رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تاکید بر اینکه نهضت سوادآموزی یک جریان مردمی است، گفت: میانگین نرخ باسوادی در کشور به ۹۷.۱ درصد رسیده است.

تنها ۳ درصد ایرانی‌ها بی‌سوادند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، علیرضا عبدی بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه هم اندیشی نخستین فراخوان بین المللی رهیافت‌های نوین سواد آموزی در زیست بوم جدید که در سالن جلسات دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد با هدف شنیدن ایده‌ها، اندیشه‌ها و نظریات پژوهشگران برگزار شده تا با بهره گیری از این اندیشه‌ها در مسیر مردمی بودن نهضت سواد آموزی گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه نرخ باسوادی در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حدود ۴۷ درصد بود، افزود: در آن زمان جریان‌هایی در حوزه آموزش سواد وجود داشت اما جریان‌های عموماً موفقی نبودند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم اکنون میانگین نرخ باسوادی در کشور به ۹۷.۱ درصد معادل ۵۱ درصد رشد رسیده که این میانگین در استان کرمانشاه ۹۸.۱ درصد است.

عبدی به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ اشاره کرد و ادامه داد: فرمان امام راحل موجب ظهور یک پدیده مردمی محور و تکلیف محور به نام نهضت شد.

وی با تاکید بر اینکه پیام امام خمینی (ره) به نهضت سوادآموزی یک پیام بسیار خاص و بی‌نظیر است که نکات قابل تأملی در آن وجود دارد، بیان کرد: این پیام درباره ریشه‌کنی بیسوادی بود اما در آن اثری از دولتی شدن سوادآموزی وجود نداشت و بر مردمی محور بودن آن تاکید داشت.

عبدی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۳ با مصوبه مجلس نهضت سوادآموزی زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت، گفت: از آن زمان به بعد این سازمان با چالش‌هایی از جمله سخت شدن روند شناسایی، جذب و آموزش بی‌سوادان، نبود حمایت‌های مالی مناسب و نداشتن نیروی انسانی مستقیم به واسطه برون سپاری بحث سوادآموزی مواجه شد.

وی ادامه داد: متأسفانه روال شده است که بعد از مدتی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی جذب آموزش و پرورش شوند و این مسئله به چالشی برای این سازمان تبدیل شده تا همیشه بدون نیروی متخصص دائمی شود. عبدی تاکید کرد: یکی از ارکان و آموزش داشتن نیروی متخصص دائمی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور نداشتن تعریف مشخصی از سواد در کشور را یکی از بزرگترین مسئله‌های چالش برانگیز حال حاضر در بحث کلان آموزش عنوان کرد و گفت: سواد برای هر مقطع زمانی نسبت به آن مقطع تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: سواد در سال ۱۳۵۸ به دلیل اینکه اکثریت جامعه ایران بی‌سواد بودند، نوشتن و خواندن بود و باید از آن شروع می‌شد. عبدی با بیان اینکه در موقعیت و شرایط کنونی نهضت سواد آموزی با سوالاتی مواجه شده است، بیان کرد: این سوالات شامل تعریف سواد در عصر کنونی، چگونگی نظام حکمرانی در نهضت سوادآموزی، مدل و تغییر روش‌های آموزش و پیوستن نظام‌های آموزشی در جهان است.

وی با اشاره به پیوستن نظام‌های آموزشی، گفت: در طول مدتی که این موضوع مطرح شده بیش از ۱۰ کشور مختلف با ما برای اشتراک گذاری تجارب ارتباط برقرار کرده‌اند.

عبدی اضافه کرد: این مسئله یکی از مسائل جدید و به روز دنیا است که بر اساس آن از سال ۲۰۰۷ میلادی معمولاً کشورها یک چرخش‌هایی در حوزه جریان آموزش انجام دادند و عموماً این جریان‌ها از زیر مجموعه وزارتخانه خارج شده و به صورت مستقیم با مقام عالی کشور ارتباط برقرار کردند.

وی تاکید کرد: سوادآموزی صرفاً سواد مدرسه‌ای و دانشگاهی نیست، بلکه باید یک جریان تنظیم‌گر، سیاست‌گذار و خط مشی گذار باشد و تمامی دستگاه‌ها باید با تنظیم‌گری این جریان در حوزه آموزش پیش بروند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید