۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
کد خبر: 55435388

اصفهان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد، در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است.

قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه وانک شامل دِیر، کلیسای اصلی و صحن آن، ناقوس خانه، کتابخانه، موزه، برج ساعت، اتاق های مخصوص اقامت اسقف و همچنین تالارهای اجتماعات و چاپخانه است که تمامی این بناها مساحتی بالغ بر ۸۷۳۱ متر مربع دارند. از این مساحت، ۳۸۵۷ متر مربع مربوط به ساختمان ها و بقیه متعلق به فضای سبز و باغ وانک است. اکثر کلیساهای کهن ارمنی را با سنگ ساخته اند اما وانک با خشت خام بنا شده است. دیوار بیرونی این کلیسا با آجر پوشانده شده و در جای جای آن کاشی های منقش به فرشته های بال دار به چشم می خورد. دیوارهای کلیسا از سطح حیاط تا بامِ طبقه دوم ۱۱/۷۵ متر ارتفاع دارد. دیوار داخلی پوشیده از گچ است و بر روی آن نقاشی های چشم نوازی دیده می شود.

کلیسا وانک؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی

در واقع نام اصلی کلیسای وانک آمنا پرکیچ مقدس است که بعدها به نام وانک مشهور شده است که خود کلمه ی «وانک» در زبان ارمنی به معنای صومعه است و در واقع نیایشگاه اصلی ارامنه در اصفهان محسوب می شود.

قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است؟

این کلیسا در دوران پادشاهی شاه عباس دوم ساخته شد و امروزه به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل شده است. کلیسای وانک در منطقه ی جلفا که یکی از قدیمی ترین مناطق شهر اصفهان است و ارامنه ساکنان اصلی آن هستند، است.

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد کلیسای وانک در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است اما شاید برایتان جالب باشد دانستن این موضوع که ارامنه اصلا چطور به ایران وارد شدند در این مورد باید گفت که شاه عباس در آن دوران ارمنی هایی که در شهرها و روستاهای در سر راه بودند را به همراه خود به ایران آورد و بعد هم خانه های آن ها را آتش زد تا سپاه عثمانی نتوانند با سرعت به آن ها برسند و بعد از رسیدن به ایران، ارامنه را تا شهر اصفهان و منطقه ی جلفا همراهی کرد.

بعد از این که ارامنه در منطقه ی جلفای اصفهان سکونت کردند نیاز داشتند تا مثل هر جامعه ی دیگری فعالیت های اجتماعی، مذهبی و اقتصادی شان را از سر بگیرند و یکی از اقداماتی که آن ها انجام دادند تاسیس کلیساها بود که کلیسای وانک هم یکی از این کلیساها هست.

قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است؟

گفته می شد که ساخت کلیسای وانک حدود ۱۰ سال طول کشیده است و کتیبه ای روی سر در ورودی این کلیسا پیدا شده است که روی آن تاریخ شروع و پایان آن نوشته شده است: کلیسای آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می‌شود نصیب آنهایی که در قید حیاتند و یا در گذشته ‌اند شود.

کلیسای وانک البته فقط شامل یک عبادتگاه نمی شود بلکه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از آن ها می توان به موزه، کتابخانه و چاپخانه اشاره کرد این کلیسا حدود ۴ هزار متر وسعت دارد که دارای یک باغ بزرگ و فضای سبز در خارج از آن هم هست که با در نظر گرفتن این فضا چیزی حدود ۹ هزار متر مربع را در بر می گیرد.

قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است؟

قدمت کلیسا دیدنی وانک در اصفهان

محله جلفای اصفهان که کلیسای وانک در آن قرار دارد، از دیرباز محل اسکان ارامنه مهاجر در ایران بود. در زمان صفویه، شاه عباس اول در جنگ با عثمانی‌ها دستور به عقب‌نشینی ایرانیان داد. در طول مسیر بازگشت، سپاه ایران از ارمنستان عبور می‌کرد. به دستور شاه عباس بخش‌های زیادی از مسیر برای جلوگیری از پیشروی عثمانیان ویران می‌شد و در این بین مردم ارمنستان در خطر کشتار دسته‌جمعی قرار داشتند. به همین دلیل شاه عباس تصمیم گرفت ارامنه را با خود به ایران بیاورد و اسکان دهد. در انتهای این کوچ طولانی، شاه عباس و سپاهیان او به‌همراه مردم ارمنستان به اصفهان رسیدند و شاه عباس زمین‌هایی در منطقه جلفا به ارامنه اهدا کرد.

شکل قدیمی محله جلفا با شکل امروزی آن تفاوت‌های زیادی داشت. به مرور زمان ارامنه تصمیم به ساخت‌وساز در این منطقه و ایجاد تاسیسات مختلف از جمله بنای مذهبی برای اجرای مناسبات دینی خود گرفتند. با تلاش ارمنی‌های مقیم اصفهان در محله جلفا، تا پایان قرن ۱۷ میلادی ۲۴ کلیسا تاسیس شد؛ در حالی که تعداد کلیساها در دیگر نقاط شهر اصفهان تا آن زمان به ۶ عدد می‌رسید؛ اما متاسفانه امروز تنها ۱۳ کلیسا از آن دوران باقی مانده است.

قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است؟

قدمت کلیسای وانک به سال ۱۶۰۶ میلادی می‌رسد. در آن زمان تنها ساختمان کوچکی در قسمت جنوب غربی بنای امروزی ساخته بودند که با نام کلیسای هاکوب (یعقوب) شناخته می‌شد. این کلیسای کوچک، برای مدت ۵۰ سال مورد استفاده روحانیون مسیحی قرار گرفت و در این مدت کشیش‌ها و خلیفه‌های زیادی در این کلیسا آموزش دیدند. کلیسای هاکوب در آینده به سنگ بنای اصلی کلیسای آمنا پرکیچ یا کلیسای وانک تبدیل شد. بر سر در ورودی کلیسای وانک متنی حک شده است که قدمت کلیسای وانک را نشان می‌دهد. متن این کتیبه به شرح زیر است:

وانک آمنا پرکیچ و مقر اسقف اعظم ارمنیان ۱۶۰۶ میلادی

پس از گذشت ۵۰ سال، در سال ۱۶۵۵ میلادی، ساکنان جلفا در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخت بنای اصلی کلیسا را آغاز کردند که تقریبا همین بنای امروزی است. ساخت کلیسای جدید وانک از سال ۱۶۵۵ تا ۱۶۶۴، یعنی نزدیک به ۱۰ سال طول کشید. از سال ۱۹۰۵ روند گسترش محوطه کلیسا نیز توسط ارامنه آغاز شد و ساختمان‌های جدید در محوطه ساخته شدند.

قدمت کلیسای وانک اصفهان چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید