دریاچه نئور یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اردبیل است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره نئور؛ دریاچه‌ای با مناظر فوق‌العاده بیشتر بدانید.

نئور؛ دریاچه‌ای با مناظر فوق‌العاده

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه نئور اشتراک مرز استان گیلان و اردبیل است و در جنوب آن، خلخال و هیر از توابع استان اردبیل واقع شده است. میان دره‌های کوهستان باغرو و در حصار مثلث تالش، خلخال و اردبیل، سرزمینی فیروزه‌ای واقع شده که زیبایی خود را به اطراف خود پراکنده است. دریاچه نئور یکی از مناطق زیبای این منطقه و پرجاذبه گردشگری استان اردبیل است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه نئور

برای رسیدن به این دریاچه از خلخال باید در مسیری نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر رانندگی کرد. از تالش با مسیر دسترسی ۱۸۰ کیلومتر دیده می‌شود و فاصلۀ بین اردبیل و دریاچه را ۴۷ کیلومتر رانندگی است. در واقع، دریاچه نئور در مرکز مثلثی قرار گرفته که سه رأس آن را این ۳ شهر پر کرده‌اند.

اگر از اردبیل به‌طرف این دریاچه راه بیافتید، باید از سمت جنوب‌شرقی این شهر حرکت کنید: وارد بزرگراه بسیج می‌شوید و بعد از پشت‌سرگذاشتن میدان ایثار، وارد جاده اردبیل به خلخال و هیر می‌شوید. پس از واردشدن به این جاده، باید در حدود ۳۰ کیلومتر برانید تا علامت خروجی مسیر منتهی به دریاچه را ببینید.

نئور؛ دریاچه‌ای با مناظر فوق‌العاده

حالا بعد از حدود ۱۳ کیلومتر به دریاچه نئور خواهید رسید. کل زمان حرکت از اردبیل به‌سمت دریاچه، نزدیک به ۱ ساعت طول می‌کشد. اگر نقطۀ شروع حرکت شما این شهر باشد، باید تقریبا ۴۷ کیلومتر برانید.

دریاچه ای از ترکیب دو دریاچه

این دریاچه خوش‌رنگ یکی از پهناورترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی اردبیل محسوب می‌شود. در فصل بهار، نئور از ترکیب دو دریاچه، جان می‌گیرد تا دریاچه‌ای بزرگ پدید آید. تنوع پوشش گیاهی به دشت‌های وسیع اطراف آن چهره‌ای بهشتی داده است. با حضور پرندگان مهاجر بر سطح آب این دریاچه، می‌توانید بوم نقاشی زنده‌ای را در این نقطه از ایران نظاره‌گر باشید. این مقصد خنک تابستانی به‌دلیل ارزش بالای زیست‌محیطی، از مناطق محافظت‌شده محسوب می‌شود و تحت نظارت سازمان محیط ‌زیست است.

بهار که از راه می‌رسد، حال ‌و هوای نئور تازه می‌شود و گل‌های رنگارنگ دشت‌های آن را می‌آرایند. در دل این دشت‌های کوهستانی، گل‌ها و گیاهان باارزشی روییده‌اند؛ عطر و خاصیت هرکدام‌ از آن‌ها شما را وسوسه می‌کند تا چند شاخه‌ای از آن‌ها را با خود به سوغات بیاورید و از داروی سلامت طبیعت لذت ببرید.

نئور؛ دریاچه‌ای با مناظر فوق‌العاده

گیاهانی همچون بابونه، بومادران، پنج‌انگشتر، کنگر و خاکشیر در کوهستان‌های اطراف دریاچه نئور رشد می‌کنند. در این فصل سال می‌شود زیباترین حالت دریاچه نئور را تماشا کرد. گذر اسب‌هایی خوش ‌قد و قامت در این دشت‌های رنگارنگ، دنیایی خیال‌انگیز برای شما رقم می‌زند. بی‌شک، تماشای این قاب زیبای طبیعت هوش از سرتان می‌برد.

در فصولی از سال، پرندگان مهاجر خوش‌آب‌ورنگی به‌سراغ نئور می‌آیند و با پرواز خود بر فراز این دریاچه، چهرۀ طبیعت این منطقه را زیباتر می‌کنند.

از نمونه پرندگانی که در زیستگاه نئور دیده می‌شوند، آنقوت، کبک، چکاوک، بلدرچین و زاغ را می‌توان نام برد. فراموش نکنید این دریاچه و دشت‌های اطرافش پر از سوژه‌های ناب عکاسی هستند؛ بنابر این، هرگز به لنز دوربین عکاسی‌ خود اجازه استراحت ندهید.

سفر به منطقه نئور

منطقۀ کوهستانی دریاچه نئور بهترین گزینه برای شیفتگان کوهنوردی است. بسیاری از این گردشگران به ‌قصد این ورزش کوهستانی راهی این دریاچه می‌شوند. آنان یک کوه‌پیمایی دل‌چسب را از دامنه‌های خوش‌رنگ‌ و لعاب این منطقه به ‌قصد رسیدن به ارتفاعات شروع می‌کنند.

خیلی از افراد هم علاقه‌مندند که با پای پیاده و ذره‌ذره، زیبایی مسیر منتهی به ییلاق سوباتان را کشف کنند؛ آنان از این آهستگی برای ثبت خاطرات خوش لذت می‌برند.

نئور؛ دریاچه‌ای با مناظر فوق‌العاده

باید بدانید پیمودن این مسیر خوش‌رنگ ‌و لعاب تقریبا بیشتر از ۵ ساعت طول خواهد کشید؛ بهتر است در نیمۀ دوم بهار به دشت بزنید و پیاده روی را تجربه کنید. بعد از نیمۀ بهار تا اواخر خرداد، این مسیر دل‌فریب‌ترین چهرۀ خود را به مسافران نشان می‌دهد و هرگوشۀ آن با رنگی از گل‌ها آراسته شده است. آبشار ورزان و قله بغروداغ از جاذبه‌های گردشگری این پیاده‌نوردی هستند.

رایج‌ترین و محبوب‌ترین وسیلۀ رسیدن سوباتان به دریاچه نئور دوچرخه است که باعث می شود زیبایی‌های مسیر را رکاب زده و از دیدن این مناطق لذت ببرید. فراموش نکنید که رکاب‌زدن در این مسیر دشوار است و تنها دوچرخه‌سواران حرفه‌ای از پسِ آن برمی‌آیند؛ همچنین برای پیمودن این مسیر، به یک راه‌بلد در تیم دوچرخه‌سواری‌تان نیاز دارید.

چه فصلی از سال به دریاچه نئور سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به این دریاچه و دشت‌های بهشتی اطراف آن، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها رنگارنگ‌ترین قاب‌ها را تماشا می‌کنید و از آب‌ و هوای ناب و خنک آن لذت ببرید. اگر از چهره‌های یخی و سرد طبیعت لذت می‌برید، سفر در پاییز و زمستان نیز برای‌ شما جذاب خواهد بود. باید بدانید با رسیدن روزهای سرد سال، این دریاچه تبدیل به سرزمین یخی در دل کوهستان‌های سرد باغرو می‌شود.

منبع: دید شهر

نئور؛ دریاچه‌ای با مناظر فوق‌العاده

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    دریاچه فقط دریاچه ولشت کلاردشت و تفریح و گردش هیچ جای ایران مثل مازندران و گیلان نیست که انسان لذت میبرد
  • Afsharhasanvand IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    سلام داداش شما که که این همه زحمت کشیدین اینارو نوشتین با بودالالو چه مشکلی داری که ادرس دقیقو نمینویسی اون همه میپیچونی یا اسم دهات مارو حذف میکنی خوب همون بهتر نیست بگین ۳۰ کیلومتری اردبیل روستایه بودالالو که به سمت چپ بپیچین میرسین به دریاچه
  • ندا IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    والا ما هفته قبل رفتیم ،حیف راهی که رفتیم ،ارزش نداشت .البته ناگفته نماند اگر با تور یا لیدر محلی یا ماشینای پاترول وکوه رفت از اونجا به سمت سوباتان راه هست که واقعا سوباتان محشره ابشارورزان و...برای خودش سویسی حساب میشه ،ولی خود دریاچه فقط اگر مقصد باشه ،بی ارزشه با اون پیچ و خمای جاده ، دریاچه سوها در اردبیل زیباتره و به چند طبیعت محشر راه داره ،،دریاچه ویستان و دریاچه های شمال عالی هستن کلا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید