کویر مصر از زیباترین مقاصد طبیعی ایران به شمار می‌رود، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان بدانید.

بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: در کویر مصر همانند سایر کویرها، چشم اندازهای بی نظیر، شب های سرد، تپه ها و شیب های خطرناک و هیجان انگیز وجود دارد تا لذت کویر گردی را در این منطقه بتوان تجربه کرد. در گشت و گذار کویر مصر، با نیزارهای جذاب و دوست داشتنی، نمکزارهای زیبا، باتلاق های نمکی و جمعیت شترها روبرو می شویم اما جاهای دیدنی دیگری هم در کویر مصر وجود دارد که شاید از وجود آن ها بی خبر باشید.

جاذبه‌های دیدنی در کویر مصر اصفهان

دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور از نظر خیلی ها، زیباترین منطقه دیدنی در اطراف کویر مصر است اما بخاطر فاصله ای که تا کویر دارد، اکثراً افرادی از آن بازدید می کنند که از سمت شرق و روستای طبس میخواهند راهی کویر مصر شوند چراکه برای دسترسی به دریاچه نمک خور، در شرق روستای مصر به سمت روستای خور رفته و از روستای خور هم وارد جاده طبس می شوید تا در میانه راه، دریاچه نمک را مشاهده کنید. دریاچه نمک خور ارزش بالایی دارد چراکه نزدیک به ۲هزار کیلومتر، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران به حساب می آید.

بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان

دریاچه نمک خور چشم انداز بی نظیری دارد و برای عکاسی های جذاب و دوست داشتنی، مقصدی متفاوت و خاص خواهد بود. اما نکته ای مهم که خوب است بدانید. همانطور که میدانیم، دریاچه های نمک بخاطر عمق زیادی که دارند، دارای باتلاق های خطرناک بوده و انسان ها و جانوران مختلفی در این باتلاق به دام افتاده و در نهایت، به کام مرگ کشانده شده اند و همچنین، برخی هم تصور می کنند از آنجایی که دریاچه نمک خور، نام دریاچه را یدک می کشد و بخشی از کویر است، تنها با خودروهای آفرودی می توان به دریاچه سفر کرد و از جاهای زیبایش لذت برد اما نکته مهم اینجاست عمق دریاچه در عمیق ترین حالت، بین ۵ تا ۱۰ سانت است و از طرفی، بخاطر صاف بودن مسیر، حتی با خودروهای عادی هم می توان به بخش های مختلف دریاچه سفر کرد.

پلی گون های دریاچه نمک خور

پلی گون ها پدیده های جذاب و زیبایی هستند که اغلب در مناطق کویری رخ می دهند. کویرها با اینکه بسیار گرم و خشک هستند اما معمولاً در زمستان، باران های مختلفی هم در مناطق کویری می بارد.

بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان

آب باران به سمت دریاچه سرازیر می شضود و از آنجایی که کویرها نمک های زیادی دارند، آب باران بسیار شور می شود هرچند بخاطر گرمای هوا، آب به سرعت تبخیر شده و تنها نمک ها باقی میمانند. نمک های باقیمانده به لطف اختلاف دمای شب و روز دچار انبساط و انقباض شده و خرد می شوند و بعد از آن، رطوبتی که در لایه های زیرین نمک ها حبس شده به بیرون می آید و پدیده پلی گون رخ می دهد. پلی گون ها اشکال ۵ ضلعی منظمی هستند بسیار زیبا بوده و در قسمت های زیادی از دریاچه نمک خور قابل مشاهده هستند.

جاذبه‌های تماشایی کویر مصر

چال سلکنون

چال سلکنون در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است و از جاهای دیدنی کویر مصر به حساب می‌آید. چال‌ها به مناطقی گفته که نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع کمتری هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند. چال سلکنون نیز فرورفتگی زیبایی است که تپه‌های شنی آن را احاطه کرده‌ و منظره جالبی به وجود آورده‌اند.

بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان

برای رفتن به چال سلکنون و دریاچه سلکنون باید از روستای مصر به طرف شمال بروید و پس از روستای فرحزاد، دو راهی چال سلکنون را در پیش بگیرید تا به دو راهی دیگری برسید که مسیر شمالی، شما را به چال سلکنون و مسیر شمال شرقی به دریاچه نمک سلکنون، تخت عروس و تخت عباسی می‌رساند.

تخت عروس

تخت عروس از زیباترین مناطق کویری ایران به حساب می‌آید که از بالای آن می‌توان تپه‌های شن روان، چال سلکنون، روستای مصر، تخت شور و در صورت مساعدبودن هوا، باتلاق‌های کویر مرکزی و کوه‌های دامغان را مشاهده کرد.

دیواره‌های شرقی و نیمه شمالی در اثر فرسایش به شکل پلکانی درآمده‌ و منظره‌ حیرت‌انگیزی ایجاد کرده‌اند. به‌واسطه بادهای شدید، سنگ‌ریزه‌های زیادی در بالای تخت وجود دارد. مردمان کویری به مناطق زیبا لقب عروس می‌دادند و چشم‌انداز زیبای بالای این تخت، علت نام‌گذاری این منطقه به تخت عروس بوده است.

قلعه و بافت قدیمی بیاضه

روستای بیاضه در بخش کویری اصفهان در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خور قرار دارد و از نخلستان‌ها و آثار تاریخی تشکیل می‌شود.

بازدید از جاذبه‌های کویر مصر اصفهان

جالب اینکه در سفرنامه ناصر خسرو، به قلعه تاریخی بیاضه با بیش از هزار سال قدمت و معماری بناهای عصر ساسانی اشاره شده است. علاوه بر بازدید از قلعه، قدم‌زدن در نخلستان‌های سربه‌فلک‌کشیده نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد. هتل روستای بیاضه که در بلندای کویر قرار دارد، به‌لطف نمای زیبا، آب‌نما و اتاقک‌هایش دل هر گردشگر داخلی و خارجی را می‌برد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید