با وجود کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، تحلیلگران بازار معتقد بودند سیاست‌گذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را نمی‌دهد.

بازگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی / ریزش دلار موقتی است؟

به گزارش سلام نوبه نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در هفته سوم خردادماه همواره در روند نزولی قرار داشت. این اسکناس طی هفت روز گذشته دو هزار تومان افت قیمت داشت و به کریدور ۴۰ هزار تومانی ورود کرد. در آخرین معامله روز گذشته، قیمت دلار با رقم ۴۹ هزار تومان عرضه شد.

در روزهای اخیر فشار فروش در بازار ارز بالا بود و سیگنال‌های سیاسی و خوش‌بینی نسبت به گشایش‌های احتمالی در رابطه با توافق برجام، معامله‌گران را در فاز احتیاطی قرار داد.

تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که ماه جاری روزهای پرخبری برای بازارهای مالی باشد؛ از همین رو طی دو هفته اخیر طوفان خبری هر لحظه بازارهای مالی را تکان داد. میانجیگری عمان برای آزادسازی زندانیان سیاسی و حضور کوتاه سلطان عمان در ایران، ‌نشست شورای حکام، شایعاتی درباره آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار منابع ارزی کشور، بازگشایی سفارت ایران در عربستان و اخبار مربوط به پیشرفت چشمگیر مذاکرات ایران و آمریکا عمده خبرهایی بودند که توانستند قیمت دلار را در بازار آزاد به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگردانند.

تردید معامله‌گران ادامه دارد؟

سنگینی وزنه اخبار مساعد سیاسی در حوزه بین‌المللی،‌ معامله‌گران را نسبت به ثبات قیمت‌ها بدبین کرده است. آنها ترجیح می‌دهند منتظر پایان نشست شورای حکام بمانند و روز شنبه با توجه به روند بازار تصمیم بگیرند فروشنده باشند یا خریدار.

روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه، هاآرتص در گزارشی مدعی شد که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است. این رسانه به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی نوشت که دو طرف طی روزهای گذشته به پیشرفت‌های عمده‌ای دست یافته‌اند و گفت‌وگوها از آنچه تصور می‌شد سریعتر پیش می‌رود. این خبر که البته تکذیب نشد، بار اخبار سیاسی را بر دوش بازارهای مالی سنگین‌تر کرد و توانست قیمت سکه را میلیونی کاهش دهد و دلار نیز کریدور ۵۰ هزار تومانی را از دست داد.

کارشناسان اقتصادی همواره بر سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور تاکید دارند اما آنها معتقدند این رویکرد بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت. با این وجود این عده می‌گویند اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی رخ دهد، قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی باز می‌گردد اما این روند نزولی موقتی است زیرا شرایط کلان اقتصادی، مانع ماندگاری طولانی‌مدت دلار در این محدوده می‌شود.

فاصله دلار از ارزش ذاتی

پیش از این تحلیلگران بازار، ارزش ذاتی دلار را محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومانی عنوان می‌کردند. آنها معتقد بودند سیاست‌گذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را نمی‌دهد؛ به خصوص اکنون که دولت با کسری بودجه مواجه است و تمایلی به کاهش بیشتر قیمت دلار ندارد!

معامله‌گران معتقدند با اخبار تکمیلی در حوزه برجام کفه ترازوی کاهش قیمت در بازار سکه و ارز سنگین‌تر خواهد شد و فشار عرضه بالا خواهد رفت. با این حال، عده‌ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند توافق موقت دور از انتظار است و ایران و آمریکا بیشتر مصمم به توافق دائمی هستند.

امروز پایان نشست چهار روزه شورای حکام است؛ نتایج این سلسله نشست‌ها می‌تواند مسیر بازارهای مالی را با روند صعودی یا نزولی همراه سازد. خروجی این نشست‌ها هر چه باشد، کارشناسان اقتصادی با توجه به موضوع رشد تورم، روند کاهشی قیمت‌ها را کوتاه‌مدت می‌دانند. آنها همواره به توافقی کامل از جنس برجام اشاره می‌کنند که باید با گذر زمان تورم را کاهش دهد و آهسته و پیوسته روند قیمت را در بازارهای مالی متعادل کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • واقعیت عرض IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 0
    تا پایان سال🌹إن شاءلله🌹زیرِ ۳۰ هزار تومان خواهد ثابت نشست تا باز رو به پایین برود و این اتفاق می افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید