رهبر حزب وطن ترکیه اعلام کرد: هیات‌های غیررسمی روسیه و اوکراین با میانجیگری کشور فنلاند در شهر استانبول ترکیه دیدار کرده و به توافقاتی نیز دست یافته‌اند.

ملاقات مخفیانه هیات‌های روسیه و اوکراین در ترکیه

به گزارش سلامئ نو به نقل از ایرنا از روزنامه آیدینلیک، پرینچک طی مقاله‌ای با تیتر «میانجیگری فنلاند: دیدار پنهانی روسیه -اوکراین در استانبول» نوشت: یک موسسه مستقل فنلاندی به نام «بنیاد صلح مارتی آهتیساری» برای دیدار هیات‌های دو طرف میانجیگری کرده است.

وی اضافه کرد: شهر استانبول در گذشته نیز با میانجیگری ترکیه میزبان دیدارهای رسمی و غیررسمی مقامات روسیه و اوکراین بود و طرفین به حصول توافقات نیز نزدیک شده بودند، ولی چون آمریکا مخالف توافق توقف جنگ بود، نتیجه ای از مذاکرات حاصل نشد.

وی توافق روسیه و اوکراین برای امضای قرارداد فروش غلات با میانجیگری ترکیه را از جمله تلاش های موفق دولت آنکارا برای حل کمبود مواد غذایی ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، افزون بر یک سال و یک ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و از زمان شروع این جنگ، کشورهای غربی بیش از ۷۰ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده اند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش در نشست کشورهای عضو ناتو در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان گفت که کشورش تا کنون ۵۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است.

طبق آمارهای منتشر شده موسسه اقتصاد جهانی کیل (Kiel) در دوره زمانی بین ژانویه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ آمریکا بیشترین کمک نظامی را به اوکراین کرده است که بیش از ۳۹ میلیارد دلار آن کمک نظامی مستقیم بوده است.

انگلیس با حدود ۶ میلیارد دلار در مقام دوم قرار دارد و کشورهای اروپایی و آلمان در مجموع حدود ۱۰ میلیارد دلار به اوکراین سلاح ارسال کرده‌اند.

فنلاند، ایتالیا، فرانسه، جمهوری چک، لیتوانی، استرالیا، لتونی، اسپانیا، ترکیه، لوکزامبورگ، استونی، بلژیک، بلغارستان، اسلواکی، یونان، کرواسی، پرتغال، اسلوونی، نیوزیلند، اتریش، کره جنوبی و رومانی در بین کشورهای هستند که در یک سال گذشته به اوکراین کمک نظامی ارسال کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید