موزه گردی در بوشهر یک تجربه جالب و خاص است از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر بدانید.

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: با قدم نهادن در این موزه، با دلاور مرد تنگستانی و یارانش بیشتر آشنا می‌شوید. این موزه یادآور حماسه مردان تنگستانی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی و چگونگی مقابله آنها با استعمارگران انگلیسی است. با سلاح و ابزار جنگی آشنا می‌شوید که مردان مبارز جنوب، با آنها در مقابل استعمار ایستادند. با اسناد و عکس‌های به‌جامانده از دوران تاریخی اشغال بوشهر آشنا خواهید شد و با استفاده از تابلوها و نوشته‌ها، وقایع را به ترتیب زمانی دنبال می‌کنید و به سفری در تاریخ می‌روید. ساختمان این موزه بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و اثری به‌جامانده از دوره قاجار است.

بخش‌های جالب موزه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری بخش‌های مختلفی دارد. ورودی خانه رئیسعلی دلواری از فضایی مسقف و ستون‌دار برخوردار است. ورودی خانه، یک درب چوبی و زیبا به‌علاوه دو لنگه دارد. بعد از عبور از ورودی در، دو فضای متقارن را مشاهده خواهید کرد که در دو طرف خانه، واقع شده‌اند و در وسط این دو فضا، یک راهرو است که کف آن از دو فضای دیگر، پایین‌تر است و تقریبا با کف حیاط خانه یکی می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

خانه رئیسعلی دلواری به‌عنوان نمادی از تاریخ عصر مشروطه و حفظ استقلال کشور در برابر استعمار در تنگستان به شمار می‌رود. دیوارهای خانه رئیسعلی دلواری به رنگ سفید و درب و پنجره‌های بنا چوبی و به رنگ قهوه‌ای هستند. در و پنجره‌های چوبی وقتی در کنار دیوارهای سفید قرار می‌گیرند، هماهنگی دیدنی و جذابی دارند. درگاه ورودی خانه، دو ستون دارد. راهرویی که در ابتدای ورودی خانه است، بازدیدکنندگان موزه را به‌سمت دهلیز، هدایت می‌کند.

دو ستونی که در جلوی درب خانه قرار دارند به «شه‌نشین» و دروازه ورودی خانه رئیسعلی دلواری به «هشتی» معروف است. بالای سردر بنا دو شیر و یک دسته گل قرار دارد و کتیبه‌ای با مضمون یک بیت شعر در این بخش حک شده که چنین است:

گشاده باد همیشه این درگاه به حق نشین الله‌لااله‌الله

گلدانی نیز در خانه رئیسعلی دلواری است که زیر آن نوشته شده است: « یا مفتاح‌الباب». روی درب خانه رئیسعلی دلواری آثار گلوله برجای مانده و تزیینات خانه نیز شامل گچ‌بری‌هایی ساده است. گچ‌بری‌ها شامل تصویر درختان نخل، باغ‌های گل و چراغ لاله است که روی ستون‌های بنا طراحی شده‌اند.

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

موزه رئیسعلی دلواری، موزه مردم‌شناسی دلوار محسوب می‌شود. این موزه که همان خانه رئیسعلی دلواری است، بخش‌های مختلفی دارد. موزه اسناد ۲۳ اتاق دارد که هفت اتاق آن مخصوص اسناد است و جنگ‌افزارهای بسیاری را از دوره مقاومت دلیران تنگستان در خود جای داده است. یک کتیبه‌ در بالای درب اتاق رئیسعلی دلواری قرار دارد که روی آن چنین حک شده است:

ز تیغ شیر خدا چو رواج شرع نبی شد از این سبب به همه مسلمین رئیس علی شد

در این موزه، حدود ۹۵ جنگ‌افزار از دوره جنگ مردمان جنوب با استعمار انگلستان بر جای مانده است. ۱۷ اتاق موزه، برای حفظ و نگهداری اسناد و اشیای تاریخی به کار می‌رود. اتاق‌های دیگر موزه برای معرفی اسناد، تصاویر، نقشه‌های جنگ، تفنگچی‌های تنگستان، تقویم مربوط به مبارزات، اتاق‌ها و سلاح‌های مورد استفاده در مبارزات است.

اتاق اسناد موزه رئیسعلی دلواری دربرگیرنده اسناد و نامه‌هایی می‌شود که از آن عصر باقی مانده است. اتاق‌های دیگر موزه، اتاق ماکت (در این اتاق، ماکت‌هایی از نحوه هجوم نیروهای انگلستان به دلوار به نمایش درآمده است که حقایقی از دوره مقاومت تنگستان را نشان می‌دهد).

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

اتاق‌های دیگر شامل اتاق فیلم، وسایل جنگی شخصی رئیسعلی دلواری، سوگندنامه‌ها یا وصیت‌نامه او می‌شود که روی یک لوحه سنگی حک شده و برای بازدید گردشگران به نمایش گذاشته شده است. در این موزه، تندیس رئیسعلی دلواری، گردونه‌های توپ و مجموعه‌ای از تمبرهای قدیمی نگهداری می‌شوند.

بخش‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری

ساختمان و حیاط موزه

خانه رئیسعلی دلواری که امروز میزبان موزه است در سال ۱۲۸۶ و در دوره قاجار ساخته شد و مساحت آن به ۳۷۵۰ مترمربع می‌رسد. این عمارت، ۲۳ اتاق تو در تو دارد که در آنها ۱۷ فضا به منظور حفاظت از اسناد و اشیای تاریخی تعبیه شده است. ساختمان ظاهری ساده با سقف چوبی دارد و گچ‌بری، شیشه‌های رنگی بر روی شمسه‌ها و تزییناتی کوچک بر روی در، تنها چیزهایی هستند که برای تزیین عمارت به کار رفته‌اند.

در ابتدای ورود، آنچه که توجه را به خود جلب می‌کند، جای گلوله‌ها بر روی در عمارت است. این گلوله‌ها به شبیخون انگلیسی‌ها مربوط می‌شوند که به شهر حمله‌ور شده و شروع به تیراندازی کردند. پس از گذر از در، حیاط بزرگی دیده می‌شود که قدمت درختان نخلش به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در کنار آنها چندین توپ جنگی به نمایش درآمده است.

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

اتاق جلسات

در سمت راست موزه، اتاقی شیشه‌ای قرار دارد که محل برگزاری جلسات رهبران بوده و تندیس‌هایی از «سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهر»، «رییسعلی دلواری»، «حیدر غلام»، «غلام شاه حیدر»، «خالو حسین دشتی» و دو نگهبان در آن قرار داده شده است.

راهرو

شرح تمام وقایع دوران اشغال بوشهر توسط انگلیسی‌ها و مقاومت‌های مردم در برابر اشغالگران، به شکل مکتوب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. هنگامی که وارد راهرو می‌شوید شرح این وقایع را به ترتیب زمانی در تابلوهای نصب شده بر روی دیوارها می‌بینید. برخی از این وقایع را در اتاق‌ها نیز به نمایش درآورده‌اند.

آثار موزه

اسناد تاریخی مربوط به حماسه‌های مردم استان بوشهر در دفاع از وطن

ابزار و سلاح‌های جنگی دست‌ساز و مورد استفاده رئیسعلی و یارانش شامل شمشیر و دوربین چشمی شهید رئیسعلی دلواری که ثبت ملی شده‌اند.

تمبرهای تاریخی مربوط به دوران اشغال بوشهر با مهر "بوشهر تحت اشغال بریتانیا"

نقشه‌ها، اسناد و نامه‌های مربوط به حمله انگلیسی‌ها

اشیای دوره مبارزات ضد استعماری

لباس رزم مردم استان بوشهر

سوگندنامه و وصیت‌نامه رئیسعلی دلواری

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید