد در تقویت سیستم ایمنی و اعصاب موثر است.

منبع غنی از فیبر هسته خرما که 10 تا 15 درصد وزن خرما را تشکیل می‌دهد، به طور متوسط 1.73 درصد فیبر غذایی داشته و به عبارت بهتر منبع غنی فیبر غذایی است.

پیشگیری از سنگ کلیه و آسیب کبدی

دانه خرما به درمان سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه کمک نموده و حاوی چندین ترکیب دارویی است که یکی از آن‌ها در بدن مانند کورتون عمل می‌کند. از این‌رو برای درمان ناراحتی‌های کلیه و مثانه، التهاب و بیماری‌های عفونی مجاری ادراری نیز مفید است. همچنین، هسته خرما خاصیت خردکنندگی داشته و با شکستن و له کردن سنگ کلیه به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. دانه خرما سرشار از پروآنتوسیانیدین بوده و محافظ کبد و کلیه در برابر هر گونه آسیب است. افرادی که از سنگ کلیه یا مثانه رنج می‌برند، می‌توانند دانه‌های خرما را کوبیده، دم کرده و روزی دو بار از این دمنوش میل کنند. دانه خرما به درمان سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه کمک می کند. دانه خرما به درمان سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه کمک می کند.

خواص آنتی اکسیدانی

تحقیقات نشان می‌دهد آنتی اکسیدان هیدرولیز پروتئین هسته خرما می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی کاربردی بالقوه برای بهبود سلامت استفاده شود. دانه خرمای ایران، یکی از منابع غنی و شناخته شده آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای مصارف دارویی و تجاری در جهان است. تنظیم آنزیم‌های بدن از خواص هسته خرما هسته خرما از نظر شیمیایی، حاوی اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، روی، کادمیوم، کلسیم و پتاسیم است. اسیدهای چرب اشباع، شامل اسیدهای استئاریک، پالمیتیک و اسیدهای چرب غیراشباع شامل اسیدهای لینولئیک و اولئیک هستند که می‌توانند عملکرد آنزیم آلفا-5 ردوکتاز را کنترل کنند.

تسکین دندان درد

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما با کمک دانه خرما درد دندان تسکین می‌یابد. کافی است کمی پودر دانه خرما روی دندان پاشیده شود و بدین‌ترتیب، درد دندان کاهش یابد.

سلامت پوست و مو

از خواص هسته خرما زیبایی پوست و درمان چین و چروک ، از فواید اعجاب‌انگیز روغن هسته خرما است. این روغن به دلیل داشتن ویتامین‌های B ، A و آهن، در رشد مو و زیبایی پوست بسیار موثر بوده و مشکلات پوستی را درمان می‌کند. ماساژ پوست با روغن دانه خرما به صورت روزانه به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل می‌کند. علاوه بر این، روغن دانه خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی است که تمام مشکلات پوستی را درمان می‌کند. مصرف این روغن روی ریشه موها آن‌ها را نرم کرده و به رشد و ضخیم‌تر شدن مو کمک می‌کند.

ماساژ پوست با روغن دانه خرما

به صورت روزانه به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل می‌کند. ماساژ پوست با روغن دانه خرما به صورت روزانه به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل می‌کند. التیام زخم‌ها هسته خرما می‌تواند زخم‌های معمولی یا سپتیک را درمان کند. سوزاندن دانه خرما و گذاشتن آن در محل جراحت باعث التیام آن می‌شود.

درمان اسهال

از خواص هسته خرما دانه خرما برای درمان ناراحتی‌های گوارشی، به ویژه اسهال مزمن مفید است. مصرف آن در کنار مصرف خرمای ارگانیک به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل نموده و باکتری‌های وارد شده به دستگاه گوارش را از بین می‌برد.

دانه خرما و ترمیم ناخن

روغن هسته خرما به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های K و A برای ترمیم ناخن‌ها موثر است.

افزایش ایمنی برای مادران شیرده

دانه خرما شیر مادران شیرده را افزایش داده و از سیستم ایمنی بدن آنان حفاظت می‌کند. دانه خرما شیر مادران شیرده را افزایش می‌دهد. دانه خرما شیر مادران شیرده را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از نقص DNA

مصرف پودر دانه خرما می‌تواند مانع از آسیب رساندن مواد شیمیایی سمی به کبد و کلیه شود. دانه خرما حاوی موادی است که از اکسیداسیون و آسیب به DNA جلوگیری می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان موجود در هسته خرما باعث سم‌زدایی کبد می‌شود. سرشار از ویتامین‌های مفید روغن هسته خرما در لوسیون‌ها، صابون‌ها و شامپوها استفاده می‌شود. این روغن حاوی تری گلیسیریدهای چرب، حدود 80 درصد چربی اشباع و 20 درصد چربی غیراشباع است. روغن دانه خرما حاوی ویتامین E است که از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. ویتامین E برای تقویت مو، کاهش ریزش مو و نرم شدن پوست مفید است. استفاده در محصولات غذایی از روغن هسته خرما در تولید محصولات مختلفی، مثل مارگارین، روغن نباتی، خامه، شکلات و بستنی استفاده می‌شود.

سلامت قلب از خواص هسته خرما

یکی از فواید روغن دانه خرما کلسترول اندک آن است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این روغن سالم‌تر از کره حیوانی است که می‌تواند از قلب محافظت کند. با این حال، حاوی چربی‌های ترانس است که در صورت زیاده‌روی در مصرف می‌تواند باعث بیماری قلبی شود.

سلامت استخوان‌ها

روغن هسته خرما، حاوی ویتامین K است. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و به عنوان یک فاکتور انعقادی حیاتی در خون عمل می‌کند. یک فنجان روغن هسته خرما حاوی تمام ویتامین K مورد نیاز روزانه بدن است که البته به دلیل چربی بالا مصرف آن توصیه نمی‌شود. ویتامین K موجود در دانه خرما، ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است ویتامین K موجود در دانه خرما، یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است جایگزین روغن‌های ناسالم روغن دانه خرما در برابر اکسیداسیون در دمای بالا مقاوم بوده و نسبت به سایر روغن‌های موجود، جایگزین بهتری برای پخت و پز است.

بهبود بینایی

روغن هسته خرما، حاوی ویتامین A است که برای اختلالات چشمی و دید در شب مفید است.

سایر فواید دانه خرما

از دیگر فواید دانه خرما می‌توان به کنترل فشار خون، کاهش وزن، تولید ادرار، کاهش درد زایمان ، دفع انگل، درمان کم‌خونی، رشد و تقویت مژه و ابرو، درمان بیماری‌های مخاطی و حمایت از اعصاب اشاره کرد.

چگونه هسته خرما را پودر کنیم؟

حدود 6 تا 15 درصد وزن هر خرما را دانه آن تشکیل می‌دهد. در قدیم مردم از دانه خرما برای تغذیه دام یا تهیه قهوه عربی بدون کافئین استفاده می‌کردند، اما این ماده غذایی در آشپزخانه مصارف متنوع‌تری نیز دارد. برای مصرف دارویی یا خوراکی هسته خرما، باید آن را برشته کرده و به پودر تبدیل نمود. برای تهیه آن در منزل، ابتدا باید دانه‌های خرما شسته شده و سپس به مدت 24 تا 48 ساعت کاملا خشک شوند؛ البته بسته به محل زندگی ممکن است خشک شدن آن حتی ۳ تا 5 روز طول بکشد. پس از خشک شدن کامل ، دانه‌های خرما خرد شده و آسیاب می‌شوند. سپس دوباره به مدت پنج دقیقه در طبقه بالای فر بو داده شده و پس از خنک شدن به مصرف می‌رسند.

مضرات هسته خرما چیست؟

هسته خرما نیز مانند میوه‌اش دارای طبعی گرم است و برای کسانی که گرم مزاج هستند، ممکن است ایجاد حساسیت نموده و یا باعث بروز جوش‌های زیرپوستی شود. مشکلاتی مانند خارش و قرمز شدن پوست نیز از جمله عوارض مصرف قهوه یا دمنوش دانه خرماست. لازم به ذکر است که پودر یا قهوه دانه خرما برای زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا ممکن است منجر به انقباضات رحمی و سقط جنین شود.

چگونه می‌توان از هسته خرما در برنامه غذایی استفاده کرد؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از پودر هسته خرما لذت برد، از جمله: دم کردن پودر دانه خرما و نوشیدن آن به جای قهوه افزودن پودر هسته خرما به اسموتی‌ها یا آب‌میوه‌ها دمنوش پودر هسته خرما و آب گرم به همراه لیمو استفاده از آرد هسته خرما در پخت نان، شیرینی ، دونات، کیک و … استفاده از پودر دانه خرما و عسل به ‌جای مربا افزودن پودر دانه خرما به سس سالاد افزودن پودر خرما به خورش یا سوپ

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید