بازدید از چشمه گراوان بسیار دلپذیر است از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های تماشایی چشمه کانی گراوان بدانید.

جاذبه‌های تماشایی چشمه کانی گراوان

سلام نو _ سرویس گردشگری: چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی سردشت در استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید که در دو کیلومتری شهرستان ربط و در نزدیکی روستایی بنام کانی گویز قرار دارد. شهرت اصلی چشمه کانی گراوان به‌دلیل جوشیدن آبی با خواص مفید و مورداستفاده در بیماری‌های ‎پوستی، دردهای استخوانی، روماتیسم و دردهای عضلانی است. اوج زیبایی‌ این منطقه در بهار و تابستان است که با رودهای پرآب، مناظر سرسبز و آب و هوای مطبوع خود را نشان می‌دهد.

گراوان؛ چشمه‌ای منحصربه فرد

از دل این منطقه ی باستانی و چشم نواز چشمه ی آبی می جوشد که فقط یک منبع آب نیست، بلکه سرچشمه و خالق منظره ای است، که زیبایی آن زبانزد گردشگران است. این چشمه که به چشمه ی کانی گراوان معروف است، در نزدیکی روستایی به نام کانی گویز و درجنوب شرقی حوضه ی زاب قرار دارد. کانی گراوان از چشمه های غنی آب معدنی است. ومیزان املاح موجود در آب این چشمه حداقل یک گرم در لیتر می باشد. این آب گازدار و معدنی پس از بیرون آمدن از دل زمین، روی سطح زمین جاری می شود.

جاذبه‌های تماشایی چشمه کانی گراوان

در مسیر خود مواد و املاحی را به جا می گذارد که درطول زمان روی هم انباشته شده . و توده ی مخروطی شکل امروزی را بوجود می آورند، اکنون این توده ی مخروطی به صورت یک تپه ی رنگارنگ و زیبا در پس زمینه ی تپه های سبز و درختان بلوط به زیبایی جلوه گری می کند.

زیبایی این فضای دل انگیز و وجود این چشمه ی زلال، گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند. گردشگرانی که وصف زیبایی بی نظیر این منطقه و خواص درمانی آب چشمه را شنیده اند، و از راه های دور و نزدیک به این منطقه می آیند، تا این طبیعت منحصر به فرد را از نزدیک لمس کنند و از خواص درمانی آب چشمه کانی گراوان نیز بهره ببرند.

آب چشمه ی کانی گراوان در درمان درد های فیزیولوزیکی و بیماری های پوستی شهرت دارد. ولی به علت داشت املاح زیاد و شوری قابل شرب نیست، بنابراین کسانی که از خواص آن در درمان برخی بیماری های مطلع هستند، برای معالجه ی بیماری های خود به این منطقه سفر می کنند.

جاذبه‌های تماشایی چشمه کانی گراوان

سازه ی آهکی ناشی از انباشته شدن املاح این آب پرخاصیت، در حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. این سازه که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی آب همیشه در حال تغییر شکل بوده است. در حال حاضر با طیفی از رنگ های مختلف و به شکل یک مخلوط خودنمایی می کند.

بهتر است قبل از رسیدن به چشمه، ماشین شخصی خود را پیش از شروع جاده خاکی و در یک کیلومتری چشمه پارک کنید. کفش مناسب برای پیاده‌روی و دیگر تجهیزات را با خود به همراه داشته باشید. از ریختن زباله داخل چشمه و اطراف آن خودداری کنید.

اگر می‌خواهید در اطراف این چشمه اقامت کنید، بهتر است شهرستان سردشت را انتخاب کنید. اقامتگاه‌های بومگردی زیادی نیز در اطراف سردشت وجود دارد که آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند. اگر قصد سفر به سردشت و بازدید از چشمه کانی گراوان را دارید، بهتر است از یک راهنما کمک بخواهید.

بازدید از این چشمه رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه یا خرید بلیط نیست. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار است.

جاذبه‌های تماشایی چشمه کانی گراوان

زیرا در این فصل چشمه و رودخانه اطراف آن پر از آب می‌شود. این چشمه در فصل زمستان نیز سیمای یخ‌زده بسیار زیبایی دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست اما پیاده‌روی در مسیر کمی سخت‌تر است.

جاذبه‌های چشمه کانی گراوان

در مسیر منتهی به چشمه کانی گراوان در جاده مهاباد، طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهوا و چشم‌اندازی زیبا انتظار شما را می‌کشد؛ به‌ویژه در فصل بهار که گندم‌زارها، جنگل‌های بلوط و آبشارهای جاری آن چشم‌اندازی بی‌مانند خلق کرده‌اند. جوشش آب درون رودها نیز بر این زیبایی‌ها افزوده‌اند.

تپه‌های آهکی با تضادرنگی منحصربه‌فردشان، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند و فضایی جذاب برای عکاسی به وجود می‌آورند. می‌توانید برای ساعاتی در دشت‌های اطراف چشمه بساط پیک‌نیک را برپا کنید و نظاره‌گر این طبیعت شگرف باشید.

در مسیر رسیدن به این چشمه در جاده مهاباد طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهوا و چشم‌اندازی زیبا انتظار شما را می‌کشد به‌خصوص در فصل بهار که گندم‌زارها، جنگل‌های بلوط و آبشارهای جاری آن چشم‌اندازی بی‌مانند دارند و جوشش آب درون رودها نیز بر این زیبایی‌ها افزوده است.

جاذبه‌های تماشایی چشمه کانی گراوان

اینجا چشم‌ها غرق در تماشای تپه‌ای زیبا و رنگین در بستر طبیعتی سرسبزست؛ نوای آرامش بخش رودهای جاری ملودی زیبای زندگی را زمزمه می‌کنند و رقص‌کنان از پای این شاهکار هستی می‌گذرند. همه این شگفتی‌ها خلق شده تا یک روز خوب را برای ما رقم بزند. می‌توانید برای ساعاتی در دشت‌های اطراف چشمه بساط پیک‌نیک را برپا کنید و لحظاتی بیشتر نظاره‌گر این طبیعت شگرف باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید