۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55433945

بازار وکیل از جاذبه‌های مهم گردشگری در شیراز است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بازار وکیل کجای شیراز است.

بازار وکیل کجای شیراز است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر شیراز در زمان حکومت کریم خان زند پایتخت کشور بود از این رو شیراز همانند گنجینه ای است که بناهای بسیاری مانند مدرسه خان، باغ ارم را در خود جای داده است دراین میان بازار وکیل همانند قلب تپنده‌ی این شهر است که هنوز با وجود قدمت تاریخی بسیار هنوز مرکز تجاری شهر شیراز محسوب می‌شود. این بازار تنها قسمتی از مجموعه وسیع وکیل است که شامل حمام،مسجد و آب‌انبار وکیل است.

بازار وکیل؛ بازاری جالب و دیدنی در شیراز

بازارهای قدیمی یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها با یک تیر چند نشان زد؛ در این مکان‌ها هم فرصت خرید و مقایسه قیمت‌ها را دارید، هم جلوه‌های تاریخی را می‌بینید و هم فرصتی ناب برای هم‌کلام شدن با مردم را پیدا می‌کنید. در بازار همه چیز فراهم است تا تجربه‌ای جذاب برای خودتان رقم بزنید. بازار وکیل شیراز هم از این قاعده مستثنا نیست؛ بازاری که یادگاری از کریمخان زند است و ارزش تاریخی‌اش بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

بازار وکیل کجای شیراز است؟

برخی بر این باورند که کریم خان پس از دیدن بازار قدیمی شهر لار که اثری از دوران شاه عباس کبیر است، فکر و طرح ساخت این بازار به سرش زد و جایی را ساخت که تمام کارهای بازرگانی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات پایاپای، صدور یا دریافت حوالجات و صرافی‌ها همه و همه در آن انجام می‌شدند. در واقع کریم خان زند قلب اقتصادی شیراز را ساخت و محیطی متفاوت را برای تجارت ایجاد کرد.

حتی در این بازار سازمانی وجود داشت که مردم کالاهای‌شان را به آن می‌سپردند و در مواقع لزوم آن را پس می‌گرفتند. بد نیست بدانید که این بازار بخشی از مجموعه وکیل به حساب می‌آید. مجموعه‌ای شامل بازار، مسجد، حمام و آب‌انبار که هر یک به نوبه خود جاذبه جالب توجهی برای شهر به شمار می‌روند. از ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شماره ۹۲۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و گردشگران زیادی را به سوی خودش می‌کشاند.

بنای بازار از جنس گچ، آجر و آهک ساخته شده است و ستون‌هایی از جنس سنگ تراشیده، ساختمان آن را به یکی از مستحکم‌ترین بناهای عهد خود تبدیل کرده است.

بازار وکیل کجای شیراز است؟

سقف چهارسوق بازار پیش از این ارتفاعی در حدود ۱۱ متر داشت که هم‌اکنون به‌دلیل خاکریزی کف بازار ارتفاع آن به ۱۰ متر کاهش پیدا کرده است. از این سقف چهار بازار منشعب می‌شود. پیش از این زیر سقف چهارسوق بازار حوض مرمرین بزرگی قرار داشت و آب آن از یک آبراه تامین می‌شد. در حال حاضر حوض مرمرین به‌دلیل بالا آمدن سطح بازار از بین رفته است؛ اما آبراهه همچنان وجود دارد.

در ضلع جنوبی چهار سوق در موازات با بازار ترکش دوزها بازار دیگری قرار دارد که مدخل آن در جلوی سر در مسجد وکیل است و به بازار شمشیرگرها شهرت دارد. این بازار نیز دارای ۱۱ جفت مغازه است.

سیستم تهویه هوا به‌علت ارتفاع زیاد سقف طاق و تویزه‌ای بازار کامل بوده است و به‌وسیله بادگیرهایی ساده انجام می‌گرفت. همچنین دریچه‌ها و روزنه‌هایی به نام جامخانه یا هورنور در زیر سقف قرار داده بودند که هوا و نور کافی را به بازار می‌رساند. هم اینک پس از مرمت این روزنه‌ها بسته شده‌ است و در بالای مغازه‌ها، مشبک‌هایی جهت تهویه هوا و روشنایی وجود دارد.

بازار وکیل کجای شیراز است؟

محل قرارگیری بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است، اکنون در مرکز شهر قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. کمتر کسی سفر به شیراز را در زندگی خود تجربه می‌کند، بی‌آنکه از بازار وکیل بازدیدی نداشته باشد.

در گذشته، تمام کارهای بازرگانی، خریدوفروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات همگی در حجره‌های این بازار انجام می‌گرفت. در واقع بازار وکیل در آن دوران مانند قلب واقعی شیراز بود که تمام امور بازرگانی در آنجا به جریان می‌افتاد. بازار وکیل در ردیف آثار تاریخی کشور به شماره ۹۲۴ به ثبت ملی شده است.

بازار وکیل یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی استان فارس در شیراز است. این بازار ورودی‌های متفاوتی دارد که می‌توانید برای رسیدن به بازار از آن‌ها استفاده کنید. این ورودی‌ها در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده‌ است. ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

بازار وکیل کجای شیراز است؟

آدرس: شیراز، بلوار لطفعلی خان زند

دسترسی: ورودی‌های مختلفی به بازار وکیل وجود دارد که در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند قرار دارند؛ اما ورودی اصلی بازار وکیل شمالی - جنوبی در خیابان زند و شرق میدان شهرداری واقع شده است.

اتوبوس: از خطوطی استفاده کنید که در میدان شهدا ایستگاه دارند و از آنجا با کمی پیاده‌روی خودتان را به ورودی بازار برسانید.

مترو: اگر خودتان را به ایستگاه متروی زندیه برسانید، فقط حدود ۱۲ دقیقه پیاده‌روی تا ورودی بازار در پیش دارید.

ساعت کار بازار وکیل در روزهای عادی، معمولا از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب است، اما این ساعت در ایام مختلف سال به ویژه در ماه‌های گردشگرپذیر ممکن است تغییر کند. همچنین باید بدانید بازار روزهای جمعه تعطیل است و تنها تعدادی از مغازه‌ها در این روز به فعالیت مشغول‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید