از صنایع پتروشیمی تا شرکت‌های دانش بنیان هدف اول خود را تجدید دیدار با شرکا و مشتریان قدیمی ایرانی و رفع گله، شکایت و انتقادها دانستند. به گفته بیشتر مدیران حضور در نمایشگاه بیش از هر چیز ضرورتی گریز ناپذیر و بخشی از برنامه سالانه است که به سختی می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

امیدها، فرصت‌ها و موانع نفت و پتروشیمی ایران

سلام نو-سرویس اقتصادی: بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، جواد اوجی، وزیر نفت، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فراس قدور، وزیر نفت سوریه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سلام نو، این نمایشگاه یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌های ایران است که تمرکز آن روی مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران یعنی نفت و صنایع منشعب از آن است.

بیش از ۱۰۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی در این دور از نمایشگاه شرکت کردند، شرکت‌های خارجی که عمدتا از چین و روسیه به ایران آمده بودند، اما به گفته برگزار کنندگان نمایشگاه ۱۱ کشور دیگر نیز در نمایشگاه حاضر بودند.

نمایشگاه بیست و هفتم؛ شلوغ‌ اما نه مثل سال‌های اوج

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی قطعا نمایشگاه شلوغی بود و این مسئله قابل انکار نیست، اما چند ساعت وقت گذرانی کافی بود تا متوجه فرق آن با سال‌ها اوج این نمایشگاه مهم شوید.

البته جواد اوجی، وزیر نفت، با اشاره به آمار استقبال از نمایشگاه تاکید کرد که در این نمایشگاه روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده وجود داشته است که برای یک نمایشگاه تخصصی کم‌سابقه است.

حضور قدرتمند ایرانی‌ها و حضور محدود خارجی‌ها

شرکت‌های داخلی مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حضور پررنگی در نمایشگاه داشتند. بسیاری دنبال جذب سرمایه، شراکت‌های جدید داخلی و تماس با مشتریان خارجی بودند، در نتیجه تمام توان خود را بسیج کرده بودند. چین، روسیه و دیگر کشورهای حاضر در نمایشگاه هم یک سالن ویژه و حضور به نسبت خوبی در این نمایشگاه داشتند.

اما واقعیت این است که مقایسه حضور خارجی‌ها در این دوره نمایشگاه با دوره‌های پیش از تحریم یا با نمونه‌های خارجی به ما نشان می‌داد که حضور مهمانان خارجی تا چه اندازه کم‌رنگ شده است.

شرکت‌های ایران عموما قصد داشتند با حضور در نمایشگاه ارتباط خود با شرکای داخلی را حفظ کند، سرمایه داخلی جذب کنند و در صورت امکان شرکای خارجی را ملاقات کنند.

مدیرانی درگیر با تحریم‌های خارجی و موانع داخلی

از صنایع پتروشیمی تا شرکت‌های دانش بنیان هدف اول خود را تجدید دیدار با شرکا و مشتریان قدیمی ایرانی و رفع گله، شکایت و انتقادها دانستند. به گفته بیشتر مدیران حضور در نمایشگاه بیش از هر چیز ضرورتی گریز ناپذیر و بخشی از برنامه سالانه است که به سختی می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

امیدها، فرصت‌ها و موانع نفت و پتروشیمی ایران
اکثر شرکت‌های ایرانی مشتاق بودند با رقبای خارجی رقابت کنند و وارد بازار بین‌المللی شوند

بیشتر مدیران در بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی از تحریم‌ها ناخشنود بودند و با تاکید بر کیفیت تولیدات داخلی مهم‌ترین مانع برای ورود به بازارهای بین‌المللی را تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی اعلام می‌کردند و تاکید داشتند که بخش مهمی از محصولات تولید شده در ایران ضمن اخذ استانداردهای مرسوم توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد.

اکثر مدیران شرکت‌های تولید کننده در گفت‌وگو با خبرنگاران سلام نو تاکید داشتند که شعار حمایت از تولید بیشتر در حد حرف باقی مانده و در راه تولید نه تنها حمایت معناداری شامل حالشان نشده بلکه هنوز مثل سال‌های قبل با موانع ناخوشایند و طولانی و فرسوده کننده اداری درگیر هستند. به نظر می‌رسید خواست اصلی صنایع و تولید کنندگان بیش و پیش از هر نوع حمایت مالی، تسهیل امور اداری و برداشتن موانع از پیش پای تولید کنندگان است.

دست آوردهای بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران

امیدها، فرصت‌ها و موانع نفت و پتروشیمی ایران
شرکت‌های دانش بنیان ایرانی حضوری فعال در نمایشگاه بیست و هفتم داشتند

با تمام فراز و نشیب‌ها آنطور که اوجی، وزیرنفت گفته بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد بین شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده و طبق برنامه‌ریزی ما بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار نیاز صنعت برای توسعه در بخش بالادست و پایین‌دست است.

به گفته روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری نیز تعداد ۱۱ موافقت‌نامه و توافق‌نامه‌ها میان معاونت علمی و شرکت‌های نفتی به امضا رسید. این موافقت‌نامه‌ها در حوزه‌های تولید بار اول، اجرای دو مگا پروژه و ۴ همکاری در صنعت نفت است.

در نهایت بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عصر شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه به‌کار خود پایان داد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید