۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 55437842

خیابان‌های خاصی در ایران آدمی را مجذوب زیبایی خود می‌کنند، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره چهار باغ عباسی؛ مشهور و تماشایی بدانید.

چهار باغ عباسی؛ گذری مشهور و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: به اصفهان سفر می‌کنیم؛ شهری غنی از آثار گردشگری و تاریخی که در مرکز ایران قرار گرفته است. نام جاذبه‌های تاریخی این استان از جمله، میدان نقش جهان، مسجد شاه، سی‌وسه‌پل، پل خواجو، مسجد جامع اصفهان حداقل یک بار به گوش گردشگران خورده است. البته در این میان از گرمابه‌ها، پل‌ها، بازارها، مسجدهایی با قدمت زیاد، محله‌های قدیمی، خانه‌هایی با معماری زیبا و جاذبه‌های مذهبی آن هم نباید غافل شد. در بین تمام مواردی که نام بردیم، جاذبه چهار باغ عباسی اصفهان به‌مانند نگینی در این شهر زیبا می‌درخشد.

چهار باغ عباسی؛ جاذبه‌ای مشهور

از مشهورترین چهارباغ های ایران می توان چهارباغ عباسی اصفهان را نام برد، هر چند که امروزه تغییرات بسیاری از زمان ساخت داشته اما همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. قدمت این خیابان به دوران حکومت شاه عباس یکم می‌رسد و امروزه به سه بخش چهار باغ پایین، چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا تقسیم می‌گردد. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا یادگار دوران سلطنت شاه عباس اول هستند، یعنی سال ۱۰۰۰ هجری قمری. مابقی این خیابان در عصر رضاشاه پهلوی به آن اضافه شده است.

چهار باغ عباسی؛ مشهور و تماشایی

چهارباغ پایین از امتداد چهارباغ عباسی شروع می‌شود تا شمال شهر می‌رسد. چهارباغ عباسی از یک سو از سی‌وسه پل شروع شده و تا حوالی دروازه دولت امتداد می یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌وسه پل شروع شده و تا دروازه شیراز (میدان آزادی) امتداد یافته است.

در گذشته از میان این خیابان یک جوی آب عبور می‌کرد که تا زاینده‌رود جریان داشت و در محل‌هایی حوضچه‌هایی هم ساخته شده بود. در زمان صفویه تمام طول خیابان تا حاشیه رودخانه را باغ‌های باشکوه و پرجلالی پر کرده بودند که برای ساخت عمارت، به بزرگان و امیران تعلق گرفته بود، ضمن اینکه مردم عادی هم اجازه و حق تفریح و خوش‌گذرانی در باغ‌ها و استفاده از محصولات آن‌ها را داشتند. امروزه نیز هنوز باغچه‌ها و گل‌های این خیابان نشان از سرسبزی آن زمان چهارباغ دارد.

اما در بین کل خیابان چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی لطف دیگری دارد، این خیابان یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان است و جزو آن دسته از دیدنی های اصفهان به شمار می‌رود که کمتر کسی در سفر به اصفهان از دیدن آن چشم‌پوشی می‌کند.

چهار باغ عباسی؛ مشهور و تماشایی

تقریباً معروف‌ترین جاذبه های شهر را می‌توان در فاصله‌ی کمی از آن دید. این خیابان که تا چندی پیش محل عبور و مرور خودروها بود، امروزه با تصمیم شهرداری اصفهان سنگ‌فرش شد و به پیاده راهی زیبا و دل‌انگیز تبدیل شده است که قدم زدن در آن به خصوص در نیمه اول سال حس و حالی دلپذیر دارد؛ گویی در باغی سرسبز قدم می‌گذارید.

هتل پارسیان عالی قاپو در دل این خیابان قرار دارد. این هتل چهارستاره یکی از بهترین هتل‌هایی است که با اقامت در آن اوقات خوشی را در دل چهارباغ سپری خواهید کرد و با اندکی پیاده‌روی می‌توانید سری به جذاب‌ترین جاذبه های اصفهان بزنید.

خیابانی به نام خیابان چهارباغ خواجو درست در راستای چهارباغ عباسی و در حد فاصل چهارراه نقاشی و پل خواجو وجود دارد. دیدنی هایی نظیر خانه باجغلی، خانه نایب اسدالله، کارخانه پشم باف، مسجد حاج میرزا محمد صادق، مدرسه صدر خواجو، چهارسوق آجری و چهارسوق نقاشی در خیابان چهارباغ خواجو وجود دارد که می‌توانید از برخی از آنها دیدن کنید. این خیابان، تاریخی به قدمت صفویه دارد.

چهار باغ عباسی؛ مشهور و تماشایی

بازدید از چهار باغ تماشایی عباسی

هر گردشگری به‌طور قطع در سفر خود به اصفهان از خیابان چهارباغ عباسی عبور می‌کند؛ اما بازدید از آن به‌طور جداگانه نیازمند چند ساعت زمان است. شاید بهترین کار اختصاص یک روز زمان باشد؛ به‌طوری که علاوه بر بازدید از ابنیه تاریخی، بتوانید در بازارهای چهارباغ عباسی بگردید، در رستوران‌های مشهور آن غذا نوش جان کنید و شاید در انتها با تماشای فیلم، روز خود را به پایان برسانید.

بسیاری از دیدنی‌های تاریخی اصفهان در پیرامون خیابان چهارباغ عباسی جای گرفته‌اند. همچنین این خیابان جاذبه‌های دیگری چه برای اهالی شهر و چه گردشگران دارد. برخی از جذایبت‌های تاریخی و تفریحی چهارباغ عباسی شامل موارد زیر می‌شود:

کاخ هشت بهشت (از خیابان باغ گلدسته)

مدرسه چهارباغ (حاشیه خیابان چهارباغ عباسی)

مجموعه نقش جهان با مسجد شیخ لطف‌ الله، مسجد امام، عالی قاپو و بازار قیصریه (با فاصله خیابان سپه از میدان امام حسین)

چهلستون (از میدان امام حسین)

سی و سه پل (در میدان انقلاب)

سینماهای حافظ، فلسطین، چهارباغ، سوره

رستوران شهرزاد (ابتدای عباس آباد)

بریانی شاد (ابتدای خیابان طالقانی)

مراکز خرید اصفهان شامل چهارباغ، ملت، عالی قاپو

چهار باغ عباسی؛ مشهور و تماشایی

در سال‌های گذشته که هنوز خبری از دستاوردی مهم به نام خودرو نبود، هوای پاک و فضای آرام‌بخش پیاده‌رو چهارباغ عباسی جان می‌داد برای یک پیاده‌روی رویایی. اما با ورود ماشین به خیابان این باغ زیبا، کم‌کم هوای پاک این خیابان جای خود را به دود و دم خودروها داد.

در کنار عبورومرور خودروها در زیر سایه درختان صندلی‌هایی برای نشستن عابرین ایجاد شد، ولی باز حس و حال قدیم را نداشت. پس از گذشت سال‌ها از تردد وسایل نقلیه در این خیابان بالاخره تصمیم بر این شد که در چهارباغ عباسی روزی از روزهای هفته (سه‌شنبه) روز بدون خودرو باشد، تا عابرین بتوانند با خیالی آسوده به‌خصوص در فصل‌های بهار و پاییز رنگارنگ مسیر زیبا و طولانی این باغ را بپیمایند و با پیاده‌روی در آن اوقاتی خوش برای خود و خانواده فراهم کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید