لافت، از جذاب‌ترین نقاط گردشگری جنوب ایران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره تماشایی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت قشم بدانید.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در کرانه‌های خلیج فارس قرار دارد. ویژگی‌های خاص فرهنگی، طبیعی و تاریخی، این روستا را از سایر نمونه‌های دیگر در ایران متمایز کرده است. استفاده از معماری کویری و به کارگیری بادگیر در یک جزیره، یکی از ویژگی‌های آن است. شاید شما بارها نام شهر بادگیر را شنیده باشید که به شهر یزد اتلاق می شود؛ بندر لافت نیز به عنوان بندر بادگیرها معروف است.

لافت؛ روستایی تاریخی و دیدنی

این روستای نه چندان بزرگ، آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. قلعه‌ی نادری و قلعه‌ی پرتغالی‌ها دو قلعه‌ی تاریخی روستا هستند. دو آب انبار (برکه)، گنبد مدون و گورستانی تاریخی که قدمت سنگ نبشته‌های آن به هزار سال پیش بازمی‌گردد نیز، جاذبه‌های گردشگری روستا را تشکیل می‌دهند. در این روستا دو زیارتگاه به نام‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی هم وجود دارد.

وجود راه دریایی و تسهیل ارتباط آبی، وجود جنگل‌های حرا، دسترسی به آب شیرین و وزش بادهای موسمی از جمله دلایلی هستند که شرایط را برای زندگی مردم در این منطقه فراهم کرده و موجب شکل گیری این سکونت‌گاه منحصر به فرد شده است.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت قشم

ورود به این روستا به معنای حضور در دنیایی متفاوت است که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلف به استقبال شما می‌آید و لحظاتی خوش را برایتان رقم می‌زند.

خانه‌های این روستا همگی حیاط مرکزی و بادگیر دارند. این بادگیرها در اندازه‌های مختلف ساخته شده و روستای لافت را به بندر بادگیرها تبدیل کرده است. هر چند سال یک بار خانه‌های روستا به روش‌های سنتی مرمت می‌شود و به همین دلیل این روستا شکل اولیه‌ی خود را حفظ کرده است و در جدال بین مدرنیته و سنت یکی از روستاهایی است که اغلب معماری سنتی‌اش بر نوع مدرن آن غلبه می‌کند.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف روستای لافت

معماری روستا در بادگیرها

وجود بادگیرهای فراوان در ساخت خانه‌ها از مشخصه‌های متمایز روستای لافت است که توجه هر رهگذری را به‌سمت خود جلب می‌کند. خانه‌های این روستا که با نام بندر بادگیرها نیز مشهور است، بسیار نزدیک به هم ساخته شده‌اند و به همین دلیل، روستا بافتی متراکم و فشرده دارد. تماشای بادگیرهای کوچک و بزرگ در گذرگاه‌های تنگ و باریک روستای لافت، از آن دسته تجریباتی است که هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت قشم

کوچه‌ها در لافت به‌طوری طراحی شده‌اند که معمولا به بن‌بست نمی‌رسند و به محله‌های دیگر راه پیدا می‌کنند. ساختار تنگ کوچه‌ها و نزدیک بودن خانه‌های دو طرف کوچه به یکدیگر سبب می‌شود تا رهگذران از تابش نور آفتاب در امان باشند و گردشی دلپذیر را تجربه کنند.

بادگیرهای خانه‌های روستای لافت به‌صورت دو طرفه یا چهارطرفه بنا شده‌اند؛ بادگیرهایی مزین به هنر ایرانی و تزئیناتی چون اشکال اسلیمی (طرح‌های گیاهان و ساقه‌های مارپیچ) که برای ساکنان حیاتی هستند. این بادگیرها پرحجم و بزرگ ساخته شده‌اند تا نسیم دریا را به درون خود بکشند و آن را به‌سمت یکی از اتاق‌های خانه، مشهور به اتاق لوله، ببرند.

بام لافت

بام لافت میان دو بافت قدیمی و جدید روستا قرار گرفته است و یکی از پرطرفدارترین دیدنیهای این روستا به شمار می‌آید. گردشگران در این مکان می‌توانند به تماشای چهره دیروز و امروز روستا بنشینند. از بام لافت از یک سمت بادگیرهای قدیمی بر فراز خانه‌ها و در فاصله کمی از خلیج فارس دیده می‌شوند؛ در حالی که در سوی دیگر، سازه‌هایی مدرن به چشم می‌خورند که به‌ندرت در آن‌ها از بادگیر استفاده شده است.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت قشم

جنگل حرا

جنگل حرا یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت در قشم است که برای دیدن آن باید با قایق به آب‌های شور خلیج فارس بروید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی به اوج خود می‌رسد که درختان مانگرو در آب فرو رفته‌ باشند.

جنگل حرا با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌آید. این جنگل شرایط اکولوژی مناسبی دارد و به همین دلیل زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری نظیر حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی و… است. به‌علاوه انواع گوناگون پرندگان، آبزیان و دوزیستان نظیر انواع مارهای دریایی و ماهی‌ها و همین طور لاک‌پشت‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که ۸۰ درصد از آبزیان دریای خلیج فارس در این منطقه تخم‌ریزی می‌کنند.

قلعه نادری لافت

قلعه نادری لافت، بنایی مخروبه در جنوب روستا است که بومیان آن را با نام نادرشاهی نیز می‌شناسند.

تماشایی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت قشم

این قلعه پلانی مربع شکل دارد و بارو، ۳۰ حلقه آب شیرین، سه برکه آب، دو آب‌انبار قدیمی و باقی‌مانده چهار برج، تنها چیزهایی هستند که از آن بر جای مانده‌اند. قلعه نادری لافت تنها قلعه ایرانی در جزایر خلیج فارس است و به گفته برخی قدمت آن به حدود ۲۵۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ زمانی که لطیف‌خان امیرالبحر نادرشاه، برای صیانت از تنگه خوران (راه اتصال بین بندر کنگ، بندر لنگه و بندرعباس)، دستور ساخت آن را داد. البته برخی نیز اعتقاد دارند که این قلعه بر روی پایه‌های دژهای کهن و باستانی قبل از اسلام قرار دارد و زمان ساخت آن به سال‌های دور باز می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید