باوجود تمامی تفاسیر فوق از بین بردن چربی لوله فاضلاب برای همیشه راهی دشوار است. پس چه‌بهتر است که به‌جای آشفتگی اجازه دهید چربی‌های غذا سرد شوند و سپس آن‌ها را بخراشانید و در سطل زباله بریزید. چربی‌ها می‌توانند بزرگ‌ترین آفت لوله‌های فاضلاب باشند.

۴ روش موثر از بین بردن چربی لوله فاضلاب

بوی نامطبوع، پایین نرفتن آب فاضلاب و خروج زباله‌های کوچک از درون لوله فاضلاب همان زنگ خطرهایی هستند که به شما خبر می‌دهند که لوله فاضلاب منزل شما مسدود شده و چربی گرفته است. متأسفانه چربی‌ها مهم‌ترین دلیل مسدود شدن لوله‌های فاضلاب هستند که در صورت عدم توجه به آن‌ها می‌توانند موجب مسدود شدن لوله فاضلاب بقیه افراد ساکن در یک ساختمان شوند.

رعایت چند نکته می‌تواند علاوه بر از بین بردن چربی لوله فاضلاب به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند.

علت تجمع چربی در لوله فاضلاب

خوب است بدانیم که وقتی چربی‌ها و روغن‌ها در سینک‌ها، فاضلاب‌ها یا توالت‌ها ریخته می‌شوند، هم برای ساکنین ساختمان و هم برای شهر مشکل ایجاد می‌کنند. نظافت منزل و ساختمان به‌صورت دوره‌ای و منظم کمک می‌کند تجمع چربی در لوله‌ها کمتر اتفاق بیفتد اما با این وجود بروز این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است.

فراموش نکنید که با شستشو هیچ‌گاه چربی از بین نمی‌رود. بلکه چربی‌ها همواره در دیواره لوله فاضلاب رسوب می‌کنند و افزایش این فرآیند منجر به گرفتگی و آسیب‌های بسیار هزینه‌بر خواهد شد.

بر اساس شواهد معمولاً رایج‌ترین منابع چربی، روغن و خانگی که به‌عنوان علت تجمع چربی در لوله فاضلاب شناخته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  1.  گوشت و سایر ضایعات مواد غذایی مانند چربی‌ها، گوشت خوک، روغن پخت‌وپز، کره و مارگارین
  2.  سس غذا و سس‌های سالاد
  3.  محصولات لبنی نظیر شیر، خامه، ماست، کفیر، پنیر
  4. لوازم‌آرایشی و بهداشتی اعم از لوسیون، کرم، صابون

۴ روش موثر از بین بردن چربی لوله فاضلاب

 ورود تمام موارد فوق و قرارگیری تمام مواد فوق در محیط سرد سبب سفت شدن آن‌ها خواهد شد. سفت شدن چربی در دیوار لوله‌ها در درازمدت می‌تواند منجر به عدم خروج آب و سرریز شدن فاضلاب شود. رشد میکروب‌های بیماری‌زا، آلوده سازی آب‌های زیرزمینی، روانه شدن آب فاضلاب در محل زندگی تنها بخشی از خسارات تجمع چربی در لوله‌ها است. پس چه‌بهتر است که همواره با مدنظر قرار دادن عبارت پیشگیری به از درمان به‌جای بروز این اتفاقات در نخستین گام چربی‌ها را از روی ظرف‌ها جدا کنیم و سپس آن‌ها را درون سینک قرار دهیم.

راهکارهای از بین بردن چربی لوله فاضلاب

گرچه مایع ظرف‌شویی یک حلال چربی لوله فاضلاب است اما آن‌قدر قدرتمند نیست که بتواند راه لوله کاملاً مسدود را باز کند. همان‌طور که میدانید معمولاً لوله فاضلاب مرتبط با سینک ظرف‌شویی در اغلب مواقع در اثر چربی مسدود می‌شود در چنین شرایطی راهکارهای متفاوتی وجود دارد که می‌تواند متناسب با میزان تجمع چربی به شما کمک کند.

  1. محصولات بازکننده لوله موجود در بازار

استفاده از انواع لوله‌بازکن ازجمله نخستین راهکاری بی‌دردسر به جهت از بین بردن چربی لوله محسوب می‌شود. این محصولات قادرند در تجمع چربی‌های سخت نفوذ کرده و لوله را پاک کنند. برای افزایش بهره‌مندی از این محصولات تنها کافی است پس از خریداری لوله‌بازکن‌ها به‌صورت ایستاده آن را درون سینک بریزید و به مدت ۱ ساعت الی یک شبانه‌روز آن را رها کنید. پس از طی شدن این زمان قدرت لوله‌بازکن‌ها را خواهید دید. به خاطر داشته باشید که هر بار از میزان مناسبی به جهت زدودن چربی از لوله استفاده کنید.

۴ روش موثر از بین بردن چربی لوله فاضلاب

  1. فنر لوله فاضلاب

اگرچه این راه مشکل است اما می‌تواند یک راهکار قطعی به جهت از بین بردن چربی لوله فاضلاب باشد. با استفاده از فنر مخصوص لوله فاضلاب و یک دریل می‌توان مسیر لوله را باز کرد. این راهکار خیال شمارا برای چندین ماه آسوده خواهد کرد. در انتهای این بخش لازم به ذکر است که بگوییم اگرچه فنر راهکاری قطعی برای از بین بردن چربی لوله محسوب می‌شود اما در صورت عدم مهارت کافی می‌تواند موجب شکستن لوله شود.

  1. محلول خانگی از بین برنده چربی لوله فاضلاب با سرکه سفید

محلول سرکه سفید و آب جوش ازجمله ارزان‌ترین راهکارهای برای از بین بردن چربی لوله فاضلاب محسوب می‌شود. ساخت یک محلول به نسبت ۱ به ۱ از آب جوش و سرکه سفید می‌تواند دوای تجزیه چربی‌های سفت‌وسخت درون لوله‌ها باشد.

  1. واتر جت و خدمات لوله بازکنی

اگر مشکل با راهکارهای بیان شده حل نشد باید سراغ خدمات لوله بازکنی بروید. واتر جت یکی از دستگاه گران و مطلوب در این خدمات است. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این دستگاه، مسدودسازی سایر چاه‌های فاضلاب اعم از درپوش حمام، سرویس‌های بهداشتی واجب است. در این روش آب با فشارقوی وارد لوله مسدود شده می‌شود. فشارقوی آب قادر است همچون چاقو تمام چربی‌های تجمع یافته اطراف لوله را از بین ببرد. واتر جت معمولاً ازجمله وسایل مفید در حیطه چاه و فاضلاب است.

علت صابونی‌ شدن چاه فاضلاب

متأسفانه ورود مواد روغنی و مشتقات نفتی دلیلی بر تسریع روند پر شدن چاه و صابونی شدن هستند. جالب است بدانیم که زمانی که چاه فاضلاب زودتر از موعد طبیعی براثر ورود مشتقات روغنی مسدود شود، اصطلاحاً به این واقع را صابونی‌شدن چاه فاضلاب میگویند.

تجمع و زادوولد سوسک‌ها یکی از علائم پر شدن چاه فاضلاب است که باید نسبت به آن هوشیار بود و در چنین شرایطی باید به‌جای استفاده از مشتقات نفتی به جهت کشتن سوسک و حشرات موذی خانگی ابتدا چاه را تخلیه کرد و سپس نسبت به آن اقدام کرد.

چراکه استفاده از مواد نفتی و حشره‌کش‌ها می‌تواند موجب بالا آمدن آب و صابونی‌شدن چاه فاضلاب شود. تخلیه چاه در اسرع وقت، پیشگیری از ورود و نفوذ انواع چربی به درون چاه، خراشیدن روغن باقیمانده غذا و انتقال آن به سطل زباله، رعایت و فرهنگ‌سازی همه و همه ازجمله تکنیک‌ های رفع صابونی شدن چاه فاضلاب محسوب می‌شوند که باید همه اهالی ساختمان نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند.

۴ روش موثر از بین بردن چربی لوله فاضلاب

بهترین روش از بین بردن چربی لوله فاضلاب

خوشبختانه روش‌های متفاوتی برای از بین بردن چربی لوله فاضلاب وجود دارد که ازجمله بهترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از انواع لوله بازکن شیمیایی و مخلوط آب جوش و سرکه سفید اشاره کرد. با ساخت محلول آب جوش و سرکه سفید به نسبت مساوی می‌توان انسداد لوله فاضلاب را از بین برد. هم‌چنین ترکیب مایع سفیدکننده، پودر ماشین لباسشویی و آب جوش از دیگر محلول‌های جادویی محسوب می‌شوند که قادر به تجزیه چربی در لوله هستند.

پس هرگاه بوی نامطبوع از سینک خود احساس کردید به‌منظور پیشگیری حتماً از دو محلول معرفی‌شده در این بخش مقاله استفاده کنید. در بسیاری از موارد و در هنگامی‌که هیچ‌یک از این دو راهکار منجر به باز شدن لوله نشد، می‌توان به کمک یک فنر مختص لوله و دریل قوی راه لوله را در عرض چند دقیقه باز کرد.

جمع‌بندی

باوجود تمامی تفاسیر فوق از بین بردن چربی لوله فاضلاب برای همیشه راهی دشوار است. پس چه‌بهتر است که به‌جای آشفتگی اجازه دهید چربی‌های غذا سرد شوند و سپس آن‌ها را بخراشانید و در سطل زباله بریزید. چربی‌ها می‌توانند بزرگ‌ترین آفت لوله‌های فاضلاب باشند.

اگر به یادگرفتن روش‌های جدید تمیزکاری و نظافت خانه علاقه دارید  و دست دارید در این باره بیشتر بخوانید روی این لینک کلیک کنید!

سؤالات متداول درباره از بین بردن چربی لوله فاضلاب

  1. آیا اسید می‌تواند به از بین بردن چربی لوله فاضلاب کمک کند؟

گرچه اسید می‌تواند موجب به از بین بردن چربی لوله فاضلاب شود، اما استفاده مداوم از آن می‌تواند موجب خوردگی لوله فاضلاب شود.

  1. دلایل گرفتگی فاضلاب در اطراف خانه چیست؟

در اغلب مواقع در هنگام تخلیه لوله فاضلاب سینک آشپزخانه می‌توان شاهد تجمع چربی، صابون، ذرات غذا و آسیاب کردن مواد غذایی حاصل از دفع بود. هم‌چنین تجمع مو، صابون و خمیردندان و انباشته شدن کاغذ توالت، دستمال مرطوب، دستمال‌کاغذی و محصولات بهداشتی زنانه در حمام و توالت می‌تواند دلیلی بر گرفتگی آن‌ها باشد.

  1. چگونه می‌توان از انسداد سیستم فاضلاب جلوگیری کنیم؟

 هرگز چربی را در فاضلاب یا توالت نریزید، همیشه از سبدهای تخلیه یا صافی برای گرفتن ضایعات غذا و سایر مواد جامد استفاده کنید.

  1. برای پیشگیری از انسداد لوله فاضلاب چه کنیم؟

 اجازه دهید روغن سرد و سفت شود، سپس آن را بتراشید. بقایای غذا را از سینی‌ها، بشقاب‌ها، قابلمه‌ها و تابه‌ها، ظروف و سطوح پخت‌وپز پاک‌کنید و سپس آن را درون سینک ظرف‌شویی بگذارید.


 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید