۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 55436894

ماسوله از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است، در همین راستا با ما همراه باشید تا بدانیم کی به ماسوله برویم.

کی به ماسوله برویم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستا پلکانی ماسوله در گیلان به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان شناخته می‌شود که به دلیل طبیعت بکر، امکانات گردشگری، جاذبه‌های دیدنی و معماری و فضا متفاوت روستا معروف است. این روستا سالانه میزبان گردشگران بسیاری است که برای لذت بردن از طبیعت فوق‌العاده و چشم‌نواز آن به ماسوله سفر می‌کنند.

ماسوله؛ زیبای وصف نشدنی

یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان روستا پلکانی ماسوله است. ماسوله در گیلان که به عنوان یک روستا تاریخی شناخته می‌شود به دلیل معماری پلکانی خانه‌ها معروف‌ترین روستا پلکانی کشور است که علاوه‌بر تاریخ غنی و معماری متفاوتی که دارد دارای طبیعت فوق‌العاده‌ای است که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند.

ماسوله روستایی پلکانی است که در حال حاضر به عنوان یک شهر کوچک در استان گیلان شناخته می‌شود. این روستا که در سال ۱۳۵۴ به عنوان یک شهر تاریخی و زنده شناخته شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، در حال حاضر به عنوان معروف ترین روستا پلکانی کشور و از جمله روستاهای معروف با معماری متفاوت در دنیا است.

کی به ماسوله برویم؟

روستا ماسوله در ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت، بخش سردار جنگل فومن و در دامنه‌های جنگلی کوه البرز قرار گرفته است. این روستا به دلیل پلکانی بودن دارای اختلاف ارتفاع بسیاری است و از پایین‌ترین تا بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف وجود دارد. در سفر به ماسوله علاوه‌بر دیدن معماری متفاوت و پلکانی می‌توانید از فروشگاه‌های متنوع صنایع دستی، طبیعت بکر، جنگل‌های سرسبز و تماشایی، آبشارها و کوهستان‌های اطراف آن دیدن کنید.

شهر تاریخی ماسوله در گیلان دارای قدمتی حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است و به عنوان یکی از روستاهای تاریخی دنیا شناخته می‌شود. اطراف ماسوله پوشیده از جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع، آبشارها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که از جمله دیدنی‌های ماسوله می‌توان به بازار ماسوله، موزه مردم شناسی ماسوله، موزه تاریخ طبیعی ماسوله، موزه میراث فرهنگی، آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله، ییلاق للندیز، چشمه آب معدنی علی زاخونی، کاروانسراهای ماسوله، آبشار کوشم، آبشار تریشوم، آبشار لار چشمه، قله شاه معلم، ییلاق کوربار ماسوله، ییلاق آندره، بقعه و موزه عون ابن علی، امامزاده هاشم و منطقه باستانی ماسوله اشاره کرد.

کی به ماسوله برویم؟

فصل مناسب رفتن به ماسوله

ماسوله در بهار

بهار در ماسوله به‌تنهایی چهار فصل را در آستین خود دارد. یک روز برف و باران می‌بارد، یک روز مه و آفتاب است و شاید حتی یک روز هم آفتاب است و هم باران. آب و هوای ماسوله در ماه فروردین بیشتر بارانی است و گاهی با بارش برف همراه می‌شود. آسمان ماسوله نیز در این روزهای سال، اغلب ابری و مه‌آلود است. ماه اردیبهشت غالبا ابری است و باران کمتری به نسبت ماه قبل می‌بارد، در حالی که خرداد روزهای آفتابی و دلچسبی دارد.

ساکنان ماسوله معمولا در فصل‌های بهار و تابستان در خانه‌های خود هستند. در تعطیلات عید نوروز، ماسوله میزبان خیل عظیم مسافران و گردشگران است و شاید بتوان این تعطیلات را شلوغ‌ترین زمان سفر به ماسوله به شمار آورد. بیشتر روزهای تعطیلات عید نوروز از سه کیلومتری ماسوله، ترافیک سنگینی وجود دارد و به‌سختی می‌توان، جای پارک ماشین پیدا کرد.

اردیبهشت ماسوله بدون شک، زیباترین ماه برای سفر به ماسوله است. گل‌های سرخ و صورتی پیچیده به دیوار خانه‌ها و تماشای گل‌های وحشی خودرو به‌قدری اعجاب‌انگیز و خارق‌العاده است که هوش را از سر بیننده خواهد برد. زمان در بهار ماسوله به سرعت سپری می‌شود و همه چیز آن‌قدر زیبا است که ترک کردن ماسوله را به امری مشکل تبدیل می‌کند.

کی به ماسوله برویم؟

ماسوله در تابستان

ماسوله در تابستان با لباسی سبز، زیبایی‌های خود را به رخ بیننده می‌کشد. ایوان‌های مملو از گل‌های شمعدانی، بازاری پر از گردشگران مشتاق و بام‌هایی پر از عکاسان خوش ذوق از جمله تصاویر ماسوله در فصل تابستان هستند. اگر قصد دارید در فصل تابستان یا بهار به ماسوله سفر کنید، حتما از قبل جا رزرو کنید.

ماسوله در روزهای گرم و شرجی تابستان هم خنک است و دیدن گل‌ها و میوه‌های تابستانی در طبیعت سرسبز تابستانی واقعا فرح‌بخش است.

ماسوله در پاییز

فصل پاییز، زمانی فوق‌العاده برای سفر به ماسوله به شمار می‌آید، زیرا ازدحام گردشگران تابستانی به پایان می‌رسد و طبیعت با رنگ‌های زرد و نارنجی، زیبایی خود را به رخ بیننده می‌کشد. شما در روزهای پاییزی می‌توانید با آرامش و در فضایی خلوت و دنج در کوچه پس کوچه‌های ماسوله قدم بزنید یا در ایوان خانه‌های پلکانی بنشینید و طبیعت مسحورکننده و با ابهت شهر را تماشا کنید. جاده ماسوله در ماه آبان با درختانی ملبس به برگ‌های زرد، سفری فراموش‌نشدنی را به شما پیشنهاد می‌کند.

کی به ماسوله برویم؟

اگر عاشق باران هستید، در پاییز و به‌خصوص در ماه آبان و آذر به ماسوله سفر کنید تا تجربه‌ای بی‌نظیر از قدم زدن زیر مهریزهای تند و باران‌های پودری داشته باشید. همراه‌داشتن لباس گرم را فراموش نکنید، زیرا عصرهای پاییزی ماسوله سرد است. در فصول پاییز و زمستان، نیازی به رزرو اقامتگاه از قبل نیست و شما می‌توانید به‌محض ورود، در خانه محلی یا هتل اقامت کنید.

ماسوله در زمستان

سقف‌های خانه‌های ماسوله در فصل زمستان، پوشیده از برف است و شهر با چشم‌اندازی سفید و بی‌بدیل، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. فصل زمستان خلوت‌ترین فصل گردشگری این شهر پلکانی است و شما می‌توانید به دور از خیل جمعیت گردشگران با خیالی آسوده و در آرامش از آن دیدن کنید. البته به‌همراه داشتن زنجیر چرخ برای جاده‌های لغزنده، کفش و لباس‌های مناسب را نباید از یاد ببرید.

برخی از مغازه‌های بازار در این فصل سرد سال بسته هستند و برخی دیگر حتی در روزهای برفی باز هستند و نیاز روزانه مردم شهر و گردشگران را تامین می‌کنند. بهتر است بدانید که این شهر کوهستانی، دارای سیستم گازکشی نیست و اهالی شهر، روزهای سرد زمستان را با نفت سهمیه‌بندی و کپسول‌های گاز می‌گذرانند.

کی به ماسوله برویم؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید