۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 55434076

با ما همراه شوید و ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر را بشناسید. هر کدام از این عصاره‌ها به نوعی به افزایش کیفیت زندگی و آرامش شما کمک می‌کنند.

۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر

این بار می‌خواهیم با هم نگاهی به ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر داشته باشیم. گیاهان دارویی بسیار متعددی در جهان وجود دارد که هریک از خواص ارزشمندی برخوردار هستند. افرادی که به درمان با داروهای پزشکی متمایل نیستند، اغلب به گیاهان دارویی روی می‌آورند. از این رو داروهای گیاهی جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارند. به‌طوریکه در عصر جدید گیاهان دارویی نیز هم‌گام با داروهای پزشکی در علم طب توسط پزشکان معرفی و استفاده می‌شود. مشکلات روحی و جسمی بسیاری از جمله افسردگی، با گیاهان دارویی درمان می‌شوند. لذا از خواص بی‌نظیر گیاهان دارویی در علم پزشکی نباید غافل بود.

در ادامه با هم به معرفی ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر دارویی قدرتمند می‌پردازیم.

عصاره مریم گلی؛ یکی از بهترین ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر

اولین گیاه در لیست ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر مریم گلی است. گیاهان دارویی مانند مریم گلی امروزه محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند. چون خواص بی‌شماری دارند و برای انواع درمان بدون استفاده از مواد شیمیایی راهگشا خواهند بود.

مریم گلی از آن دسته گیاهانی است که از زمان‌های قدیم کاربرد زیادی دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلف A، B، C و مواد معدنی است.

این گیاه در دسته نعناعیان قرار می‌گیرد. مریم گلی بسیار شبیه به رزماری است، به‌طوری که این دو گیاه را گیاه خواهر در نظر می‌گیرند.

خواص زیادی که مریم گلی دارد به دلیل وجود یک ترکیب شیمیایی به اسم رزمارینیک اسید است. اگر بخواهیم تفاوتی بین رزماری و مریم گلی واقع شویم می‌توان گفت که بوته آن همیشه سبز است و گل‌هایی به رنگ آبی یا بنفش دارد.

روش‌های زیادی برای استفاده از این گیاه وجود دارد. یکی از روش‌های محبوب آن استفاده به صورت دمنوش خواهد بود. برای تهیه این دمنوش می‌توانید ۱ تا ۲ گرم از برگ تازه این گیاه را در یک لیوان آب دم کرده و پس از تقریبا ۱۵ دقیقه نوش جان کنید.

با توجه به معطر بودن برگ‌های این گیاه، برخی افراد زمان طبخ غذا از آن استفاده می‌کنند و چاشنی و ادویه آن نیز در تهیه انواع غذا و نوشیدنی کاربرد دارد. چای و روغن مریم گلی نیز بسیار پرطرفدار است. به جز این می‌توانید عصاره مریم گلی را نیز از داروخانه تهیه کنید.

عصاره آویشن

آویش دوین گیاه از لیست ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر است. گیاه آویشن، گیاهی از تیره نعناعیان است. در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کردند. آویشن انواع مختلفی دارد؛ اما آویشن فرانسوی رایج‌ترین نوع آن است. زنبورها جذب گل‌های آویشن می‌شوند؛ عسل آویشن سیسیل از صدها سال پیش معروف است. آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول و کارواکرول است که به ترتیب خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی دارند است. آویشن گیاهی دارویی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر

عصاره آویشن از برگ و گل های این گیاه تهیه می شود. همانند آویشن، برای درمان بیماری های فراوان موثر می باشد و خواص بی نظیری دارد. عصاره آویشن حاوی تیمول و کارواکرول، گلیکوزیدهای فنولیک، اوژنول، فلاونوئیدها، اسید کافئیک و اسید های رزمارینیک و ساپونین ها، آپی ژنین و لوتئولین می باشد.

عصاره سنبل الطیب

گیاه سنبل‌الطیب با نام علمی .Valeriana officinalis L یکی از قدیمی‎ترین گیاهان مورد استفاده در ایران است که از دیربـاز از آن بـه عنـوان آرام بخـش، خــواب آور و ضد تشنج استفـاده می شده است. امـروزه نیز ازاین گیاه در بهبـود اضطـراب، فشارهای عصبی، اسپاسم، درد و کولیک‌هـا و دردهای گوارشی با منشأ عصبی استفاده می گردد. با توجه به اینکه اسید والرنیک و والپوتریاتهای موجود در ریشه گیاه سـنبل‌الطیـب از قویتریـن ترکیبات آرامبـخش می باشند، این گیاه می تواند جایگزین مناسبی برای آرامبخش‌های سنتتیک نظیر بنـزودیازپین‌ها باشد.

عصاره سنبل‌الطیب مورد استفاده در این محصول از ریزوم‌ها و ریشه‌های خشک شـده گیـاه مذکور تهیه شده است. این گونه از گیاه سنبل‌الطیب بومی ایران نبوده و برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ توسط زنده یاد دکتر رضا امیدبیگی در ایران کشت شد.

عصاره گل محمدی

گل محمدی گونه خاصی از گل رز بوده و از خانواه Rosaceae است. این گل قدمت طولانی دارد و از قدیم الایام مورد استفاده قرار گرفته است.منشاء گل محمدی ایران است که استانهای اصفهان (شهرکاشان)، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی مراکز اصلی تولید گل محمدی هستند. این گل زیبا علاوه بر عطر و زیبایی چشم نوازی که دارد، دارای خواص دارویی بسیار زیادی می باشد. در گذشته از گلاب و دمنوش گل محمدی و همچنین گلبرگ های خشک شده آن استفاده می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از گلبرگ های این گل عصاره غلیظ گرفته می شود که تمامی خواص گل محمدی را دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. عصاره گل محمدی از یکی از جالب‌ترین نمونه‌های لیست ۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر است.

۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر

عصاره گل محمدی عمدتاً به عنوان نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد استرس مصرف می گردد.همچنین استفاده از آن در رفع ناتوانی های جنسی از قبیل سردمزاجی، مشکل در نعوذ و زود انزالی نیز موثر است، به ویژه اینکه غالباً منشاء این بیماری به مشکلات عصبی و افسردگی مربوط می گردد. تحقیقات نشان داده اند که عصاره گل محمدی اصل تقویت کننده قلب است و استفاده ازآن موجب کاهش التهاب می گردد و از این رو می تواند به عنوان مسکن درد ب ویژه دردهای مفصلی استفاده گردد. علاوه بر این برای مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ، درد های معده، و گوش درد، دندان درد و ترمیم زخم تجویز می گردد. خواص عصاره گل محمدی برای پوست نیز بسیار شگفت انگیز است بطوریکه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوستهای حساس و لطیف، رفع جوش و جای آن، بهبود زخم ها، محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش و … همواره مورد توجه بوده است.

عصاره بادرنجبویه

۵ عصاره گیاهی با خواص بی نظیر را با بادرنجویه به پایان می‌بریم. گیاه بادرنجبویه یا ملیسا پشتیبان خوبی برای پوست های جوان و سالم است.یکی از خواص بادرنجبویه  نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک است. بادرنجبویه به دلیل تاثیر نرم‌کنندگی پوست در بسیاری از لوازم‌های آرایشی به کار برده می‌شود. روغن بادرنجبویه همانند روغن گرچک برای پوست مفید است و برای شفاف‌سازی پوست و کاهش چین خوردگی ها تجویز می‌شود. از خواص بادرنجبویه این است که بادرنجبویه باعث می‌شود پوست شما چند سال جوان تر شود.

لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف‌ شدن خشکی پوست بدن بسیار مفید است. استفاده از عصاره بادرنجبویه باعث به تاخیر افتادن روند پیری پوست در انسان می‌شود. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است، برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. این لوسیون را می‌توانید با پنبه تمیز به‌ صورت خود بمالید یا یک دستمال نخی که آغشته به این عصاره است را روی صورت خود کمپرس کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید