دریاچه الندان از جاذبه‌های محبوب در مازندران به حساب می‌آید، با ما همراه باشید و از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان بیشتر بدانید.

از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه الندان کیاسر در حوالی روستای ازنی، از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در منطقه جنگلی پله ازنی قرار دارد. این جاذبه طبیعی و جذاب استان مازندران، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

تفریحات در دریاچه الندان مازندران

دریاچه الندان از معدود دریاچه های کشور است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در واقع، سال ۱۳۹۴ این جاذبه دیدنی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. قدمت این دریاچه به دورانی از زمین شناسی برمیگردد که به آن، کواترنری گفته می شود یعنی حدود ۲.۵ میلیون سال از عمر این دریاچه می گذرد پس می بینیم که با جاذبه ای طرف هستیم که از نظر تاریخی هم ارزش بالایی دارد. بسیاری کنجکاو هستند که چه عاملی باعث شده دریاچه الندان ساری میلیون ها سال عمر کند و همچنان باقی بماند.

طبق بررسی هایی که در این منطقه صورت گرفته، خاک منطقه بخصوص خاکی که در زیر دریاچه قرار دارد جنسش از نوعی است که آب نمی تواند از آن عبور کند البته در کنار این موضوع، شیب زمین هم تاثیر مستقیمی روی این موضوع دارد.

از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان

از جهت دیگری، چون خاک منطقه باعث می شود آب نتواند نفوذ کند در ایام پرباران سال، حجم دریاچه افزایش پیدا می کند و می تواند این آب را ذخیره کند و به همین دلیل است که به دریاچه الندان، آب بندان پل ازنی هم گفته می شود.

در دریاچه الندان ماهی های مختلفی زندگی می کنند. یکی از محبوب ترین تفریحات گردشگران در بازدید از دریاچه الندان ساری ماهیگیری است برای همین، اگر تصمیم به بازدید و کمپ در دریاچه الندان را دارید، لوازم ماهیگیری را فراموش نکنید. دریاچه الندان ساری از آنجایی که یک جاذبه توریستی و محبوب بین گردشگران است، امکانات و خدمات رفاهی مختلفی هم دارد.

سرویس بهداشتی آن هم وسط طبیعت، وجود بوفه تنقلات و سوپر مارکت و قایق های پدالی از امکانات و خدمات دریاچه الندان محسوب می شوند ولی در نظر بگیرید بوفه و سوپرمارکت در مسیر دسترسی به دریاچه الندان قرار دارند نه در اطراف خود دریاچه برای اینکه گردشگران حسابی از ویو طبیعت لذت ببرند.

از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان

از سوی دیگر، بی شک همچین جایی با همچین ویو فوق العاده ای، نیاز به یکسری عکس های یادگاری دارد لذا در اطراف دریاچه الندان آتلیه های عکاسی هم تعبیه شده و آن هایی که میخواهند با دوربین های حرفه ای عکس های خارق العاده و به یادماندنی از خود و دریاچه الندان ثبت کنند می توانند به این آتلیه ها مراجعه کنند.

چند جاذبه دیدنی در اطراف دریاچه الندان

روستای الندان

روستای الندان یا به گویش محلی آن «الندون» از روستاهای بسیار زیبای بخش چهاردانگه ساری به شمار می‌آید و ۱۲ کیلومتر با شهر کیاسر فاصله دارد. روستایی با ۲۲۰۰ هکتار مساحت و حدود ۷۰۰ نفر جمعیت که جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای را در دل خود جای داده است. این روستا را علاوه بر همه قابلیت‌های توریستی‌، به گل‌های گاوزبان زیبایش می‌شناسند؛ تا جایی که گردشگران برای تماشای این گل‌های دارویی جذاب، راهی الندان می‌شوند. نام دریاچه الندان نیز از نام این روستا گرفته شد و اهالی روستا به آن آب‌بندان می‌گویند. آن‌ها معتقدند که آب آب‌بندان، هفت کیلومتر دورتر از روستا و از دل زمین می‌جوشد و به کشت و کارشان رونق و برکت ارزانی می‌دارد.

از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان

جنگل این روستا نیز که در همان حوالی آب‌بندان قرار دارد؛ از جمله مناظر بکر و کم‌نظیر روستای الندان محسوب می‌شود.

مرقله (مارقلعه)

قلعه تاریخی مارقلعه یا مرقله، از ابنیه تاریخی و کمتر شناخته شده روستای الندان است که در مرتفع‌ترین نقطه کوه قرار دارد. جایی که برای دیدار از آن، باید از دل جنگل کوهستانی بگذرید و پس از گذر از یک سر بالایی طولانی، زمانی که به محل قلعه رسیدید، دشتی وسیع و زیبا را زیر پای خود خواهید دید.

این قلعه از سمت شمال، در انبوه درختانی بی‌شمار و از سمت جنوب، به کوهی سنگی و غیر قابل نفوذ، محصور شده است. در قسمت پایین قلعه نیز چند غار سنگی به چشم می‌خورد که گفته می‌شود، ورود و خروج اسرارآمیز و مخفیانه به قلعه،‌ احتمالا از این غارها صورت می‌گرفت.

قلعه تاریخی ازنی

قلعه ازنی در سمت جنوب غربی روستای ازنی قرار گرفته و تاریخ ساخت و نام سازنده آن تاکنون مشخص نشده است. این قلعه تاریخی، شامل یک ساختمان مرکزی و خندق عمیقی است که دور آن حفر کرده‌اند. ظاهرا آب این خندق، به کمک لوله‌های سفالی و از چشمه محل تامین می‌شد.

از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان

نقل است روی خندق،‌ پل چوبی وجود داشت که محل تردد بود و شب‌ هنگام،‌ آن را جمع می‌کردند. بنا بر شواهد موجود، یک راه زیرزمینی نیز به درون ساختمان ساخته بودند و همه این تدابیر، به گفته کارشناسان، از امیرنشین بودن قلعه حکایت می‌کند. در فاصله چند کیلومتری این قلعه و در دو سمت شرق و غرب، دو قلعه دیگر نیز به چشم می‌خورد که هیچ‌یک،‌ ساختاری مشابه این قلعه ندارند.

جنگل‌های انبوه پله

جنگل‌های انبوه پله که پیرامون دریاچه الندان قرار گرفته‌اند؛ با درختانی سرسبز و بلند قامت و پهن‌برگ، بخشی از زیبایی چشمگیر این منطقه را رقم زده‌اند. درختانی که انعکاس تصویر آن‌ها در آب، تابلوی نقاشی بی‌بدیلی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار، از جمله گونه‌های گیاهی بی‌نظیر این جنگل زیبا هستند. هوای پاک و طبیعت بکر این جنگل‌ها، در کنار تصویری شگفت‌انگیز از همسایگی کوه و رود و جنگل، لحظات خوشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. علاوه بر آب‌بندان پله ازنی، رودخانه لاکبار نیز در این محدوده (جنوب روستای ازنی) وجود دارد که از سرشاخه‌های رودخانه تجن جاری شده است و آب شیرین و گوارایی دارد.

از تفریحات تا دیدنی نزدیک دریاچه الندان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید