مجموع ارزش صف‌های فروش ۶ هزار میلیاردی و نقشه یکپارچه سرخ بورس تهران گوشه‌ای از اتفاقات بورس یکشنبه بود.

پیش بینی بورس برای فردا دوشنبه ۱۸ اردیبهشت / ریزش بورس ادامه دار است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، روز یکشنبه از همان ابتدای آغاز معاملات فشار شدید عرضه‌ها، شوک منفی به سهامداران وارد کرده بود. به این ترتیب در پایان دادوستدها، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۳.۷۵ درصدی خود، سقوط ۹۵ هزار واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۳.۵ درصدی به سطح ۸۴۰ هزار و ۳۴۲ واحدی رسید.

گفتنی است آخرین رالی صعودی بازار سرمایه از ۳۰ بهمن‌ماه آغاز شده بود. این موج صعودی تا پیش از معاملات یکشنبه، رشد ۶۷ درصدی شاخص کل بورس و ۸۷ درصدی شاخص کل هم‌وزن را برای اهالی بازار سرمایه در پی داشت.

ظهور قدرتمند فروشندگان در بازار روز یکشنبه، منجر به این شد که مجموع ارزش صف‌های فروش بازار به ۶ هزار میلیارد تومان برسد. همچنین ۸۸ درصد نقشه بازار را نمادهای منفی تشکیل دادند تا شاید زنگ آغاز موج اصلاحی به صدا درآمده باشد.

بورس تهران از دریچه آمار و ارقام

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز یکشنبه حکایت از خروج سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بازار یکشنبه، خبر از خروج چهار هزار و ۵۱ میلیارد تومانی پول می‌دهد.

این میزان از خروج پول در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۲، معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به بازار تزریق شده بود. همچنین فرار بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سهام طی روز یکشنبه، این روز را در رده دومین روز از حیث بیشترین خروج پول قرار داد.

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۲۹ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۹ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

افزایش ارزش معاملات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، با وجود اصلاح سنگین روز یکشنبه، با توجه به اینکه شاخص کل موفق به شکست سقف تاریخی خود شده است، تنور بازار سرمایه مجددا در میان عموم جامعه در حال گرم شدن است؛ به طوری‌که از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ورود پول به بازار سهام رخ داده است. به تبع افزایش ورود پول، ارزش معاملات نیز در حال افزایش است. بنابراین به نظر می‌رسد رشد ارزش معاملات همچنان تداوم یابد و در این ارقام متوقف نشود.

در نگاهی دیگر، به لحاظ ارزش دلاری، ارزش معاملات در حال حاضر به طور متوسط به اندازه ۳۰ درصد ارزش دلاری ارزش معاملات در سال ۹۹ است و هنوز ظرفیت زیادی برای افزایش ارزش معاملات وجود دارد. اما آیا این گزاره به معنی آن است که سرمایه از بازارهای موازی به بورس تهران کوچ خواهد کرد؟

بورس تهران، مقصد کوچ سرمایه از بازارهای موازی؟

بررسی منشا ورود پول حقیقی به بازار سرمایه بسیار مهم است. حجم خروج سرمایه از صندوق‌های درآمد ثابت، از ابتدای سال صعودی بوده است. بنابراین می‌توان منشا ورود پول حقیقی را ابتدا به سرمایه موجود در بدنه خود بازار نسبت داد. با توجه به اینکه خوش‌بینی نسبی در نگاه عموم به تداوم روند صعودی وجود دارد می‌توان انتظار داشت، ورود پول از این بخش به معاملات ادامه یابد.

اما کوچ سرمایه از بازارهای دیگری که دارایی ثابت مردم را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر مسیر بعیدی ارزیابی می‌شود. با توجه به ریسک‌های سیستماتیک موجود در کل کشور، مردم علاقه‌ای به تبدیل دارایی‌های ثابت و حتی دلار و سکه‌ خود به سهام ندارند. با توجه به آینده برجام، سناریوهای پیش رو تغییر می‌کند. در صورتی که برجام اتفاق افتد، دارایی‌های با حباب زیاد، پتانسیل زیادی برای تبدیل به دارایی‌هایی دارند که زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته‌اند.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به میزان فشار فروش‌ها در روز یکشنبه و پایداری صفوف فروش در آخرین ساعات معاملاتی این روز، به نظر می‌رسد اصلاح ۹۵ هزار واحدی شاخص کل، آغاز یک «موج» اصلاحی در بازار باشد. بنابراین در رابطه با پیش بینی بورس دوشنبه می‌توان انتظار داشت، باری دیگر شاهد غلبه فروشندگان به خریداران باشیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • دکتر قره ویسکی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    امروز بازار هیجانی بود . وقتی هیجان در بازار حاکم باشد تحلیلها درست از آب در نمی آید و قفل صف فروش می شویم . دو روز آینده خیلی مهم است . اگر جو هیجان باقی بماند بازار از تحلیل خارج می شود
  • محسن IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    امروزسهام عدالت فروش داشت فروش شروع شده
  • م صادقی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    شاخص تا ۲میلیون و سیصدهزار تومان اصلاح دوباره سعود به طرف سه میلیون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید