بسیاری از گردشگران توس و مشهد تمایل دارند بدانند فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا چقدر است، همراه باشید و از این مسافت بدانید.

فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بنای آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین مقبره‌های ایران و جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است که در طول زمان تغییرات زیادی کرده است و معماران بزرگی برای طراحی بنای مقبره شاعر بزرگ ایران طرح‌هایی ارائه کرده‌اند. در همین راستا در ادامه به مسافتی که بین آرامگاه فردوسی و حرم امام رضا (ع) می‌پردازیم.

آشنایی با فردوسی و آرامگاه دیدنی او

آرامگاه فردوسی، مکانی است که خاکش پیکر حکیم ابوالقاسم فردوسی را به آغوش کشیده و تا به امروز یاد این شاعر را برای مان جاوید نگاه داشته است. این مکان با فضای بسیار زیبا و چشم نوازش میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است و بسیاری را از راه های دور و نزدیک به سوی خود می کشاند. این آرامگاه در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ، زادگاه فردوسی قرار دارد و از ۱۲ فروردین سال ۱۳۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ابوالقاسم فردوسی توسی، شاعر حماسه سرای ایرانی است که در سال ۳۲۹ هجری قمری در توس خراسان متولد شد و در سال ۴۱۶ هجری قمری در گذشت.

فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا چقدر است؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان، وی را می توان بزرگترین سراینده پارسی‌گو دانست که موفق شد در مدت زمان زندگی اش به یکی از بزرگترین کارها دست بزند و شاهنامه را بسراید. وی به القاب دیگری همچون حکیم سخن، حکیم توس و استاد سخن نیز شهرت دارد و در سراسر جهان زبانزد خاص و عام است. هنگامی که زبان دانش و ادبیات در ایران زبان عربی بود، فردوسی با سرودن شاهنامه توانست جانی تازه به فرهنگ ما ببخشد و همه ما جاودانگی زبان فارسی را تا به امروز مدیون تلاش های او هستیم.

شاهنامه کتابی است که در آن نزدیک به ۶۰۰۰۰ بیت وجود دارد. از این اثر به عنوان یکی از بزرگترین و برجسته ترین سروده های حماسی جهان یاد می شود که نتیجه دست کم سی سال رنج و تلاش فردوسی است. این شاهکار ادبی، اسطوره‌ها، افسانه ها و تاریخ ایران را از آغاز تا حمله اعراب به ایران در سده هفتم و در چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان به تصویر می کشد و سه بخش در بر دارد که عبارتند از: اسطوره ای (از روزگار کیومرث تا پادشاهی فریدون)، پهلوانی (از خیزش کاوه آهنگر تا مرگ رستم) و تاریخی (از پادشاهی بهمن و پیدایش اسکندر تا گشایش ایران به دست اعراب).

فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا چقدر است؟

آرامگاه فردوسی فراز و نشیب های بسیاری را در طول تاریخ پشت سر گذاشته است. بعد از جنگ جهانی اول شور و احساسات ملی در میان ایرانیان جانی تازه گرفت و در مجامع و مطبوعات لزوم قدرشناسی از فردوسی و احداث بنایی شایسته بر فراز مدفن او مطرح شد.

در ۱۳۳۸ هجری قمری مصادف با ۱۲۹۹ خورشیدی، محمدتقی بهار، در هفته‌نامه نوبهار مقاله‌ ای درباره احداث این بنا نوشت. پس از تاسیس انجمن آثار ملی در سال ۱۳۰۱، رییس آن، محمدعلی فروغی تلاش هایی را برای احداث آرامگاه آغاز کرد. هدف این بود که ساخت آرامگاه این شاعر بزرگ با هزینه مردم و بدون استفاده از بودجه دولت صورت گیرد بنابراین در ۱۳۰۴ با نشر بیانیه ای از مردم خواسته شد که کمک های خود را به حساب انجمن واریز کنند.

در اردیبهشت سال ۱۳۰۵ کیخسرو شاهرخ، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی، ماموریت یافت که با گروهی از طرف انجمن همراه شود و برای تعیین محل دقیق خاکسپاری فردوسی به توس برود.

فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا چقدر است؟

محل قرارگیری آرامگاه فردوسی

در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ، آرامگاه یکی از بزرگان این آب و خاک و احیاکننده زبان پارسی، «ابوالقاسم فردوسی» است. فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ایرانی، در سال ۳۲۹ هجری قمری چشم به جهان گشود. وی در خانواده‌ای دهقان بدنیا آمد، دهقانان در طبقه‌ اشراف در عصر ساسانی بودند که از نظر اعتبار و ثروت در درجه دوم کشور قرار داشتند.

آدرس: خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان

برای رسیدن به آرامگاه فردوسی می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. برای این کار باید به پایانه فردوسی در مشهد بروید و سوار اتوبوس های خط ۲۰۲ شوید. این اتوبوس ها در عرض ۴۵ دقیقه شما را به آرامگاه می رسانند.

بهترین زمان سفر به منطقه توس فصل های بهار و پاییز است، مخصوصا در ماه های اردیبهشت و خرداد یا مهر و آبان بهترین جلوه از طبیعت را در شهر توس مشاهده خواهید کرد و بلیط قطار مشهد تهران و مسیرهای دیگر نیز به راحتی پیدا می‌شوند. برای بازدید از مجموعه آرامگاه فردوسی همه روزه می توانید با پرداخت هزینه مراجعه کنید.

فاصله آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا چقدر است؟

البته زمان بازدید در طول سال متفاوت است. در شش ماهه اول سال می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر و در شش ماهه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر آماده خدمترسانی هستند.

مسافت بین آرامگاه فردوسی تا حرم امام رضا (ع)

مقبره فردوسی و هر آنچه در اطراف آن قرار دارد از موزه و کتابخانه گرفته تا محل تدفین مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان، همگی جزو میراث ماندگار کشور ما هستند. استان مشهد به‌واسطه وجود حرم مطهر امام رضا(ع) هر ساله زائران بسیاری را به سوی خود می‌خواند. در این میان حضور فرهیختگانی چون حکیم ابوالقاسم فردوسی، مهدی اخوان ثالث و استاد شجریان در یک منطقه، این سفر را برای شما به یک سفر تاریخی تبدیل خواهد کرد.

مسافت مسیر آرامگاه فردوسی به حرم امام رضا؛ ۳۷ کیلومتر

فاصله زمانی ۴۴ دقیقه

براساس سرعت میانگین ۵۰ کیلومتر بر ساعت

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید