وب‌سایت اطلس جهانی غذا که غذاهای محبوب محلی کشورهای مختلف را معرفی می‌کند، «نازخاتون» غذای محبوب مازندرانی را نیز در فهرست خود قرار داده است.

«نازخاتون»، غذای محبوب مازندرانی جهانی شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی TasteAtlas، مرجعی برای معرفی غذاهای محلی کشورهای مختلف است که در آن علاوه بر معرفی غذاهای محبوب و خوشمزه جهان، دستورالعمل پخت آن و نظرات کارشناسان غذا را گردآوری می‌کند.
این مرجع فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی شامل ۱۱۳ غذا را در فهرست خود آورده است که استان گیلان با ۹ غذا از جمله میرزا قاسمی، واویشگا، زیتون پرورده، کته، اناربیج، کباب ترش، زیتون پرورده، کوکو سیب زمینی و خورشت چغرتمه بیشترین سهم را دارد.
در این پایگاه از مازندران نیز نازخاتون به عنوان غذای خوشمزه این استان شمالی معرفی و خاستگاه آن نیز بهشهر اعلام شده است و کاربران جهانی وب‌سایت TasteAtlas به نازخاتون مازندرانی نمره ۳.۵ از ۵ را دادند.

این وبسایت در خصوص طعم نازخاتون نوشت اگر چه نازخاتون غذای ساده‌ای است، اما طعم نهایی آن پیچیده است و طعم بادمجان دودی با طراوت سبزی و تند بودن آب آن، این چاشنی را فوق العاده می‌کند.

«نازخاتون»، غذای محبوب مازندرانی جهانی شد

طرز تهیه نازخاتون

ترشی نازخاتون یکی از انواع ترشی های خوشمزه مازندران است که با بادمجان کبابی درست می‌شود.

برای تهیه ترشی ناز خاتون خوشمزه ابتدای کار بادمجان را می شوییم، سپس روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا کاملا خشک شود. در ادامه بادمجان ها را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا کبابی و نرم شوند.

حالا بادمجان‌ها را درون یک ظرف درب دار قرار می‌دهیم، سپس درب آن را می بندیم و اجازه می‌دهیم بادمجان‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون ظرف بمانند تا عرق کنند و به راحتی پوست آن ها جدا شود.

بعد آن ریحان را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه بادمجان ها را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس پوست آن ها را جدا می کنیم و به صورت ریز خرد می کنیم.

در مرحله بعدی فلفل را به صورت ریز خرد می‌کنیم، سپس بادمجان ها را به همراه ریحان خرد شده، فلفل، سیر، نمک و آبغوره درون یک کاسه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود.

حالا یک ظرف درب دار شیشه ای مناسب انتخاب می کنیم، سپس درون آن را با یک دستمال تمیز خشک می کنیم و ترشی را درون آن می ریزیم، سپس درب ظرف را محکم می بندیم تا از ورود هوا درون شیشه جلوگیری کنیم.

در نهایت ترشی را یک روز درون یخچال قرار می دهیم تا جا بیفتد. این ترشی خیلی سریع آماده مصرف می شود و بعد از یک روز می توانیم آنرا در کنار انواع غذاها سرو کنیم.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید