کلیسای وانک از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است، از این رو با ما همراه باشید و از چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان که باید دید، بدانید.

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلیسای وانک به مرور زمان بسیار کامل شده است و قسمت‌های زیادی به آن اضافه شده‌اند. روند تکامل بخش‌های مختلف کلیسای وانک با گذشت زمان به‌خوبی مشهود است،‌ گرچه بخش‌هایی نیز به مرور زمان از بین رفته‌اند، اما قسمت‌های زیادی در طول سال‌ها اضافه، بازسازی و تجهیز شده‌اند. در این کلیسا بخش‌هایی مانند موزه، کتابخانه، دیر، ناقوس خانه، برج ساعت، چاپخانه و اماکن اداری وجود دارند. در این بخش به معرفی قسمت‌های مختلف در محوطه کلیسای وانک می‌پردازیم.

بخش‌های جذاب‌تر کلیسای وانک در اصفهان

بنای یادبود شهدای ارامنه

یکی از بخش‌های تلخی که از گذشته مردمان ارامنه به یادگار مانده، بنای یادبود شهدای ارامنه است. این بنا در شمال غربی کلیسا قرار گرفته است. هدف از ساخت این قسمت آگاه کردن نسل‌های بعدی ارامنه درباره فاجعه نژادکشی این مردم بوده است. این بنای یادبود به شکل مربع درست شده و ۴ ستون دارد. در سال ۱۹۷۵ درست در شصتمین سالگرد نژاد کشی ارامنه، مهندس ارمنی تبار، آلبرت آجمیان، این بنا را درست کرده است.

هرساله در روز ۲۴ آوریل، ارمنیان در کنار این بنای یادبود جمع می‌شوند تا به قربانیان نسل‌کشی ارمنیان احترام بگذارند.

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

عبادتگاه

یکی از بخش‌های جذاب و زیبای کلیسای وانک عبادتگاه آن است. این بخش شامل شبستان و بخشی برای انجام مراسمات مذهبی ارامنه در زمان‌های خاص می‌شود. دیوارهای عبادتگاه کلیسای وانک با کاشی‌های نقاشی شده تزئین شده‌اند. اگر وارد این بخش از کلیسا شوید و بالای سر خود را تماشا کنید، نقاشی‌هایی را زیر گنبد کلیسا مشاهده می‌کنید که مربوط به کتاب مقدس مسیحیان است. عبادتگاه کلیسای وانک در بخش شمالی آن قرارگرفته است.

موزه کلیسای وانک

در همه کلیساهای اصفهان بخش قابل توجهی برای حفاظت از آثار تاریخی برجسته وجود دارند. در واقع کاربری کلیساها در طول تاریخ تنها مذهبی نبوده است و نگهداری و نشر فرهنگ ارامنه به نسل‌های بعد، از مهم‌ترین وظایف کلیساها به شمار می‌رود. کلیسای وانک نیز یکی از برجسته‌ترین موزه‌های ارامنه را دارد.

موزه کلیسای وانک در ابتدا تنها چند اتاق ساده بود که به همت طادئوس هونانیان در حدود صد سال پیش در ضلع شمالی کلیسای وانک ساخته شد، اما امروزه به موزه‌ای بزرگ و کامل تبدیل شده است. در این موزه نقاشی‌های برجسته تاریخی، کتب نفیس خطی و آثار ارزشمند قدیمی نگهداری می‌شود که تا پیش از ساخت موزه در انباری متروک در کلیسا قرار داشتند.

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

از معروف‌ترین آثار موجود در این موزه می‌توان به تار مویی متعلق به دختر ۱۸ ساله اشاره کرد که جمله‌ای از تورات با قلمی از الماس روی آن نوشته شده است. واهرام هاکوپیان هنرمند ارمنی در سال ۱۹۷۴ میلادی این اثر را خلق کرده و در سال ۱۹۷۵ میلادی این تار مو به موزه وانک اهدا شده است. بازدیدکنندگان می‌تونند با استفاده از میکروسکوپ نوشته روی تار مو را مشاهده کنند. نوشته روی تار مو به شرح زیر است:

به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت

موزه کلیسای وانک از مهم‌ترین مراکز فرهنگی برای ارامنه ایران و جهان است و سالانه گردشگران زیادی از آثار موجود در این موزه دیدن می‌کنند.

بخش‌های دیدنی و جذاب کلیسا

کتابخانه کلیسای وانک

بخش عمده‌ای از یادگارهای فرهنگی ارامنه اصفهان در کتابخانه کلیسای وانک نگهداری می‌شود. این کتابخانه در قسمت شمالی کلیسای وانک و در جوار موزه قرار دارد. قدمت برخی از اسناد و کتب تاریخی موجود در این کتابخانه به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد که از آن‌ها در بخش بایگانی نگهداری می‌شود و دسترسی به این اسناد برای عموم وجود ندارد.

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

کتابخانه دیر آمنا پرکیچ برای ارامنه اصفهان از مهم‌ترین نقاط فرهنگی در همه جهان به شمار می‌رود. به‌جز کتب تاریخی و فرهنگی ارامنه آثار دیگری به زبان فارسی و انگلیسی و سایر زبان‌ها در این کتابخانه وجود دارند. مجموع آثار موجود به بیش از ۳۰ هزار نسخه می‌رسد. ارامنه اصفهان و سایر نقاط ایران دسترسی مناسبی به کتب این مرکز دارند، اما استفاده از امکانات کتابخانه برای غیر ارمنی‌ها شرایط خاص و نیاز به معرفی نامه دارد.

کتابخانه کلیسای وانک در سال ۱۸۸۴ و توسط هوهاننس سورنیان (خلیفه وقت) راه‌اندازی شد. هدف از تاسیس این مرکز حفظ کتاب‌های با ارزش ارامنه بود که بسیاری از نسخه‌های قدیمی را مردمان ارامنه از زمان مهاجرت با خود داشتند و در طول تاریخ این کتاب‌ها ارزش زیادی پیدا کردند. به مرور زمان به تعداد کتاب‌ها افزوده شد.

چاپخانه کلیسای وانک

اولین چاپخانه راه‌اندازی شده در ایران را می‌توانید در کلیسای وانک ببینید. این چاپخانه به دست خاچاطور کساراتسی در سال ۱۶۳۰ م تأسیس شد. در سفری که خلیفه ارامنه به کشور لهستان داشت، با این صنعت آشنا شد و توانست اولین چاپخانه‌ی ایران را در کلیسای وانک راه‌اندازی کند.

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

اولین کتاب چاپی ایران در این چاپخانه تولید شده که نسخه‌ای از کتاب زبور بوده است. جالب است بدانید که روحانیون کلیسای وانک حدوداً یک سال و ۵ ماه تلاش کرده‌اند تا این کتاب چاپ شود.

برج‌های ناقوس کلیسای وانک

یکی از بخش‌های جذاب کلیسای وانک که بعد از ورود به این کلیسا در سمت راست مشاهده می‌کنید، برجی بلندی است که با نام «برج ناقوس اول» یا «برج ساعت» خوانده می‌شود. این برج در سه‌طبقه ساخته شده ‌است. بر بالای این برج درست در زیر طبقه سومیک ۱ ساعت بسیار بزرگ را مشاهده می‌کنید. وزن این ساعت حدوداً ۳۰۰ کیلوگرم است. ساعت این برج حدوداً ۳۸ سال بعد از ساخته شدن بنای اصلی کلیسای وانک، به آن اضافه شد. برج ناقوس اول توسط ماردیس هونتانیان، یکی از معماران ارمنی ساخته شده ‌است.

برج ناقوس دوم: یکی دیگر از برج‌های ناقوس‌ کلیسای وانک، بر بالای بام این کلیسا، در میان دیوار غربی و گنبد کوچک قرار گرفته است. برج ناقوس دوم فضای مربعی شکل دارد و مساحت آن به ۸ مترمربع می‌رسد. در تقاطع اضلاع این برج مربعی شکل یک ستون آجری برافراشته شده که ارتفاع آن به ۳ متر می‌رسد.

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید