در روند واردات کالا از چین همانند رویه واردات از دیگر کشورها، کالاها بنا بر نوع و کد تعرفه ای که دارند، دسته بندی می شوند و عوارض و حقوق گمرکی به آنها تعلق می گیرد.

دانستنی های واردات از چین با اسپیدی پست

به گزارش سلام نو و به نقل از اسپیدی، با گسترش واردات کالاهای چینی در کشور، دولت قوانین جدیدی را به منظور نظارت بر کیفیت این کالاها تعیین و تدوین نموده است. بنابراین به منظور تسریع روند واردات کالا از چین، تجار و بازرگانان می بایست با قوانین و قواعد این روند آشنایی کافی داشته باشند. در این مقاله به بررسی روند واردات کالا از چین به ایران می پردازیم و در این راستا پیشنهاداتی را جهت تجارت کم ریسک تر و سریع ترمطرح می کنیم.

رایج ترین کالاها در واردات از چین

از جمله نکات قابل اهمیت برای هر تاجر و بازرگانی که به فعالیت تجاری با چین می پردازد، آگاهی از کالاهای وارداتی و صادراتی پرطرفدار و میزان سود عایدی از هر کالا در کشور مقصد است. قبل از هر چیز باید بدانید که در واردات کالا از چین به ایران با دو دسته کالای صنعتی و کالای مصرفی روبرو هستیم. کالای صنعتی برای تکمیل فرآیند ساخت یک کالای دیگر مورد نیاز بوده و کالای مصرفی، لوازم و مواد مصرفی شهروندان است. هر روزه کالاهای زیادی از چین به ایران وارد می شود ولی برخی از آن ها بیشترین میزان تقاضا را در کشور دارد که براساس آمار اعلام شده موارد زیر بیشترین واردات را از این کشور در سال ۲۰۲۱ داشته اند.

ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی: (۲۴.۸ درصد کل واردات)

سوخت‌های معدنی از جمله نفت: (۱۴.۷ درصد کل واردات)

سنگ معدن، سرباره، خاکستر: (۱۰.۴ درصد کل واردات)

ماشین آلات شامل رایانه: (۸.۶ درصد کل واردات)

تجهیزات نوری، فنی، پزشکی: (۴.۱ درصد کل واردات)

وسایل نقلیه: (۳.۳ درصد کل واردات)

پلاستیک، محصولات پلاستیکی: (۳.۱ درصد کل واردات)

جواهرات، فلزات گرانبها: (۲.۹ درصد کل واردات)

مس: (۲.۴ درصد کل واردات)

مواد شیمیایی آلی: (۲.۳ درصد کل واردات)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سابقه محصولات صادراتی و وارداتی از چین می توانید به وب سایت اتاق بازرگانی مراجعه نمایید. در ادامه به معرفی برخی از بازارها در کشور چین می پردازیم.

دانستنی های واردات از چین با اسپیدی پست

بازارهای عمده فروشی در چین

  • بازار لباس بایما

شهر: گوانگجو

یکی از بزرگترین مراکز خرید لباس، بازار بایما می باشد. هزاران مدل لباس در چندین طبقه این بازار از تولید کنندگان کشورهای تایوان، کره جنوبی و هم‌ چنین طراحانی از انگلیس و آمریکا را می ‌توان در اینجا با بهترین و بالاترین کیفیت و قیمت عمده یافت.

  • بازار لوازم الکترونیکی و لوازم ‌خانگی هایین

شهر: گوانگجو

در این بازار انواع مختلفی از لوازم ‌خانگی و مخابراتی وجود دارد. بخش قدیمی این بازار بیشتر شامل لوازم‌ خانگی از جمله یخچال، ماشین لباسشویی، هواکش و آب‌گرم‌ کن و ... می باشد. بخش جدید بازارعمدتاً شامل لوازم صوتی، تجهیزات بازی‌های الکترونیکی، تلویزیون LED، تلفن‌های همراه و محصولات دیجیتال است.

  • بازار عمده فروشی اسباب بازی لی ‌وان

شهر: گوانگجو

این بازار عمده فروشی و خرده فروشی است. در این بازار بیشتر اسباب ‌بازی‌های برقی و کنترلی، صوتی وجود دارد.

  • بازار لوازم الکترونیکی SEG

شهر: شنزن

در صورتی قصد تهیه قطعات کامپیوتری را دارید از این بازار دیدن کنید و لوازم مورد نیاز را به قیمت عمده فروشی خریداری نمایید.

  • بازار لوکس فروشی IFC

شهر: شانگهای

مرکز خریدی شش طبقه که در آن می توانید انواع کالای لوکس و برند را به صورت عمده و خرده خریداری نمایید.

دانستنی های واردات از چین با اسپیدی پست


مهمترین مراحل واردات کالا از چین به ایران

در روند واردات کالا از چین همانند رویه واردات از دیگر کشورها، کالاها بنا بر نوع و کد تعرفه ای که دارند، دسته بندی می شوند و عوارض و حقوق گمرکی به آنها تعلق می گیرد. همچنین جهت ترخیص کالا از گمرک نیاز است تا کالای وارداتی مجوزهایی همچون مجوز بهداشت، سازمان غذا و دارو، استانداردها و … را دریافت نماید. همانطور که قبلا اشاره شد، قبل از اقدام به واردات نیاز است که بازرگانان دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشند زیرا هر چه نسبت به قوانین و شرایط آگاه تر باشند، فرآیند واردات و ترخیص کالا با صرف هزینه کمتر و سهولت بیشتری انجام می شود. در زیر به بررسی برخی از مراحل واردات کالا از چین می پردازیم:

  1. بررسی نیاز و تقاضای بازار

در روند واردات کالا از چین زمانی که تصمیم گرفتید کالایی را برای واردات انتخاب کنید، لازم است به عنوان اولین قدم، تحقیقات بازار صورت گیرد. تحقیق درباره میزان تقاضای کالای مورد نظر، از نکات مهم در واردات به ایران است؛ چه بسا ممکن است کالایی وارد شود که عملا به واسطه عدم استقبال از طرف مردم و یا مهمتر از آن به خاطر عدم نیاز کشور مقصد، سود چندانی نداشته و حتی زیان هم داشته باشد.

  1. شناسایی فروشندگان کالا

تجار و بازرگانانی که قصد واردات کالا از چین را دارند، باید ابتدا فروشنده یا تولید کننده مناسب را جستجو و شناسایی کنند. یکی از راه های شناسایی این فروشنده ها، شرکت در نمایشگاه هایی است که از طرف کشور چین برگزار می شود. با حضور در این نمایشگاه ها علاوه بر آشنایی با محصولات می توانید با تولید کنندگان و فروشندگان وارد مذاکره شوید.

  1. دریافت نمونه فیزیکی و تست کالا

قبل از انعقاد قرارداد باید تست کاملی از محصول مورد نظر انجام گیرد تا از شرایط ظاهری و فنی کالا اطمینان حاصل شود. به همین منظور نمونه ای از کالا برای خریدار ارسال شده تا کیفیت و سلامت آن مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

  1. دریافت پیش فاکتور یا پروفرما از شرکت تولید کننده و یا فروشنده

یکی از مراحل واردات و صادرات، ارسال پروفرما از فروشنده به خریدار کالا است. در واقع فروشنده کالا، پیش فاکتوری به خریدار ارسال می کند و پس از آنکه خریدار آن را تایید نمود، قرارداد نهایی منعقد می شود. پروفرما سندی شامل اطلاعات زیر است:

شماره و تاریخ صدور پرفورما

نام و آدرس کامل خریدار

نام و آدرس کامل فروشنده

مشخصات کامل کالا

مبلغ پرفورما با ذکر نوع ارز

هزینه بسته بندی

هزینه حمل و نقل

مبدا، مقصد و زمان تحویل کالا

وسیله حمل کالا

نحوه پرداخت وجه

کشور سازنده کالا

پس از انجام توافقات و دریافت پیش فاکتور (پروفرما)، قرارداد نهایی بسته می شود و در این مرحله باید مقداری از مبلغ به فروشنده یا تولید کننده پرداخت می شود. این انتقال وجه از خریدار به فروشنده و یا تولید کننده چینی می تواند با توجه به شرایط و مفاد قرارداد و نیز حواله های ارزی انجام خواهد شد.

  1. ثبت الکترونیکی سفارش

طبق مقررات جدید واردات و صادرات، به محض دریافت پیش فاکتور، می بایست نسبت به ثبت سفارش کالای وارداتی در سایت اقدام شود. در این مرحله، مشخصات کالای وارداتی به طور کامل و منطبق بر پیش فاکتوری که صادر شده است، ثبت می گردد. بعد از آن، کارشناسان وزارت بازرگانی، سفارش ثبت شده را بررسی و تایید می کنند.

  1. اظهار گمرکی

این مرحله شامل معرفی کالا به گمرک می باشد و صاحب کالا موظف است اطلاعاتی نظیر نوع کالا، ارزش کالا، وزن کالا و … را برای گمرک اظهار نماید.

  1. بررسی و تایید اظهارنامه

به عنوان یکی از مهمترین مراحل واردات کالا از چین پس از ثبت و اظهار گمرکی، ارزیابان و کارشناسان گمرکی، مشخصات درج شده در اظهارنامه را بررسی نموده و در صورتی که اطلاعات درج شده با کالای وارداتی مطابقت داشته باشد، اظهارنامه تایید می گردد.

  1. ارائه اسناد و دریافت مجوزهای لازم

بعد از بررسی و تایید ارزیابان و کارشناسان، نوبت به ارائه اسناد و دریافت برخی از مجوزها می رسد. از جمله اسناد مورد نیاز برای ارائه به گمرک، قبض انبار، بارنامه، پروفرما، اینویس، پکینگ لیست و گواهی مبدا است. از جمله مجوزهایی که باید اخذ گردد، گواهی استاندارد است. همانطور که از نام این گواهی معلوم است، این گواهی می بایست از سازمان مربوطه دریافت شود. البته بر اساس نوع واردات کالا از چین مجوزهایی دیگری چون گواهی نظام پزشکی یا مخابرات و … باید اخذ گردد.

  1. ترخیص کالا از گمرک

در مرحله نهایی از واردات کالا از چین لازم است هزینه های معمولی برای ترخیص پرداخت شود. پس از پرداخت حقوق، عوارض و دیگر هزینه های گمرکی، کالا از گمرک آزاد و به عبارت دیگر مجوز ترخیص گرفته و به مقصد مورد نظر منتقل می شود.

خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی SPD در واردات کالا از چین به ایران

در این مقاله سعی شد تا شما را با نکات مهم واردات کالا از چین به ایران آشنا کنیم. از آنجا که واردات کالا از چین به ایران یکی از تجارت های پرطرفدار و پرسود دنیای امروز است، ضروری به نظر می رسد که تجار و بازرگانان از قوانین و شرایط آن آگاهی کافی داشته باشند. شرکت SPD از جمله شرکت های حمل و نقل بین المللی فعال در کشور است که علاوه بر حمل بار بین المللی، ارائه دهنده خدمات مشاوره گمرکی و ترخیص انواع کالای وارداتی از چین می باشد. این شرکت با تجربه ارزنده ای که در این زمینه دارد، آماده خدمت رسانی به تجار و بازرگانان است. جهت دریافت مشاوره تخصصی در زمینه امور ترخیص کالای وارداتی یا صادراتی خود می توانید با کارشناسان این شرکت با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۱۴۳ در تماس باشید و یا جهت دریافت ثبت سفارش و استعلام، فرم سفارش حمل بار را تکمیل نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید