هفته گذشته قیمت ۱۷ هزار تومان برای گندم در شورای قیمت‌گذاری رای نیاورد؛ بعید به‌نظر می‌رسد این شورا با قیمت بیش از ۱۶ هزار تومان برای قیمت گندم موافقت کند.

خبر جدید درباره قیمت گندم در سال ۱۴۰۲/ قیمت ۱۷ هزار تومان در شورای قیمت‌گذاری رای نیاورد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، حدود ۱۰ روز گذشته، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در توئیتی نوشت: بنابر پیشنهاد وزارت کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

این توئیت واکنش بسیاری در پی داشت؛ چرا که دولت حق تعیین نرخ خرید تضمینی گندم را ندارد. طبق قانون، قیمت گندم باید در شورای تعیین نرخ خرید تضمینی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی بررسی شود و پس از موافقت ۹ عضو شورا، وزارت جهادکشاورزی قیمت نهایی را به هیات دولت اعلام کند تا تصویب کند. در واقع نرخ خرید تضمینی گندم با مصوبه شورا وجاهت قانونی پیدا می‌کند.

اقدام غیرقانونی دولت مبنی بر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، حتی واکنش تند نمایندگان مجلس را به دنبال داشت؛ بازتاب این موضوع منجر به عقب‌نشینی دولت از موضع خود شد. در همین راستا سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در سفری که روز هشتم اردیبهشت‌ماه به استان خوزستان داشت و در بازدید از در حاشیه بازدید از سیلوی ذخیره سازی ۴٠ هزار تنی شهید مفتح شهرستان دشت آزادگان اعلام کرد که هنوز نرخ خرید تضمینی گندم تعیین نشده است.

در حالی هنوز نرخ دولتی گندم تعیین نشده که حدود دو ماه است که در استان‌های گرمسیر برداشت گندم آغاز شده است؛ البته در این باره وزیر کشاورزی گفته است: در وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد داریم بلافاصله بعد از اینکه کشاورزان گندم را تحویل سیلوها دادند باید پول آن را به حساب آن‌ها واریز کنیم و این کار را روز گذشته برای استان خوزستان انجام شد.

بنا به گفته او؛ مبلغی که به حساب کشاورزان واریز شد، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و این کل مبلغ نیست و به صورت علی‌الحساب است. باقی مانده این عدد بعد از اینکه شورای سیاست‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت گندم را مشخص کرد به حساب کشاورز پرداخت خواهد شد.

قیمت گندم چقدر تعیین می‌شود؟

در حالی تاکید دولت روی ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو گندم است که کشاورزان عنوان می‌کنند، حاضر به فروش گندم خود زیر کیلویی ۲۰ هزار تومان نیستند. این در حالی است که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده است که اگر قیمت جهانی گندم مجانی هم باشد، برای حمایت از کشاورزان وارد نمی‌کنیم. حال مشخص نیست که دولت در صورت عدم ایجاد انگیزه برای گندمکاران برای فروش محصول خود، قصد دارد به غیر از واردات چگونه این کالای استراتژیک را تامین کند؟

در جلسه هفته گذشته شورای قیمت‌گذاری، قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو گندم رای نیاورد؛ از همین رو بعید به نظر می‌رسد قیمت گندم بیش از کیلویی ۱۷ هزار تومان تعیین شود؛ برخی منابع از توافق اولیه شورا از قیمت ۱۶ هزار تومان خبر می‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۳۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • ناشناس IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 21
    گندم ۱۷ هزار باشد ناخود آگاه همه چی دوباره گران خواهد شد
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    5 0
    گندم کمتر از ۲۰ هزار نمی ارزد
  • محمد رستموند اشتلق IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    5 0
    در مقابل هزینه های تولید گندم قیمت 20هزارهم کمه
  • مسلم IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    6 0
    گندم با قیمت ۱۶ تومان هیچ سودی برای کشاورز نداره با این قیمت سال آینده کشت گندم به نصف کاهش پیدا خواهد کرد
  • محمودابراهیمی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    4 0
    بنده الان ده روزه گندم زدم تحویل مرکزخریددادم یک ریال هم بحسابون واریزنشده بقران قسم توی این مملک ماسه هم کیلو۱۷۰۰۰تومان بیشتره.بااین همه تورم هزینه اجاره زمین وکودوبذروکمباین کیلویی۲۰۰۰۰۰تومان هم نمیصرفه
  • US ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 0
    گندم حداقل باید درسال جاری هرکیلو ۲۱ هزارتومان ازکشاورزان خریداری شود.
  • حسن ایرانشاهی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    0 0
    امروز ۲۱ مهر ۱۴۰۲ پول گندم رو بعد ۳ ماه کیلویی ۱۱ هزارو ۳۰۰ واریز کردن برامون پس باقیش چی میشه چرا هیچکسی جوابگو نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید