سید جواد جهرمی در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: همه تجربیات گذشته و به خصوص رویدادهای تلخ سال ۹۷ به بعد به وضوح نشان می دهد که قیمت گذاری دستوری، هیچ کمکی به اقتصاد و تولید نخواهد کرد و آب در هاون کوبیدن است؛ در این حوزه ضروری است برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم.

برای تحقق شعار سال باید از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، سید جواد جهرمی در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: سال گذشته سال پر فراز و نشیبی برای بورس کالا در بخشهای مختلف بود. در سالی که گذشت شاهد رشد ۵۸ درصدی از نظر ارزش معاملان بودیم به گونه ای که ارزش کل معاملات از هزارهمت عبور کرد. همچنین حجم معاملات بورس کالا با رشد ۵۵ درصدی به رکورد ۱۱۷ میلیون تن رسید.

وی ازجمله دستاوردهای بورس کالا در سال قبل را رونق تالار صادراتی عنوان کرد و اظهار کرد: رینگ صادراتی به کمک شرکت هایحاضر و تلاش های سازمان ایمیدرو توانست شاهد حضور محصولاتی نظیر شمش فولاد، مس، سیمان، آلومینیوم و پی وی سی بود.

جهرمی خاطرنشان کرد: توسعه و راه اندازی ابزارهای مبتنی بر طلا و قراردادهای آتی ‌شمش طلا از دیگر دستاوردهای بورس کالا درسال گذشته بود. همچنین پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا از مهم ترین و البته جذاب ترین فعالیت های بورس کالا در سال ۱۴۰۱بود؛ در بحث خودرو تنها به دنبال فروش فیزیکی نبودیم بلکه تامین مالی خودرو نیز مطرح بود و لذا یکی از دستاوردها تامین مالی یکی ازخودروسازان ازطریق اوراق سلف موازی استاندارد بود و بورس کالا از طریق معاملات شفاف در پی هدایت نقدینگی به این صنعت است.

مدیر عامل بورس کالای ایران اعلام کرد: سال گذشته هیچ نهادی، خود را به عنوان متولی بازار پر التهاب خودرو معرفی نمی کرد اما زمانی که بورس کالا به مساله عرضه خودرو ورود کرد، دستگاه های مختلف پیدا شدند و اعلام کردند متولی این بازار هستند در شرایطی که اوضاع فعلی بازارخودرو خود گویای همه چیز است.

مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: بورس کالا در مسیری که طی کرده نیازمند مراقبت و اصلاح است و در این راه از همه پیشنهادادها ورهنمودها استقبال می کند؛ در همین زمینه اصلاحاتی در دستورالعمل رینگ صادراتی نیاز داریم که برای آن به شورای عالی بورسمراجعه می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه ایجاد زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات سال قبل ثبت سفارش برخط و اخذ کد معاملاتی به صورت آنلاین راداشتیم و امسال نیز بررسی سیستم برخط عرضه و کاهش ضمانت های بانکی با استفاده از عضویت بانک ها در اتاق پایاپای در حوزهتسویه و پایاپای را در دستور کار داریم.

معضلی به نام قیمت گذاری دستوری

جهرمی با تاکید بر این نکته که صنعت تایر، صنعت برق و صنعت خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری در حال نابودی و کاهشسرمایه گذاری هستند گفت: راه اشتباه رفته و تجربه شده قیمت گذاری دستوری کمکی به اقتصاد نخواهد کرد و آب در هاون کوبیدناست. ضروری است که برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم.

وی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری، تولید را مختل، ‌ عرضه را کم و نیاز به واردات را بیشتر می کند. اوضاع بازار پت بطری در سال ۹۷ مثال واضحی است که تجربه شده است. سیاست های سال ۹۷ جلوی چشم ماست که ضرر آن را دیدیم و نباید تکرار شود و همه ما بهعنوان فعال اقتصادی، وظیفه جهاد تبیین را داریم.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: طی سال های گذشته شرکت ها از قیمت گذاری دستوری متضرر شده اند و همه ما موظفیم که اینموارد و اشتباه گذشته را تببین کنیم و نگذاریم اتفاق مشابهی در کشور رخ دهد.

جهرمی در بخش پایانی سخنرانی خود به نامه امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است «پس ازاحتکار منع کن که رسول الله(صلی الله علیه و آله) از آن منع کرده است و باید خرید و فروش به آسانی صورت گیرد و بر موازین عدل، بهگونه ای که در بها، نه فروشنده زیان بیند و نه بر خریدار اجحاف شود.» وظیفه ما در بورس کالا نیز اخذ تصمیمات کارشناسی شده برایتسهیل مبادلات کالاها در میان تولیدکنندگان بالادست و پاییت دست است؛ مسیر اصلی بورس کالا حرکت در جهت مقابله با رانت و فساداست و در این مسیر برای رشد تولید کشور، یک قدم هم عقب نمی نشینیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید