۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 55438641

موزه گردی تجربه کم‌نظیری در سفر به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم موزه رئیسعلی دلواری کجاست.

موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قدمت خانه رئیسعلی دلواری به دوره قاجاریه می‌رسد. خانه به‌دلیل تعلق داشتن به رئیسعلی، سردار تنگستان، شهرت یافته است. خانه رئیسعلی دلواری به موزه‌ای تبدیل شده است که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر از آن بازدید می‌کنند. معماری دیوارهای خانه رئیسعلی دلواری سفید رنگ هستند. سفیدی خانه همانند نگینی در دلوار می‌درخشد و چشمان گردشگران را به خود خیره می‌کند.

موزه رئیسعلی دلواری؛ دیدنی و غرورآمیز

به دلوار می‌رویم؛ شهر دلاوران، شهر آنهایی که با شجاعت خودشان به اسطوره‌هایی تبدیل شدند که تاکنون در یادها مانده‌اند و زین پس نیز باقی خواهند ماند. نخستین چیزی که در میدان شهر می‌بینید تندیس رئیسعلی دلواری است؛ رهبری که به همراه هم‌رزمانش، هفت سال در برابر استعمارگران با شجاعت جنگید و حالا موزه‌ای به یادش در شهر تاسیس شده است.

موزه رئیسعلی دلواری، عمارتی به جا مانده از اواخر دوره قاجار است که دیوارهای سفید و دو درِ بزرگ چوبی دارد. این عمارت برای سی و چند سال محل زندگی رئیسعلی دلواری بوده و در سال ۱۳۷۸ توسط بازماندگان وی به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است.

موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

امروز، این موزه قصه‌هایی از گذشته را برای‌تان روایت می‌کند که شخصیت اصلی آنها، رئیسعلی دلواری است. نکته جالب آنکه یکی از اقوام رئیسعلی با لباسی مختص به آن زمان، حوادث آن دوران و چند و چون ماجراها را روایت می‌کند و بر لذت بازدید از موزه می‌افزاید.

رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی در روستای دلوار از توابع تنگستان در استان بوشهر به دنیا آمد. وی در سن ۲۴ سالگی و هم‌زمان با شروع نهضت مشروطه، به جُرگه مشروطه‌خواهان در جنوب ایران پیوست و سپس همکاری نزدیکی را با انقلابیون و مشروطه‌خواهان در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد. رئیسعلی با همراهی سایر مشروطه‌خواهان، در سال ۱۲۸۷ خورشیدی، بوشهر را از حاکمیت محمدعلی شاه قاجار خارج کرد و حدود ۹ ماه کنترل شهر را در دست داشت.

دوران جوانی رئیسعلی هم‌زمان با حضور استعمارگران انگلیسی در خلیج فارس بود. در آغاز جنگ جهانی اول، قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، به ایران هجوم آوردند؛ کشتی‌های جنگی انگلستان در بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر در ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ به قصد اشغال شهر، وارد بوشهر شدند.

موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

رئیسعلی از عناصر کلیدی در قیام بوشهر به شمار می‌رفت و قیام او علیه استعمارگران ۷ سال به طول انجامید. وی و همراهانش در نبرد دلوار، نیروهای متجاوز انگلیسی را که قریب به ۵۰۰۰ نفر بودند شکست دادند و در نبرد بوشهر توانستند دست انگلیسی‌ها را از خاک ایران کوتاه کنند.

سرانجام در دوازدهم شهریور ماه ۱۲۹۴ در حالی که رئیسعلی و یارانش در حال تدارک برای شبیخون زدن به انگلیسی‌ها بودند، شخصی به نام غلامحسین تنگکی، او را به شهادت رساند و بعدها اعلام کرد که به خونخواهی پسرعموی خود که توسط جد رئیسعلی کشته شده بود و به تحریک یک مقام انگلیسی، این کار را انجام داده است. از سال ۱۳۸۹ روز ۱۲ شهریور مصادف با کشته شدن رئیسعلی دلواری به عنوان روز "مبارزه با استعمار انگلستان" نامگذاری شده است.

پیکر رئیسعلی دلواری ابتدا در امامزاده‌ای در روستای "کله بند" به خاک سپرده شد و پس از مدتی بنابر وصیت خودش، پیکرش به قبرستان "وادی الاسلام"در نجف اشرف و در جوار حرم حضرت علی بن ابی‌طالب انتقال یافت.

موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

محل قرارگیری موزه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب شرق دلوار در شهرستان تنگستان و استان بوشهر قرار گرفته است. سابقه خانه رئیسعلی دلواری به دوره قاجاریه می‌رسد. این خانه تاریخی از سوی فرزندان رئیسعلی به سازمان میراث فرهنگی بوشهر داده شد و در حال حاضر به‌عنوان موزه مردم‌شناسی از آن استفاده می‌شود. خانه رئیسعلی دلواری ۱۱۰ سال پیش ساخته شده و مساحت آن ۳,۷۵۰ متر مربع است. فضای داخلی موزه شامل برخی اشیا و تصاویر است که دوره تاریخی مبارزات ضد استعماری مردم جنوب علیه استعمار انگلستان در تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌کشد.

در دوره جنگ تنگستان علیه استعمار انگلیس، خانه رئیسعلی دلواری محل نشست‌ها و جلسات رهبران، برای تصمیم‌گیری بود. اتاق اول خانه رئیسعلی دلواری که تندیس رئیسعلی و شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار آن زمان در آن گذاشته شده است، محل تشکیل نشست‌ها بود. وصیت‌نامه و سوگندنامه رئیسعلی دلواری به‌علاوه مجموعه‌ای از تمبرهای تاریخی در این مکان نمایش داده شده است. تزیینات این خانه بسیار ساده است و به گچ‌بری‌هایی عادی ختم می‌شود.

موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب شرقی دلوار است. ساختمان این خانه در ۴۵ کیلومتری بوشهر قرار دارد. اگر قصد دارید از تهران برای بازدید خانه رئیسعلی دلواری به بوشهر سفر کنید، ابتدا از تهران به‌سمت قم و از آنجا با عبور از شهر کاشان، به نجف‌آباد بروید، سپس به شهر بروجن رفته و از آنجا به‌سمت کازرون حرکت کنید. وقتی به کازرون رسیدید از آنجا به‌سمت برازجان حرکت کنید تا به وارد بوشهر شوید. از بوشهر باید ۴۲ کیلومتر دیگر برانید تا به دلوار و خانه رئیسعلی دلواری برسید. این مسیر، راحت‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر سفر به بوشهر است.

بازدید از خانه رئیسعلی دلواری در تمامی روزهای هفته به‌جز روزهای تعطیل امکان‌پذیر است. موزه رئیسعلی دلواری از شنبه تا پنجشنبه، ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر در تمام روزهای سال قابل بازدید است. این خانه در حال حاضر موزه‌ای است که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد و پارک آن نیز مکان مناسبی برای گردش و تفریح محسوب می‌شود.

بازدید از خانه رئیسعلی دلواری در همه اوقات سال امکان‌پذیر است؛ اما بهترین زمان برای بازدید از خانه رئیسعلی دلواری، فصل پاییز است؛ زیرا بندر دلوار در پاییز بسیار زیباست و هوای معتدلی دارد.

موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

اگر در این فصل به دلوار بروید بدون اینکه گرمای هوا شما را اذیت کند، با خیال راحت می‌توانید به گشت و گذار بپردازید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    بسیار عالی هستش سواحل زیبا و منظره های جالب کوه و دشت های خاص همه گردشگران را به وجد میاورد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید