۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 55435396

لاویج از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای مازندران است از این رو با ما همراه باشید از سوغات روستای لاویج غافل نشوید.

از سوغات روستای لاویج غافل نشوید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: نام لاویج برای اکثر ما ایرانی ها آشناست و تا کنون یا به این منطقه سفر کرده ایم و یا تعریفش را از دیگران شنیده ایم، روستای لاویج که از توابع شهرستان نور در استان سرسبز مازندران است، این منطقه دارای آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان می باشد. در میان دره های جنگلی رشته کوه های البرز واقع شده است و دارای طبیعتی با چشم اندازها و جاذبه‌های گردشگری از قبیل آب گرم لاویج و آبشار و طبیعت چشم نواز روستای لاویج به یکی از مقاصد جذاب طبیعت گردی و گردشگری تبدیل شده است.

آشنایی با روستای لاویج

چشمه های آب گرم که در دامنه های کوه های شرق لاویج در حال جوشیدن است مملو از املاح معدنی گوگردی استکه برای امراض پوستی، دردهای مفصلی و تمدد اعصاب خاصیت درمانی بالایی دارد. در این مکان می توانید از امکانات رفاهی نظیر دوش و استخر و وان بهره مند گردید و همچنین به منظور اقامت در این منطقه می توانید از مسافرخانه های اطراف این چشمه ها استفاده نمایید.

از سوغات روستای لاویج غافل نشوید!

در دو قسمت زنانه و مردانه به صورت مجزا و همراه با دو استخر جداگانه که هر کدام بین ۱۰الی ۲۰ نفر گنجایش دارد و همچنین دارای دو حمام اختصاصی در قسمت مردانه و دوش اختصاصی زنانه نیز می باشد.

با توجه به طبیعت روستای لاویج، یکی از فعالیت ها و کسب و کار های مرسوم در آنجا پرورش زنبور عسل و زنبورداری است که به موجب آن عسل طبیعی لاویج با عطر و طعم مخصوص به خود، سوغات معروف این روستا است، صنایع دستی چوبی و تولید محصولات لبنی محلی لاویج هم از دیگر مواردی است که مورد استقبال گردشگران در این منطقه می باشد.

پس از آنکه از سمت غرب به چمستان وارد شدید، در کیلومتر ۳ چمستان به نور از مسیری فرعی زیبا و آسفالته که به سمت جنوب از جاده اصلی جدا شده، از پارک جنگلی کشپل عبور کنید تا نهایتا به لاویج برسید. این روستا که از دهستان های شهر چمستان شهرستان نور می باشد، در۱۷ کیلومتری جنوب چمستان واقع شده است. روستای لاویج به علت ییلاقی بودن منطقه، مناظر زیبا و آبگرم های طبیعی معروف شده است.

از سوغات روستای لاویج غافل نشوید!

از دیگر ویژگی ها و جذابیت های طبیعت روستای لاویج، جنگل های انبوه و متراکم آن است که تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، از تنوع زیاد گونه های گیاهی و درختان گوناگون برخوردار است، بویژه درختان راش در این منطقه به وفور دیده می شود که در واقع یادگاری از دوره های گذشته جنگل های هیرکانی مربوط به میلیون ها سال قبل است و در هر فصل سال دارای میوه های وحشی و جنگلی برخوردار است.

اما معمولا گردشگران در این منطقه بیشتر به دنبال آبگرم آن هستند و توجه چندانی به طبیعت بکر و سرسبز آن ندارند به گونه ای که برای رسیدن به مقصد خود خیلی بی تفاوت از کنار این جنگل های باشکوه و بیشه زارها در حاشیه جاده می گذرند و بهره چندانی نمی برند. بهار با شکوفه های سفید، تابستان سراسر سبز و پاییز با جامه ای هزار رنگ از ویژگی های این جنگل در فصول مختلف به شمار می رود.

سوغاتی‌های درجه یک روستای لاویج

با توجه به موقعیت مکانی روستای لاویج، پرورش زنبور عسل، نگهداری از دام و تولید صنایع دستی با محصولات محلی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم این منطقه به شمار می‌روند؛ به همین دلیل عسل، محصولات لبنی و صنایع دستی از معروف‌ترین سوغات روستای لاویج هستند.

از سوغات روستای لاویج غافل نشوید!

در دامنه‌های اطراف روستای لاویج سیر کوهی و گیاهان معطر می‌رویند. با شروع بهار و نزدیکی به تابستان سراسر دامنه‌های جنگلی اطراف این روستا پوشیده از گل‌های معطر می‌شوند و علاقه‌مندان به گشت و گذار در جنگل‌های روستایی می‌توانند گیاهان معطر و دارویی جمع کنند.

درختان گردو و فندق نیز در جنگل‌های لاویج فراوان هستند. بوته‌های وحشی تمشک در گوشه و کنار این جنگل‌ها به چشم می‌خورند و درختان و بوته‌های میوه‌های وحشی در گوشه و کنار این جنگل روییده‌اند. با گشت و گذار در طبیعت سرسبز اطراف روستای لاویج می‌توانید این محصولات جنگلی را به‌عنوان سوغات با خود ببرید.

رودخانه‌های اطراف روستای لاویج محیط مناسبی برای ماهیگیری دارند. اگر تجربه ماهیگیری در رودخانه‌های جنگلی را دارید، در این منطقه می‌توانید قزل آلا صید کنید و برای سوغات از این روستا با خود ببرید.

جشن‌های سنتی روستای لاویج با بازی‌های سنتی و شعر خوانی همراه هستند. اهالی این دهستان از گذشته برای ساخت خانه‌های گاه‌گلی خود مراسمی برگزار می‌کردند که آن را «کایری کایری» می‌نامند. مشارکت ساکنان روستا در ساخت‌وساز خانه‌ها برای دیگر اهالی بسیار جالب توجه است.

از سوغات روستای لاویج غافل نشوید!

روستاییان لاویج مراسم کاشت و برداشت برنج در شالیزارها را نیز با کمک یکدیگر انجام می‌دهند و این مراسم را «ورهایتک» به معنی یاری گرفتن می‌نامند. همکاری بین مردمان روستای لاویج در همه کارهای روستا به چشم می‌خورد.

بانوان روستای لاویج با کمک فرزندان خود در اواخر تابستان به جمع آوری میوه‌های جنگلی و خشک کردن آن‌ها می‌پردازند؛ سپس میوه‌ها خشک شده را بین همسایه‌ها تقسیم می‌کنند. از معروف‌ترین جشن‌های سنتی این روستا می‌توان به ولیمه گهواره بستن، چهارشنبه سوری، تیرماه سیزده شو، دندان سری و ۲۶ عید ماه اشاره کرد. این جشن‌ها در تاریخ‌های مختلفی در طول سال برگزار می‌شوند و روستاییان در این مراسم به‌صورت دسته‌جمعی حضور دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید