خانه توکلی یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی در مشهد به شمار می‌روند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه توکلی، یکی از بناهای تاریخی مشهد به شمار می‌رود. این بنای تاریخی، از دوره قاجار تا به امروز پابرجا باقی مانده است. از ویژگی‌های برجسته این بنا می‌توان به کاشی‌کاری و آجرکاری‌ در نمای آن اشاره کرد. ستون‌های آجری و همچنین کتیبه‌ای در بالای آن،‌ به این خانه جلوه‌ای زیبایی داده‌اند. درب‌های چوبی متعدد،‌ طاق‌های زیبای آجری، ستون‌های آجری،‌ اتاق‌های تو در تو و سایر عناصر معماری دوران قاجار را می‌توان در خانه توکلی مشهد مشاهده کرد. این خانه حدود یک دهه پیش مرمت شده بود. علاوه بر جذابیت ظاهری این بنا،‌ یک موزه مردم‌شناسی در درون آن افتتاح شده است که گردشگران را بیشتر با زندگی مردم در دوران قاجار آشنا می‌کند. این موزه بیشتر روی مکتب‌خانه‌های آن دوران تمرکز دارد.

معماری خانه تاریخی توکلی

خانه توکلی مشهد بیشتر به خاطر کاشی‌کاری و آجرکاری‌های بسیار زیبا و نفیس خود در نمای بیرونی و داخلی ساختمان شناخته می‌شود. از دیگر ویژگی‌های معماری این خانه می‌توان به ستون‌های آجری، نمای داخلی ساختمان و کتیبه‌ای زیبا در بالای آن اشاره کرد.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

پنجره‌های مشبک و چوبی با شیشه‌های رنگی، زیبایی این خانه تاریخی را دو چندان کرده است. در سر در ورودی ساختمان نیز دو کتیبه کاشی‌کاری قرار دارند؛ روی این دو کتیبه، آیه‌هایی از قرآن نوشته شده است.

از جمله دیگر ویژگی‌های زیبای خانه توکلی می‌توان به حوضی زیبا در درون حیاط آن و همچنین وجود اتاق‌هایی چوبی در داخل آن اشاره کرد. اسکلت این خانه از چوب ساخته شده است. این خانه دو طبقه، دارای ستون‌های آجری در نما و ایوان خود است. فضای داخلی ساختمان نیز به‌وسیله اٌرسی‌هایی از یکدیگر جدا شده‌اند. معماری این ساختمان، از جمله معماری‌های برجسته دوران قاجار محسوب می‌شود و مورد توجه مهندسان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

درب ورودی خانه توکلی،‌ دارای معماری نسبتا ساده‌ای است. پس از ورود به آن، یک حیاط بزرگ با حوض آبی در مرکز آن به چشم می‌خورد. در مقابل این حیاط نیز ساختمانی دو طبقه قرار دارد. اولین نکته در مورد این ساختمان، نظم آن‌ها با استفاده از ستون‌ها و سرستون‌ها است. در نمای داخلی خانه، تزیینات برجسته‌ای به چشم می‌خورد. در طبقه همکف خانه توکلی،‌ مطبخ،‌ اتاق‌های مناسب برای زمستان و یک دالان وجود دارد.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

با استفاده از پلکانی در دو طرف ساختمان می‌توان به طبقه اول خانه دسترسی داشت. طراحی پلان این خانه با رعایت سلسله مراتب صورت گرفته است. در این طبقه،‌ دو اتاق نشیمن قرار دارند. در بین این دو اتاق نیز یک اتاق بزرگ در وسط قرار دارد؛ این اتاق بزرگ دارای پنجره‌های چوبی بزرگی است که به‌سمت حیاط باز می‌شوند و نور زیادی را به درون وارد می‌کنند. این پنجره‌های بزرگ، دید گسترده‌ای از داخل به‌سمت حیاط خانه را ارائه می‌کنند.

دسترسی به خانه توکلی در مشهد

خانه توکلی مشهد از جمله جاذبه های دیدنی مشهد است از خانه های تاریخی و قدیمی این شهر محسوب می شود. درباره خانه توکلی داستان ها و روایت های زیادی نقل شده است و همین باعث شده لقب خانه اسرار آمیز را به دوش بکشد. بسیاری از بناهای تاریخی ایران که از زمان های گذشته به یادگار مانده اند و از آن ها به عنوان جاذبه های دیدنی و تاریخی کشور یاد می شود، در شهر مشهد مقدس قرار گرفته اند.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

خوب است بدانیم دیدنی های شهر مشهد تنها به حرم امام رضا محدود نمی شود و جاذبه های دیدنی و گردشگری دیگری در آن وجود دارند که گردشگران را ترغیب می کند تا به سمت آن ها راهی شوند و از آن ها دیدن کنند. با توجه به ساخت و سازهای متعدد و جدیدی که در سال های اخیر در شهر مشهد صورت پذیرفته اند، بسیاری از بافت قدیمی و تاریخی این شهر از بین رفته اند، اما خانه های تاریخی بسیاری هستند که تا به امروز پا بر جا باقی مانده اند و جزء خانه های تاریخی این شهر به شمار می آیند.

افراد زیادی هستند که به بازدید از خانه ها و بناهای تاریخی علاقه مند هستند و ترجیح می دهند برای گردش در شهری که به آن سفر می کنند، به سراغ بناها و آثار باستانی آن شهر بروند. خانه توکلی مشهد از آن دسته بناهایی است که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد بوده و دوستداران تاریخ می توانند به سراغ آن بروند و از آن دیدن کنند.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

همانطور که از نام این بنای تاریخی پیداست، خانه توکلی در شهر مشهد قرار داشته و در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته است. لذا برای دسترسی به آن می توانید علاوه بر خودروی شخصی از انواع وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. در این بخش می خواهیم مسیرهای دسترسی مختلف به این خانه تاریخی را معرفی کنیم تا هر کدام از آن مسیرها را برایتان توضیح دهیم.

میدان آزادی یکی از معروف ترین میدان های شهر مشهد می باشد که می توانید از طریق آن به خانه تاریخی توکلی دسترسی داشته باشید. خطوط مختلفی از مترو و اتوبوس در این منطقه وجود دارند که امکان دسترسی به بخش های مختلفی از مشهد را امکان پذیر نموده است. شما می توانید با مراجعه به میدان آزادی مشهد، دسترسی های مختلفی به خانه توکلی داشته باشید.

یکی از مسیرها استفاده از اتوبوس بی آر تی خط پایانه الهیه – پایانه مصلی می باشد. برای این منظور سوار اتوبوس های خط مذکور شده و در ایستگاه حرم مطهر (نواب) از اتوبوس پیاده شوید. در طول این مسیر تعداد ۱۶ ایستگاه را بایستی پشت سر بگذارید و حدودا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

مسیر دیگری که در میدان آزادی برای رسیدن به خانه تاریخی توکلی می توانید استفاده کنید، خط ۱ مترو می باشد. برای این منظور سوار مترو شده و در ایستگاه ۱۷ شهریور از مترو پیاده شوید. سپس خود را به چهارراه فدائیان اسلام برسانید و سوار اتوبوس خط ۸۴ شوید. ۴ ایستگاه بعد، درست ابتدای خیابان چهنو اتوبوس را ترک کنید و ادامه مسیر را به صورت پیاده به طرف خانه تاریخی توکلی طی نمایید.

بسیاری از گردشگران و زائران تصمم دارند بعد از زیارت حرم امام رضا به دیگر جاذبه های دیدنی مشهد سری بزنند و از آن ها دیدن کنند. حال اگر شما به زیارت حرم امام رضا رفته باشید و پس از زیارت قصد داشته باشید به بازدید از خانه توکای اقدام نمایید، برای این منظور بایستی خود را به پارکینگ شماره ۳ حرم مطهر رضوی برسانید تا از خیابان نواب مسیرتان را ادامه دهید. پس از خروج از خیابان نواب صفوی مسیرتان را به طرف پایین خیابان ادامه داده و وارد کوچه هفتم در بلوار نواب صفوی شوید.

چگونه به خانه توکلی مشهد دسترسی پیدا کنیم؟

خانه تاریخی توکلی در این کوچه قرار دارد که به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

شماره تماس خانه توکلی مشهد: ۳۳۶۶۳۷۳۸-۰۵۱

آدرس خانه توکلی مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۷، کوچه عسگریه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید