مقبره کوروش بسیار دیدنی و خاص است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش بدانید.

جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش

سلام نو _ سرویس گردشگری: به گفته منابع تاریخی و سفرنامه‌هایی که سیاحان نوشته‌اند، مقبره کوروش در میانه باغ پاسارگاد واقع شده بود و سایه‌بانی بزرگ داشت که آن را از نور خورشید حفظ می‌کرد و نگهبانانی آنجا بودند که شبانه‌روز از آرامگاه در برابر غارتگران حفاظت می‌کردند. شاهان هخامنشی به هنگام تاج‌گذاری، ابتدا به محل آرامگاه کوروش می‌رفتند و پس از ادای احترام به او، تاج شاهی را بر سر می‌گذاشتند. عمارت‌های دیگری در محوطه باستانی پاسارگاد و اطراف مقبره کوروش قرار داشتند که تل تخت، تخت مادر سلیمان و دژ داریوش یا تخت جمشید، نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. داریوش بعد از رسیدن به حکومت، بنای بزرگ تخت جمشید را ساخت. این بنا در دوره‌های بعد توسط خشایارشا و اردشیر اول هخامنشی تکمیل شد. مساحت این بنای بزرگ، دو هکتار بود و تالارهای ستون‌دار و سکوهای بزرگ آن با اتاق‌های زیاد و انبار، بخش‌هایی هستند که باستان‌شناسان از تخت جمشید کشف کردند.

آرامگاه کوروش؛ جاذبه‌ای تاریخی و شگفت‌انگیز

آرامگاه کوروش بزرگ یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد قرار دارد.

جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش

پاسارگاد دشتی قدیمی و کهن است که پیشینه آن به دوران پارینه سنگی باز می گردد. به دلیل وجود عمارات و بنا های تاریخی بسیار در پاسارگاد از آن به عنوان مجموعه سلطنتی پاسارگاد یاد می شود که از دوران هخامنشی به یادگار مانده است. آرامگاه کوروش مشهور ترین بخش مجموعه پاسارگاد است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و همچون نگینی در میان سایر میراث باقی مانده از دوران حکومت هخامنشیان می درخشد.

علاوه بر آرامگاه کوروش بناهای با شکوه و آثار تاریخی دیگری همچون مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب ‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی در پاسارگاد قرار گرفته اند.

کوروش از محبوب ترین نامداران ایرانی است که در میان تمام ملت ها و ادیان جایگاه ویژه ای دارد و در مناسبت های مختلف ملی نام و گفته های او زبانزد خاص و عام است. به همین علت آرامگاه کوروش بزرگ یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های ایرانی است و هر ساله تعداد زیادی از مردم و گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش

کوروش در سال های ۵۲۹ تا ۵۵۹ قبل از میلاد بر بسیاری از مناطق آسیا حکومت می کرد. طبق برخی از روایات و اسناد تاریخی مرگ کوروش بعد از حدود ۳۰ سال سلطنت در جنگ با قبیله ‌ای به نام ماساژت‌ ها به وقوع پیوسته و پیکر کوروش به پاسارگاد منتقل و به خاک سپرده شده است.

با وجود این که اظهار نظر در مورد تاریخچه و زمان ساخت آثار آن کار بسیار دشواری است، ولی پیشینه ساخت آرامگاه کوروش به زمان حیات او بر می گردد. آنچه از روایات مختلف برداشت می شود این است که کوروش خود به هنگام سلطنت دستور ساخت مقبره اش را می دهد و به فرمان او این آرامگاه در میان باغ و کاخ پاسارگاد بنا می شود.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک مقبره کورورش

تنگ بلاغی پاسارگاد

تنگ بلاغی از جاذبه‌های معروف و مکان های دیدنی استان فارس در اطراف مقبره کوروش است. این جاذبه گردشگری در جنوب مجموعه باستانی پاسارگاد قرار دارد و طول آن ۱۸ کیلومتر گزارش شده است. طبیعت زیبای این تنگه، سبب جذابیت آن برای گردشگران شده است.

جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش

عبور رود سیوند از داخل تنگه بلاغی، فضایی سرسبز با پوشش جنگلی از درختان زیبا را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. تنگ بلاغی علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز، محوطه‌های باستانی زیادی نیز دارد که توسط باستان‌شناسان کشف شده‌اند. تاریخ برخی از محوطه‌ها، به دوره‌های پیش از هخامنشیان نیز می‌رسد. با این ویژگی‌ها، تنگ بلاغی یک جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی محسوب می‌شود.

باغ پاسارگاد

باغ پاسارگاد یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که می‌توانید در اطراف مقبره کوروش ببینید. پژوهشگران این باغ را جزو باغ‌های ایرانی می‌دانند که با معماری خاص ساخته شده است. در این باغ در عهد هخامنشی، کاخ‌هایی وجود داشت که امروزه از بین رفته‌اند. این باغ به‌دلیل ویژگی‌هایی که در معماری آن به کار رفته است؛ در بین پژوهشگران و باستان‌شناسان شهرت بسیاری کسب کرده است.

مقبره کمبوجیه

بنایی در پاسارگاد قرار دارد که آن را متعلق به ابتدای حکومت هخامنشیان می‌دانند. این بنا به آرامگاه کمبوجیه و زندان سلیمان شهرت دارد. بنای این مقبره شباهت زیادی به آرامگاه کوروش هخامنشی دارد. برخی باستان‌شناسان بر این عقیده‌اند که این بنا در ابتدا یک آتشکده بوده است.

جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش

بنای معروف به زندان سلیمان از بلوک‌های سنگی ساخته شده که روی هم قرار گرفته‌اند و به‌شکل برج هستند. امروزه از این بنا، جز یک دیوار، چیزی به‌جای نمانده است. دیوار در مسیر کاخ‌های اختصاصی پاسارگاد و کاخ بارعام، قابل‌مشاهده است.

محوطه مقدس پاسارگاد

یکی دیگر از بناهایی که در اطراف آرامگاه کوروش قرار دارد، محوطه باستانی مقدس پاسارگاد است. این محوطه در شمال غرب آرامگاه کوروش و پشت تپه ماهورهای سنگی قرار دارد. این محوطه پاسارگاد که دو سکوی سنگی با رنگ سفید و یک تپه پله‌ای مستطیل شکلی دارد به «محوطه مقدس» معروف است. در دوره هخامنشی از این سکوها به عنوفان آتشدان استفاده می‌شد و برای مراسم‌های آیینی از آن‌ها بهره می‌بردند.

مقبره کوروش هخامنشی، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در مرودشت شیراز است. کوروش شهرت قابل ملاحظه‌ای در جهان دارد. شخصیت انسان دوست کوروش، شاه هخامنشی، برای ایرانیان و علاقه‌مندان به تاریخ در جهان، اهمیت بسیاری دارد؛ ازاین‌رو، هرچه زمان می‌گذرد و شخصیت و نحوه حکومت‌داری مبتنی بر عدالت کوروش بیشتر مشخص می‌شود، بر علاقه‌مندان به بازدید از مقبره او نیز افزوده می‌شود.

جاذبه‌های تماشایی اطراف آرامگاه کوروش

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 1
    کورش بزرگ پدر و بنیان گذار ایران
  • ح IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    3 2
    درودبرکوروش کبیر
  • محمد جواد بانشی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    5 0
    دشت مرغاب آرامگاه مادر سلیمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید