۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 55442206

خرم‌آباد جاذبه‌هایی درجه یک و تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره ییلاقی خاص در خرم‌آباد بدانید.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه‌ها با صلابت و استوار هستند و در فصل بهار به برکت برف‌های زمستان و بارش‌های بهاری سیمایی رنگارنگ به‌خود می‌گیرند و رویش‌گاه گل‌های وحشی می‌شوند. مخمل کوه در مجاورت شهر خرم‌آباد، به جهت طبیعت کم‌نظیر، امکانات رفاهی مطلوب، آب‌وهوای ییلاقی و زیبایی‌های مسحورکننده بیشتر ایام سال میزبان طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان است. این منطقه کوهستانی از جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود.

ییلاق خاص مخمل کوه

مخمل کوه از چین‌خوردگی جوان محسوب می‌شود که در دوران سنوزوئیک یا نوزیستی (جدیدترین دوره زمین‌شناسی) تشکیل شده است. کوه‌زایی‌های این دوره دلیل تشکیل رشته‌کوه البرز، زاگرس، هیمالیا، آلپ و آند است. مخمل کوه با حدود ۱,۹۰۰ متر ارتفاع بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس شرقی است و بافتی رسوبی دارد. جوانی و سرزندگی این کوه پوشیده از گلسنگ، هر تماشاگری را به وجد می‌آورد.

گلسنگ موجودی ترکیبی خاصل از هم‌زیستی قارچ و جلبک است که ریشه، ساقه و برگ ندارد. این موجودات خزه‌گونه از ریسه تشکیل شده‌اند و روی خاک نمی‌رویند؛ بلکه روی تخته‌سنگ‌ها و تنه درختان دیده می‌شوند. گلسنگ در هوای آلوده از بین می‌رود و وجود آن در یک منطقه نشان‌دهنده پاکی هوا است.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد

این قارچ خزه‌ها هنگامی که خیس و مرطوب باشند به رنگ سبز روشن در می‌آیند. گلسنگ‌ها دلیل نام‌گذاری مخمل کوه هستند. صخره‌ها و سنگ‌های این کوه در فصل بهار با بارش‌های منطقه مملو از گلسنگ‌های تازه و سبز رنگ می‌شوند و ظاهری مخمل‌گونه به خود می‌گیرند.

گلسنگ‌ها در اثر تابش مستقیم و طولانی نور خورشید و عدم رطوبت، به رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه در می‌آیند؛ به همین دلیل جانبی از کوه که در مجاورت آفتاب نیست، معمولا سبز رنگ‌تر و مخملی‌تر به‌نظر می‌رسد. طراوت و سرسبزی مخمل کوه در فصل بهار به اوج خود می‌رسد. زاویه تابش خورشید روی گلسنگ‌ها طیف‌های مختلفی از رنگ سبز را ایجاد می‌کند. این سرسبزی به مرور کم شده و در پاییز رنگ قهوه‌ای پیدا می‌کند. هنگامی که ظاهر مخمل کوه تیره و سیاه می‌شود، بومیان منطقه از آن با نام «کوه کمر سیاه» یا به زبان لری «کمرسی» یاد می‌کنند.

لرستان سرزمین قله‌های سربه‌فلک‌کشیده، چشمه‌های جوشان و آبشارهای بلند است. مخمل کوه در استان لرستان، شمال شهر خرم آباد واقع شده است و با ظاهر جذاب و چشم‌نواز بخشی از دره تاریخی خایدآلو را تشکیل می‌دهد. جاده خرم آباد به الشتر از دل مخمل کوه می‌گذرد.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد

مخمل کوه لرستان در فاصله حدودی ۶۰ کیلومتری فرودگاه خرم آباد، ۱۸ کیلومتری ترمینال مسافربری خرم آباد و ۲۰ کیلومتری مرکز شهر خرم آباد قرار دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و امکانات مناسب این منطقه کوهستانی را به مقصدی جذاب برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه و سفرهای یک یا چندروزه تبدیل کرده است.

آدرس: استان لرستان، شمال خرم آباد، کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به الشتر

دیدنی‌ های مخمل‌کوه

مخمل کوه از مناطق کوهستانی و ییلاقی خرم‌ آباد است. پارک جنگلی، تنگه و آبشار، اجزای سه‌گانه دیدنی‌های مخمل کوه هستند. وجود این عناصر طبیعی و زیبا در کنار یکدیگر مخمل‌کوه را به منطقه‌ای عالی برای تفریح و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی اطراف مخمل کوه حدود ۵۰۰ هکتار وسعت دارد. طبیعت زاگرس با درختان بلوط شناخته می‌شود. در پارک جنگلی مخمل کوه نیز درختان بزرگ و تنومند بلوط رشد کرده‌اند. پوشش سبز و مخملین، درختان باشکوه بلوط و هوای مطبوع و خنک، این پارک جنگلی را باشکوه و زیباتر کرده‌اند. پارک جنگلی مخمل کوه به همت شهرداری لرستان تجهیز شده و مقصد محبوب اهالی خرم آباد و شهرهای اطراف برای تعطیلات آخر هفته است.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد

در این جاذبه گردشگری امکاناتی چون آلاچیق، سرویس بهداشتی، باریکیو، پارک بازی کودکان، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران‌ و قلیان‌سرا وجود دارد.

تنگه شبیخون

در جانب شرقی دامنه مخمل کوه و محل تلاقی با سپید کوه، تنگه‌ای زیبا به نام شبیخون شکل‌گرفته است. این تنگه که امروزه در مسیر جاده خرم آباد به الشتر قرار دارد، در گذشته از مسیرهای مهم و استراتژیک محسوب می‌شد. تنگه سرسبز و تماشایی شبیخون در طول تاریخ بسیار پرحاشیه بوده و درگیری‌ها و هیاهوهای زیادی را به خود دیده است. کتاب‌های تاریخی متعدد از جنگ و جدال‌های رخ داده در این تنگه سرسبز حکایت می‌کنند.

روایتی تاریخی و جنگی باستانی دلیل نامگذاری شبیخون است. زمانی که شاهوردی خان (حاکم لرستان) شورش کرده بود، شاه عباس صفوی با سپاهیانش به‌سمت لرستان لشگرکشی کرد. سپاه نزدیک لرستان و در این تنگه اتراق کرد. شاه عباس در طول شب اجازه عبور هیچ فردی را از تنگه نمی‌داد تا شاهوردی خان از کمین مطلع نشود. پادشاه با این استراتژی و اقتدار به حاکم لرستان و سپاه او شبیخون زد و آن‌ها را شکست داد.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد

آبشار شبیخون

لرستان به سرزمین آبشارهای ایران شهرت دارد. آبشار زیبایی در تنگه شبیخون قرار دارد که زیبایی و محبوبیت این منطقه را دو چندان می‌کند. این آبشار مسیر خود را از میان صخره‌ها و گلسنگ‌ها باز کرده است. به‌طور معمول آب جاری در سطح کوه‌های زاگرس به جهت ترکیب با خاک، گل‌آلود به پای کوه می‌رسد؛ ولی حضور گلسنگ‌ها در مخمل کوه سبب تصفیه آب می‌شوند و آب آبشار شبیخون به لطف حضور گلسنگ‌ها زلال و شفاف است.

طبیعت بکر، زیبا و منحصربه‌فرد مخمل کوه دلیل اصلی محبوبیت آن در میان گردشگران به‌حساب می‌آید. این منطقه به جهت وجود جاذبه‌های متعدد مورد استقبال گروه‌های مختلف بازدیدکنندگان قرار گرفته است. حضور در پارک جنگلی، تنفس هوای پاک، دلچسب و خنک منطقه، گوش سپردن به موسیقی آب و تماشای طبیعت رنگارنگ مخمل کوه آرامش ذهن و جسم را به انسان هدیه می‌دهد و خستگی حاصل از زندگی پرسرعت شهری را برطرف می‌کند.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر وکیلی حسنوند IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 1
    اینجا ایران است ، اینجا لکستان زیبای ماست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید