کاروانسرای تی تی گیلان در نقطه قرار گرفته که جاذبه‌های جالبی نزدیک آن قرار دارند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاروانسرا تی تی تنها جاذبه ی شهرستان سیاهکل نیست و خودِ سیاهکل خود به تنهایی یک جاذبه ی زیبا در این خطه است. شهرستان سیاهکل با دارا بودن موقعیت جلگه ای در فاصله ی ۱۵ کیلومتری شهر لاهیجان قرار گرفته است و از آن رودخانه ی کوچکی به نام شمرود، دقیقا از وسط آن عبور می کند که بسیار زیبایی خاصی به این منطقه اعطا کرده است.

کاروانسرای تماشایی تی تی گیلان

اروانسرای تی تی یعنی کاروانسرای شکوفه زیرا تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه است و از آن جایی که در زبان گیلکی مانند زبان انگلیسی جای صفت و موصوف بر خلاف زبان فارسی عوض می شود، بنابراین نام اصلی این کاروانسرا، تی تی کاروانسرا می باشد.

زمانی که این کاروانسرا ساخته می شد آن هم در روزگاری که کاروانسراهای بسیار کمی و انگشت شماری در شمال کشور ساخته می شدند، در این منطقه کاروانسرای تی تی ساخته شد که در ادامه درباره ی آن بیشتر توضیح خواهیم داد. ساخت این کاروانسرا در واقع گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل و موقعیت استراتژیک این شهر را نشان می دهد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

این مجموعه ی تاریخی دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی ‌مانند و همچنین دو ایوان در اطراف هشتی آن است. این کاروانسرا، درست در ۱۰ کیلومتری جاده ی سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و صد البته بسیار سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از مسیر لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است، قرار گرفته است.

اگر بخواهیم از آب و هوای منطقه ای که این کاروانسرا در با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که آب و هوای خنک تر قسمت کوهپایه ای آن را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین خاطر زمانی که برای دیدن کاروانسرای تی تی در سیاهکل می روید حتما لباس گرم و بارانی با خود به همراه داشته باشید.

امروزه، نه تنها کاروانسرای تی تی دارای اهمیت بسیار زیادی است بلکه منطقه ی سیاهکل نیز از نظر غنی بودن از نظر چشم اندازهای طبیعی و هم از نظر ارزش تاریخی از نقاط دیدنی استان گیلان به شمار می رود.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

سیاهکل در واقع سرزمین قوم باستانی دیلم ها است که پس از عبور از این شهر در امتداد مسیر شیم رود تا ارتفاعات کوهستانی دیلمان در این جا به یکجا نشینی روی آوردند و سیاهکل را به وجود آوردند. از ویژگی های معماری بنای کاروانسرای تی تی در سیاهکل می توان به این موارد اشاره کرد که این کاروانسرا از مدل کاروانسراهای برون شهری است که معماری آن بر اساس دارا بودن ۲ ایوان انجام شده است.

جاذبه‌های دیدنی‌تر نزدیک کاروانسرای تی تی

آبشار لونک

آدرس: شهرستان سیاهکل، بخش مرکزی، کیلومتر ۲۰ جاده سیاهکل به دیلمان

فاصله از کاروانسرای تی تی: حدود ۶ کیلومتر

آبشار لونک از مجموعه دو آبشار شبیه به هم با عرض ۲۰ متر تشکیل شده است که از ارتفاع ۶ متری در کنار جنگلی انبوه به پایین می‌ریزند و رودخانه‌ای با آب زلال در پایین دست آبشار تشکیل می‌دهند. آب این رودخانه پس از گذر از میان دره و صخره در نهایت به‌سمت مزارع و شالیزارهای کشاورزان منطقه سرازیر می‌شود.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

پیاده‌روی در میان جنگلی مملو از انواع درختان مانند ممرز، توسکا، گل‌های رنگارنگ، گوش سپردن به صدای دلنشین پرندگان در کنار صدای آب، عکاسی و پیک‌نیک از محبوب‌ترین تفریحات گردشگران در آبشار لونک هستند. آبشار لونک در فصول پاییز و بهار در پرآب‌ترین حالت خود است؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم در این زمان از سال به این منطقه سفر کنید.

پارک جنگلی پاشوران

آدرس: شهرستان سیاهکل، شهر سیاهکل، خیابان امام خمینی

فاصله از کاروانسرای تی تی: ۱۷ کیلومتر (۲۵ دقیقه)

استخر و پارک پاشوران یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیاهکل است. این پارک جنگلی به‌دلیل قرارگیری در حاشیه شهر، مکان مناسبی برای اتراق و استراحت مسافران است؛ پارکی با دریاچه مصنوعی، درختان بلند و سبز و مجسمه‌های جذاب در داخل و اطراف استخر که امکاناتی مانند قایق‌سواری در دریاچه، وسایل ورزشی، محوطه بازی کودکان و غیره دارد.

قلعه کوتول شاه

آثار ملی ایران

آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، بخش مرکزی، دهستان مالفجان، روستای موشا

فاصله از کاروانسرای تی تی: ۱۶ کیلومتر (۲۵ دقیقه)

قلعه کوتول شاه با قدمتی از دوره تیموریان در روستای موشا قرار دارد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

طبق روایت‌های تاریخی، کوتول شاه پادشاهی ظالم بود که هم‌زمان با اسماعیلیان و تیموریان بر مناطق رودبار، سنگر و لاهیجان حکومت می‌کرد و مرکز حکومت او در سیاهکل قرار داشت؛ به همین دلیل دژی بر فراز تپه (با ارتفاع ۳۰ متر) ساخت که امروز با نام قلعه کوتول شاه شناخته می‌شود. امروزه از آن دژ باشکوه تنها چند تکه سنگ و چند دیوار کوچک باقی مانده است.

پلان قلعه کوتول شاه، بیضی با دو قطر بزرگ ۲۶ متر و قطر کوچک ۹٫۷ متر است. ضخامت دیواره‌های قلعه از ۱٫۸ تا ۴٫۲ متر متغیر است. در بخش جنوبی این قلعه و کنار زائده متصل به بنا، بخش دیده‌بانی با دو طبقه با راه پله‌های ارتباطی آن دیده می‌شود که ورودی و درگاه قلعه را تشکیل می‌دهند. در قلعه کوتول شاه دو فضای مشخص (آب‌انبار در ضلع شرقی و طاقی روبه‌روی آن) به چشم می‌خورند. زمانی که در این بنا حضور دارید، تمام منطقه را زیر پای خود حس می‌کنید؛ موقعیتی که کاملا مناسب با محیط در نظر گرفته شده است.

حمام تاریخی دیلمان

آثار ملی ایران

آدرس: شهرستان سیاهکل، شهر دیلمان، کنار کوچه میراث فرهنگی

فاصله از کاروانسرای تی تی: ۳۱ کیلومتر (۵۰ دقیقه)

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

حمام تاریخی دیلمان با قدمتی از دوره ایلخانیان (یا طبق برخی منابع دوره صفوی ) در ابتدای شهر دیلمان قرار دارد. این بنا پس از چندین سال استفاده به فراموشی سپرده و زیر خروارها خاک و گل مدفون شد؛ به‌طوری که تا قبل از دوره قاجار کسی از وجود این حمام اطلاعی نداشت. میراز علی میربلوک در دوره قاجار با هزینه شخصی خود، دستور کاوش و مرمت حمام دیلمان را داد؛ بنایی که با سنگ و آجر ساخته شده بود و حوض‌های هشت‌ضلعی، نورگیرهایی از جنس مرمر شفاف و طاق‌های گنبدی شکل داشت.

سه گنبد، یک صحن بزرگ هشت‌ضلعی با اضلاع یکی در میان کوچک و بزرگ، خزینه آب گرم، سکوها، گرم‌خانه، سردخانه، رختکن و تنویرخانه از بخش‌های اصلی حمام تاریخی دیلمان هستند.

بشکافته سنگ ملومه

آدرس روستای ملومه: شهرستان سیاهکل، بخش دیلمان

فاصله از کاروانسرای تی تی: ۳۷ کیلومتر (۶۰ دقیقه)

بشکافته سنگ یکی از جاهای دیدنی روستای ملومه است؛ کوهی با ارتفاع ۵۰ متر که از وسط به دو نیم تقسیم شده است. انتهای مسیر میان این دو قسمت با ۱۰۰ متر طول، با افتادن یک صخره بزرگ مسدود شده است و یک یخچال طبیعی درآنجا قرار دارد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کاروانسرای تی تی

درختان کوتاه‌قامت روی کوه و چشمه جوشان نزدیک کوه از جذابیت‌های این منطقه هستند؛ کوهی که کوهنوردان و صخره‌نوردان بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. برای بازدید از بشکافته سنگ ملومه باید خودروی خود را در ابتدای روستا پارک کرده و یک ساعت پیاده‌روی کنید. برای دسترسی به یخچال نیز باید با کمی پیاده‌روی کوتاه و گذشتن از تخته‌سنگ‌ها به دهانه غاری برسید که یخچال در آن قرار دارد. برای رفتن به داخل یخچال باید درون گودالی بپرید؛ به همین دلیل بهتر است در صورت عدم برخورداری از توان و امکانات کافی، وارد یخچال نشوید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید