سخن‌گوی طالبان گفت: ممکن است طالبان به هیأت ایرانی اجازه‌ بازدید از سدهای آب افغانستان را ندهد.

مخالفت طالبان به هیأت ایرانی برای بازدید از سدهای افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی‌که مقامات ایران تأکید دارند که باید هیأت فنی این کشور، میزان آب رود هلمند در سدهای افغانستان را ارزیابی کند، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که در معاهده‌ ۱۳۵۱ در این باره چیزی گفته نشده است.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی پشتو گفته است که با توجه به معاهده، ممکن است طالبان به ایران اجازه‌ بازدید از سدهای آب افغانستان را ندهند.

مجاهد در پاسخ به این پرسش که ایران می‌گوید آب کافی وجود دارد و اینکه چگونه میزان آب هلمند مشخص می‌شود، گفت که طالبان تیم‌های فنی دارند و در برخی مناطق آب وجود.

وی گفت: «در مناطقی که آب وجود دارد ما آن را قبول داریم، مگر مسیر آب بسیار خشک باشد و آبی که به طرف ایران آزاد می‌شود به ایران نمی‌رسد، جذب می‌شود.»

برخی رسانه‌های ایران تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در سدهای افغانستان را منتشر کرده و اعلام کرده‌اند که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در سدهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.

مقام‌های ایرانی تأکید دارند که ادعای طالبان درباره‌ نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راستی‌آزمایی شود.

اخیرا مقامات ایران از طالبان به دلیل عدم رعایت حق‌آبه این کشور انتقاد کردند.

در این راستا، ابراهیم رئیسی در سفر به چابهار پیرامون حق‌آبه هیرمند گفته بود که به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

رئیس جمهوری افزوده است: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید