۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 55434357

با سونوگرافی مشخص شد یوزپلنگ ماده «ایران» باردار نیست.

«ایران»، مادر پیروز باردار نیست

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یوز ماده سایت توران با نام «ایران» در بهمن‌ماه سال قبل جفت‌گیری داشت و علائم بعدی و مخصوصاٌ علائم ظاهری در اوایل اردیبهشت، به‌گونه‌ای بود که دامپزشکان اعتقاد به احتمال بالای بارداری داشتند.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در هیچ مرحله‌ای خبر رسمی مبنی بر قطعیت بارداری منتشر نکرد و همواره احتمال بارداری مطرح شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: به‌هرحال، فضای نسبتاً مناسب با تجهیزات کافی برای بهره‌برداری دائمی در سایت تکثیر توران فراهم شد.

ابدالی بیان کرد: جلسات کمیته فنی تکثیر با حضور دامپزشکان و کارشناسان حیات‌وحش به‌صورت دوره‌ای برگزار شد و تیم دامپزشکی برای رویارویی با هرگونه پیشامد احتمالی ازجمله سخت‌زایی تعیین شد؛ در این تیم، مشاور خارجی طرح، دکتر «پیتر کالدول» که طی یک سال گذشته همکاری خوبی با کارشناسان داخلی طرح داشته است، نیز حضور داشت.

وی عنوان کرد: اگرچه قبلاً مشکلی از نظر توان بارداری یوز ماده گزارش نشده بود؛ اما بررسی مجدد آن در صورت عدم بارداری هم مسأله ای بود که مورد توجه کارشناسان قرار داشت.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: با توجه به اینکه سال قبل، اندکی بعد از عمل جراحی سزارین قبلی، این کار توسط دکتر پیتر کالدول انجام شده بود، حضور مجدد وی با دامپزشکان سازمان و نیز دامپزشک معتمد طرح برای بررسی وضعیت ایران مدنظر قرار گرفت.

ابدالی گفت: در بازدید از مجموعه سایت توران به‌ویژه وضعیت جسمی و رشد دو توله یوز ماده جوان به نام‌های آذر و توران و همچنین وضعیت تغذیه و اقدامات بعدی موردنیاز برای بهره‌برداری بهینه از این دو توله یوزپلنگ هم موردبررسی پیتر کالدول و تیم دامپزشکی در توران قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت تیم مستقرشده در سایت توران در هفته قبل در همان بررسی‌های ظاهری اولیه، احتمال بارداری را بسیار بالا عنوان کرد؛ اما پس از انجام محاسبات لازم و تعیین فاصله زمانی بین جفت‌گیری و زمان زایمان، عصر روز دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری تصمیم به انجام سونوگرافی گرفته شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: با توجه به امکانات پیش‌بینی‌شده، در سایت عملیات بی‌هوشی و سونوگرافی انجام و بارداری یوز ماده تأیید نشد؛ اما خوشبختانه حسب اعلام دکتر پیتر کالدول و تیم حاضر در محل وضعیت رحم، فولیکول‌های تخمدان و بخش‌های مرتبط با اندام‌های تولیدمثلی حیوان مناسب بوده و مشکل خاصی برای بارداری‌های بعدی دیده نشده است.

ابدالی گفت: بدیهی است با توجه به توان باروری ضعیف یوزپلنگ‌ها به‌ویژه توان اسپرمی نرها که در مطالعات مختلف به آن اشاره شده، عدم موفقیت بارداری یوز ماده در همان سال اول پس از جراحی سزارین، نگران‌کننده نبوده و می‌توان از فرصت‌های بعدی برای ادامه فرآیند تکثیر یوزپلنگ آسیایی از این یوز ماده استفاده کرد.

وی تصریح کرد: چنانچه نکات اضافه و تکمیلی در گزارش مکتوب تیم حاضر در مجموعه توران باشد، به سمع و نظر مردم شریف ایران و علاقه‌مندان به طبیعت و حیات‌وحش کشور خواهد رسید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید