پارک آب و آتش جاذبه‌های هیجان‌انگیز بسیاری دارد، در این میان با ما همراه باشید و درباره بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش بدانید.

بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش

سلام نو _ سرویس گردشگری: آسمان بخش مرموزی از زندگی انسان است که هنوز قسمت وسیعی از آن ناشناخته باقی مانده. زمانی که سرمان را بالا می‌گیریم و به آسمان شب نگاه می‌کنیم، ستاره‌هایی را می‌بینیم که شاید صدها هزار سال پیش از بین رفته‌اند و فقط نور آن‌ها به چشم ما می‌رسد. وقتی درباره دورترین اجرام آسمانی می‌خوانیم، خواهیم دید که همه کهکشانی که در آن قرار داریم، ذره‌ای ناچیز از عالم هستی است. یکی از راه‌های آشنایی با این پدیده شگرف، سرزدن به گنبد مینا تهران است. با این مکان آشنا هستید؟ اگر اسم گنبد مینا برایتان ناآشناست، نگران نباشید. امروز قصد داریم این مکان یا همان آسمان نمای گنبد مینا تهران را به شما معرفی کنیم که چند سالی از افتتاح آن می‌گذرد. با ما همراه باشید تا بتوانید از دل پایتخت به آسمان شب سفر کنید.

محل قرارگیری گنبد مینا

پارک آب و آتش در خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین قرار دارد. برای دسترسی به پارک آب و آتش می‌توانید در ایستگاه مترو حقانی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید.

بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش

از ایستگاه با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در کنار بزرگراه شهید حقانی به‌سمت غرب، به یکی از زیباترین پارک های تهران خواهید رسید. همچنین می‌توانید از ایستگاه سوار تاکسی‌هایی شوید که از این ایستگاه به‌سمت میدان ونک حرکت می‌کنند. در مسیر برعکس نیز می‌توانید از همین تاکسی‌ها استفاده کنید. همچنین اگر پس از خروج از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی می‌روید، می‌توانید پس از گذر از روی پل طبیعت به پارک آب و آتش برسید. برای استفاده از خودروی شخصی، در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌سمت شمال بروید و پس از خروجی بزرگراه همت، خودروی خود را پارک کنید و از ورودی پارک آب و آتش در خیابان شهیدی به‌سمت آسمان نمای گنبد مینا بروید.

آدرس: تهران، منطقه شش و هفت شهری، ناحیه ۶، بزرگراه حقانی، پارک آب و آتش، بوستان منظومه شمسی، آسمان نمای گنبد مینا

بخش‌های جالب رصدخانه پارک آب و آتش

موزه علوم

موزه و گالری علوم گنبد مینا، در زمینی به مساحت ۱۰۰۰مترمربع، داستان زمین و علم های مختلفی که به آن وابسته هستند را روایت می کند.

بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش

اینجا مکانی برای نمایش داستان زمین است، جایی که می توان در مورد زندگی انسان های ماقبل تاریخ اطلاعات به دست آورد و با علم و جایگاه آن در میان ایرانیان بیشتر آشنا شد. سالن سینمای سه بعدی گنبد مینا در وسط این سازه قرار گرفته است و موزه علوم دور تا دور آن، از قسمت های مختلف علم و دانش سخن می گوید.

اینجا دانستنی ها در مورد زمین و علم به سه قسمت تقسیم می شود. در گردشی جذاب و کامل ابتدا اطلاعاتی در مورد چگونگی پیدایش زمین به دست می آورید، بعد در مورد آنچه قرار است در آینده بر سر سیاره دوست داشتنی ما بیاید مطالبی و فیلم هایی می بینید و در ادامه گردشی در فضا و آنچه در آن است و به آن ارتباط پیدا می کند، می زنید.

ویدیووال

در کنار جذابیت هایی که تا به حال به آن ها اشاره کردیم، ویدیووال یکی از جذاب ترین دیدنی های این آسمان نما به شمار می رود.

بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش

اینجا جایی ست که صفحه های بزرگ نمایش بر روی دیوارهایی نصب شده اند و بازدیدکنندگان بر روی آن می توانند به تماشای فیلم های علمی و تخیلی بپردازند؛ اما پخش فیلم ها به صورت همزمان باعث نمی شود که نتوانید بر روی آن چیزی که می ببینید تمرکز کنید. این صفحه های نمایش به گونه ای نصب شده است که تنها زمانی که در نزدیکی آنها قرار می گیرید می توانید صدای شان را بشنوید.

فضا، جایگاه آینده

با وجود تعداد رو به رشد افراد در این کره خاکی و کمبود مواد غذایی و مکانی، بشر در چند سال گذشته به این فکر افتاده است که شانس خود برای ادامه حیات را در فضا دنبال کند و در جستجوی سیاره ای مشابه به زمین باشد. در این بخش، این بُعد از علم روز را دنبال می کنیم و از ستاره شناسی، هوا فضا و تاریخ فضایی و... اطلاعات بیشتری به دست می آوریم. ماکت هایی از فضاپیماها، راکت ها، پیش برنده ها و سازه های فضایی و اطلاعات مختصری از آنها، حال و هوای دیگری به این بخش بخشیده و علاقه مندان را به خود جذب کرده است.

بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش

پرتابه های سازمان فضایی ایران، ماهواره های امید، مصباح و پرتابگرهای مربوط با مقیاس ۱:۲۰ نیز در محوطه ای کامل نمایش داده شده اند. علاوه بر ماکت های مختلف، فیلم و انیمیشن پرتاب و استقرار در مدار این ماکت ها به انتخاب بازدیدکنندگان به صورت بی صدا پخش می شود. در بخش ماهواره امید، راکت ماهواره بر سفیر یک، ماهواره آتست یک و ماهواره های کوچک کاوشگر یک و مصباح نیز به نمایش در می آیند. در کنار این ماکت ها به غیر از بنرهایی که به صورت ایستا، توضیحاتی را در مورد آنها ارایه می دهند، بخش کوچک دیجیتالی قرار دارد که مراحل پرتاب را نمایش داده و مسیر ماهواره های ایرانی را در هر تاریخ و زمانی مشخص می کند.

در قسمت تاریخ علم نجوم و فضاشناسی، در مورد علاقه انسان ها به فضا و سفر به آن اطلاعاتی به دست می آوریم. از ماکت ابزار سفری که کیکاوس پادشاه پیشدادی ایران زمین برای سفر به آسمان ها طراحی کرده تا ماکت گلایدری که عباس ابن فرناس (دانشمند و فیزیکدان معروف جهان اسلام) با آن برای اولین بار پرواز را تجربه کرد را می توان در این بخش به تماشا نشست.

بازدید از رصدخانه پارک آب و آتش

ترازوهای سیاره ای بخش دیگر موزه علوم را تشکیل می دهند. این ترازوها، ابزارهای موجود در سفینه فضایی علمی-تخیلی را برای شما تداعی می کنند. وقتی که بر روی این ترازوها بایستید می توانید وزن خود بر روی سیاره هایی مانند عطارد، زهره، مریخ، مشتری، اورانوس، نپتون، پلوتون و ستاره خورشید را محاسبه کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید