۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 55437318

دیلمان از زیباترین ییلاقات ایران است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم ییلاق دیلمان کجاست.

ییلاق دیلمان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دیلمان در واقع تداعی‌گر تاریخ و طبیعت است و این منطقه با وجود اینکه اغلب با طبیعتش شهرت یافته؛ اما تاریخی طولانی دارد و گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های بشر بوده است. بر اساس آثار مختلفی نظیر ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی که در این منطقه یافت شده است می‌توان پی برد که زندگی غارنشینی از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در این منطقه وجود داشته است.

دیلمان؛ ییلاقی تماشایی و حیرت‌انگیز

دیلمان، زیباترین ییلاق شرق گیلان، یکی از بکرترین و دست‌نیافتنی‌ترین گوشه‌های خطه سرسبز شمال کشور است و از جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می‌آید. آب‌وهوای آن سرد و کوهستانی است و به چشمه‌های فراوان و چشم‌اندازهای سبز و قله‌های پربرفش مشهور است. دیلمان از دو بخش پیرکوه و دیلمان تشکیل شده است که از شمال به رشته کوه البرز و از شرق به قله درفک منتهی می‌شود. از نظر تاریخ سکونت، دیلمان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران به شمار می‌آید؛ به‌طوری که آثار زندگی غارنشینی و ابزار و ظروف مسی و مفرغی و سفالی نشان می‌دهد که از ۲۰۰۰ یال پیش از میلاد مسیح در این منطقه زندگی وجود داشته است.

ییلاق دیلمان کجاست؟

ییلاق‌های دیلمان از دیرباز محل نگهداری دام‌ها بوده و شغل اصلی مردمان خونگرمش، دامداری است. هوای خنک این منطقه به‌گونه‌ای است که شاید در برخی شب‌های تابستانی نیز لازم باشد تا از لباس گرم و حتی بخاری استفاده کنید. اگر قصد ماجراجویی در این منطقه را دارید، باید بگوییم هر چقدر از منطقه جلگه‌ای به بخش کوهستانی حرکت کنید، هوا سردتر می‌شود.

جمعیت دیلمان بر اساس سرشماری که در سال ۱۳۹۰ انجام شد ۱۶۵۶ نفر است. در همسایگی دیلمان نیز سه بخش خورگام، عمارلو و اشکور وجود دارد. ابی نام، گیسل، پله شاه، خاک شور، پیش علیا و اروشکی نام برخی از روستاهای این منطقه هستند که در این بین روستای اروشکی به‌دلیل مناظر و جاذبه‌هایی که دارد یکی از زیباترین روستاهای دیلمان به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است که در منطقه دیلمان کارخانه‌ای به نام سیمان گیلان سبز شروع به کار کرده است. این صنعت یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع برای طبیعت محسوب می‌شود و همین موضوع ییلاق منطقه را تهدید می‌کند.

محل قرارگیری ییلاق دیلمان

دیلمان که از زیباترین ییلاقات شمال ایران می باشد، در شرق استان گیلان قرار داشته و از بخش های شهرستان سیاهکل به شمار می آید.

ییلاق دیلمان کجاست؟

این منطقه زیبا و خوش آب و هوا که از دو بخش مرکزی و دیلمان تشکیل شده، در فاصله ۱۵ کیلومتری از لاهیجان قرار داشته که از شمال و شمال شرقی خود به لاهیجان، از شرق خود به لنگرود، از غرب و جنوب غربی به رودبار و رشت و از جنوب شرقی به رودسر و املش می رسد.

ییلاق دیلمان از مرتفع ترین ییلاقات گیلان محسوب می شود و با قرار گیری در میان طبیعتی بسیار زیبا و چشمنواز، توانسته مناظر فوق العاده ای از اطراف خود را در اختیار گردشگران قرار دهد. این منطقه دارای دو مسیر دسترسی می باشد که در ادامه این بخش به معرفی آن ها می پردازیم تا اگر قصد سفر به دیلمان زیبا را داشتید، با توجه به محل زندگی خود، هر کدام از آن ها که برایتان آسان تر بود را برای دسترسی به ییلاق دیلمان انتخاب کنید.

مسیر اول

اولین مسیری که می خواهیم برای دسترسی به ییلاق دیلمان به شما معرفی کنیم، از طریق جاده قزوینرشت می باشد.

ییلاق دیلمان کجاست؟

برای این منظور خود را به این جاده رسانده و در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید و شهرهای لوشان، منجیل و رودبار را پشت سرگذاشته تا به روستای رستم آباد برسید. سپس مسیر خود را به سمت شرق ادامه داده و از روستای سندس و روستای حاجیده عبور کنید و مسیرتان را به سمت دامنه های البرز ادامه دهید تا به منطقه حفاظت شده سیاهرود برسید.

به اینجا که برسید تازه با گوشه ای بسیار کوچک از زیبایی طبیعت گیلان آشنا خواهید شد. این منطقه از زیباترین و رویایی ترین جاهایی است که می توانید در طول عمر خود و در سفر به شمال ایران از آن لذت ببرید. آب و هوای پاکیزه، خنک و دل انگیز، نسیم های خنک و آرامش بخش، سکوت و آرامش، آسمان آبی و ابرهای زیبا، طبیعت سرسبز و غیره همگی در کنار هم قرار گرفته اند تا بتوانید سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. سپس مسیر منطقه آسیابر را پیش گرفته و با عبور از آن به سمت دیلمان حرکت کنید.

ییلاق دیلمان کجاست؟

مسیر دوم

دومین مسیری که می توانید برای رسیدن به ییلاق دیلمان از آن استفاده نمایید، از شهر سیاهکل می باشد که برای این منظور ابتدا بایستی خود را به شهر رشت برسانید و پس از آن به سمت لاهیجان حرکت کنید. این مسیر حدود ۴۴ کیلومتر بوده و می توانید این مسافت را در مدت زمانی کمتر از ۱ ساعت طی نمایید.

پس از آن که به شهر لاهیجان رسیدید، به سمت جاده جنوبی حرکت کرده و با طی کردن مسیری حدود ۱۵ کیلومتر به سیاهکل برسید. از سیاهکل تا دیلمان حدود ۴۵ کیلومتر مسافت وجود داشته که این مسافت را نیز حدود ۱ ساعت می توانید طی کنید و در طول مسیر خود از سیاهکل به دیلمان از زیبایی های طبیعت اطراف خود نهایت لذت را ببرید.

سپس به روستای اسپیلی می رسید که از طبیعتی زیبا بهره می برد. مسیری که برای رسیدن به دیلمان طی می کنید، بسیار پر پیچ و خم بوده و برای طی کردن آن باید نکات ایمنی را در نظر داشته باشید.

آدرس ییلاق دیلمان: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، دیلمان

ییلاق دیلمان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهقان IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    1 0
    از روستا زیبا و غار معروف دبارجان و همچینین قبرستان قبلا از مبلاد دیدن نمایید
  • فرزاد از زاهدان IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    من رفتم جاده دیلمان به سیاهکل واقعا زیباست ، این منطقه به قول فردوسی زیستگاه اولیه بلوچها بوده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید