موزه موسیقی اصفهان فضایی ویژه و درخور توجه دارد، همراه باشید و درباره جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان بدانید.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: اصفهان را بی دلیل نیست که نصف جهان خطاب می‌کنند. این شهر نیمی از حافظه‌ تاریخی ایران را در خود جای داده است و چه از نظر ابنیه تاریخی و چه از نظر فرهنگی جز جدایی ناپذیر ایران محسوب می‌شود. اگرچه این شهر بیشتر به واسطه‌ بناهای تاریخی‌ معروف‌ش مانند چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله و غیره شناخته می‌شود، اما مکان‌ها و مناطق دیدنی زیادی وجود دارد که از چشم گردشگران و مسافران مغفول مانده است. یکی از این مکان‌های دیدنی موزه موسیقی اصفهان است. اصفهان را به جرات می‌توان مهد موسیقی اصیل ایرانی دانست.

موزه موسیقی اصفهان؛ جذاب و تماشایی

اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی ست و یکی از مقام های موسیقی و یکی از آوازهای پنج گانه سنتی کشورمان به نام این شهر خوانده می شود. اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو تن از موسیقی دانان علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی کشور را در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۳۹۴ تاسیس کنند.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

موزه ای که تفاوت های بسیاری با دیگر موزه های ایران دارد و مدل ارایه آثار، نوع راهنمایی انجام شده و برخورد کارکنان در آن شما را با بُعد جدیدی از موزه گردی آشنا می کند. همچنین اجرای زنده موسیقی در پایان تور، گردش خاص شما را در موزه را جذاب تر می سازد.

در موزه موسیقی اصفهان می توانید به تماشای ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی بنشینید، اطلاعاتی از نحوه ساخت آنها به دست بیاورید و با کمک امکانات صوتی و تصویری با روش نواختن سازها آشنا شوید و به صدای آنها گوش دهید. سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده اند و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را به وجود آورده اند. در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را بیینید که در هیچ کشور دیگری نظیر آنها یافت نمی شود.

موزه موسیقی اصفهان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

تالار سازهای ملی: در این تالار می‌توانید از سازهای اصیل سنتی که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد دیدن کنید. به علاوه امکانات صوتی و تصویری موزه به شما در درک بهتر این سازها کمک می‌کند.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

تالار سازهای محلی: تالار سازهای محلی همان طور که از اسمش پیداست، به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص یافته است. در این تالار می‌توانید از سازها و موسیقی محلی لذت ببرید و از اطلاعات راهنمایان موزه راجع به موسیقی محلی بهره‌مند شوید.

سرای سرآهنگان: بنیان گذاران موزه برای ادای احترام به اساتید موسیقی ایران قسمتی را به نام سرای سرآهنگان در نظر گرفته‌اند که در آنجا با زندگی‌نامه و آثار این افراد آشنا خواهید شد.

موسیقی سرا: از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد موزه موسیقی اصفهان قسمت موسیقی سرا است. در این قسمت می‌توانید به یک اجرای موسیقی دلچسب گوش دهید و از صدای سازهایی که در موزه مشاهده کرده‌اید لذت ببرید.

کارگاه سازسازی: این بخش یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه است. در اینجا با نحوه‌ ساخت و جنس سازهای ایرانی آشنا می‌شوید که برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل بسیار جذاب و آموزنده خواهد بود.

جاذبه‌های نزدیک موزه موسیقی

کاخ هشت بهشت

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، خیابان باغ گلدسته، بوستان هشت بهشت

«کاخ هشت بهشت» یکی از زیباترین کاخ‌های ایران به شمار می‌رود که در مجاورت موزه موسیقی اصفهان قرار دارد.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

این کاخ در دو طبقه و در میان باغی بزرگ ساخته شده است. ساخت کاخ هشت بهشت در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و مقارن با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به اتمام رسید. عده‌ای از تاریخ‌دانان این عمارت را حرم‌سرایی برای اقامت هشت سوگلی پادشاه می‌دانند؛ ازاین‌رو نام این کاخ را هشت بهشت گذاشته‌اند.

معماری کاخ هشت بهشت به سبک معماری اصفهانی و تزیینات این کاخ بسیار باشکوه و هنرمندانه است. این عمارت در ارتفاع دو متری از سطح زمین قرار دارد که به‌وسیله دو سری پلکان در قسمت شرقی و غربی از زمین جدا می‌شود. در بالای پله‌ها ایوانی با دو ستون چوبی وجود دارد که با ورودی‌های مختلف به سرسرای مرکزی کاخ ارتباط می‌یابد. دیوارهای داخلی قصر با نقاشی پرندگان و گل‌های رنگارنگ، طلاکاری، شیشه‌کاری‌ و آینه‌کاری‌ تزیین‌ شده‌اند. در سرسرا دو تابلو نقاشی بزرگ از فتحعلی‌شاه دیده می‌شود.

موزه ملی هنرهای اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان عباس آباد، خیابان مسرور

«موزه ملی هنرهای اصفهان» که در فاصله حدود یک کیلومتری از موزه موسیقی اصفهان قرار دارد، در بهمن سال ۱۴۰۰ شمسی، به همت مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان، در خانه‌ای دوطبقه به نام «عمارت دایره سقفی» در منطقه عباس آباد اصفهان افتتاح شد.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

قدمت این خانه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد. این عمارت پس از انقلاب به محیطی اداری تبدیل شد و اکنون عنوان جدیدترین موزه اصفهان را به‌خود گرفته است.

موزه ملی هنرهای اصفهان بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی از آثار هنرمندان اصفهانی از هزاره‌های پیش از تاریخ تا عصر حاضر را به نمایش می‌گذارد. مجموعه کاشی‌های زرین‌فام و آثار لاکی، نقش بسیار ویژه‌ای در این موزه ایفا می‌کنند. برای بازدید از موزه ملی هنرهای اصفهان، گردشگران ابتدا باید وسایل خود را به امانات مجموعه تحویل دهند، کاور پلاستیکی روی کفش خود بپوشند و از گیت امنیتی بگذرند. پس از عبور از گیت، تابلو راهنمای موزه مشاهده می‌شود که در آن ۶ گذر طراحی‌شده در موزه به دو زبان فارسی و انگلیسی برای بازدیدکنندگان نوشته شده است.

کاخ چهل ستون

آدرس: اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی، میدان امام حسین، خیابان سپه

«کاخ چهلستون» در شرق خیابان چهارباغ و در فاصله یک کیلومتری (حدود ۱۲ دقیقه پیاده‌روی) از موزه موسیقی اصفهان قرار دارد. این کاخ درون یکی از باغ‌های سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

باغ چهلستون به‌عنوان یکی از زیباترین نمونه‌های باغ ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در میان این باغ، شاه عباس اول عمارتی به‌شکل کلاه‌فرنگی با اتاق‌های کوچک اطراف آن ساخت که از آن به‌عنوان هسته اولیه کاخ چهل ستون یاد می‌شود. این باغ درباری، برای پذیرایی از میهمانان دربار شاه در مراسم و جشن‌ها استفاده می‌شد.

بازار هنر

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، ضلع جنوبی پارک هشت بهشت

«بازار هنر» از بازارهای سنتی اصفهان است که در فاصله ۱۵۰ متری (حدود دو دقیقه پیاده‌روی) از موزه موسیقی اصفهان قرار دارد. این بازار که از دوره صفویه تا امروز، بازار طلافروش‌های شهر اصفهان به شمار می‌رود، معماری سنتی و منحصربه‌فردی دارد و گردشگران از قدم‌زدن در آن لذت می‌برند. تمام زیورآلات، طلا و جواهرات این بازار در حقیقت هنر دست هنرمندان اصفهانی است که طرح‌های بسیار ظریف و زیبایی دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید