الندان از شگفتی‌های طبیعت ساری است، با ما همراه باشید و درباره دریاچه الندان؛ زیباترین جاذبه طبیعی مازندران بیشتر بدانید.

دریاچه الندان؛ زیباترین جاذبه طبیعی مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه الندان ساری یک منطقه ای برای طبیعت گردی است برای همین، شما زمانی که به اینجا می رسید تنها جاهای دیدنی که می توانید ببینید طبیعت بکر، ویو بسیار زیبا، کوه ها غرق در مه و پرندگان مهاجر است. البته یک موضوع مهم را برای طبیعت گردی در اطراف دریاچه الندان باید در نظر بگیرید. از آنجایی که دریاچه الندان یک دریاچه آب شیرین است، به واسطه این آب شیرین جدا از طبیعتی که در اطراف دریاچه به وجود آمده، اینجا مملو از گیاهان دارویی، پیازچه های وحشی معروف به الزی و گل های بنفشه است. البته برای اینکه علاوه بر ویو، از این گل و گیاهان هم لذت ببرید بای در فصل بهار مراجعه کنید.

دریاچه الندان، جاذبه‌ای زیباتر در مازندران

شهر ساری مملو از جاذبه های گردشگری و مناطق بکر طبیعت گردی است. در خود شهر کلی جاذبه تاریخی وجود دارد که ارزش بالایی هم دارند و در اطراف شهر هم بخاطر طبیعت فوق العاده شمال کشور، کلی مناطق بکر برای طبیعت گردی هست.

دریاچه الندان؛ زیباترین جاذبه طبیعی مازندران

برخی از این مناطق آنقدر توریستی و محبوب هستند که کلی کافه و رستوران در اطرافشان قرار دارد، امکانات مختلفی دارند و مسیرشان هم آسفالته است. اما این جاهای دیدنی همیشه شلوغ هستند و لذت بهرمندی از طبیعت بکر مازندران را از ما میگیرند. اما دریاچه الندان ساری جایی است که بجز ایام خوش آب و هوا و تعطیلات، خلوت است و حسابی می توانید از هوای خوش، طبیعتی بکر و دریاچه ای زیبا لذت ببرید.

دریاچه الندان که در فاصله ۶۵ کیلومتری ساری قرار دارد، دریاچه ای است که آبش از طریق باران تهیه می شود. بطور میانگین، دریاچه الندان ساری ۱۷ هزار متر مربع مساحت دارد ولی با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان به لطف بارش های سنگین باران در این منطقه، حجم آب دریاچه الندان ساری به بیش از ۳۰هزار متر مربع نیز می رسد. دریاچه الندان اهمیت بسیار بالایی برای طبیعت آن منطقه دارد چون تمامی زمین های شالی که در اطراف دریاچه الندان هستند آبشان از طریق این دریاچه تامین می شود.

دریاچه الندان؛ زیباترین جاذبه طبیعی مازندران

دریاچه الندان از معدود دریاچه های کشور است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در واقع، سال ۱۳۹۴ این جاذبه دیدنی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. قدمت این دریاچه به دورانی از زمین شناسی برمیگردد که به آن، کواترنری گفته می شود یعنی حدود ۲.۵ میلیون سال از عمر این دریاچه می گذرد پس می بینیم که با جاذبه ای طرف هستیم که از نظر تاریخی هم ارزش بالایی دارد. بسیاری کنجکاو هستند که چه عاملی باعث شده دریاچه الندان ساری میلیون ها سال عمر کند و همچنان باقی بماند.

طبق بررسی هایی که در این منطقه صورت گرفته، خاک منطقه بخصوص خاکی که در زیر دریاچه قرار دارد جنسش از نوعی است که آب نمی تواند از آن عبور کند البته در کنار این موضوع، شیب زمین هم تاثیر مستقیمی روی این موضوع دارد. از جهت دیگری، چون خاک منطقه باعث می شود آب نتواند نفوذ کند در ایام پرباران سال، حجم دریاچه افزایش پیدا می کند و می تواند این آب را ذخیره کند و به همین دلیل است که به دریاچه الندان، آب بندان پل ازنی هم گفته می شود.

دریاچه الندان؛ زیباترین جاذبه طبیعی مازندران

دسترسی و تفریحات دریاچه الندان

برای دیدار از جاذبه تماشایی دریاچه الندان و طبیعت بکر اطراف آن، باید خود را به روستای ازنی برسانید. این روستا در دامنه کوهی به نام ازنی کوه، در قسمت جنوب شهر ساری و در فاصله ۲۰ کیلومتری کیاسر، در دهستان چهاردانگه واقع شده است و با شهر ساری در حدود ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.

با گذر از حدود ۶۰ کیلومتر از شهر ساری به‌سمت جاده کیاسر، به یک پمپ بنزین خواهید رسید که در سمت راست آن، تابلوی الندان مشاهده می‌شود. جاده‌ای که در این سمت وجود دارد، تا حدود هفت کیلومتر (تا روستای ازنی) آسفالت است و پس از آن، باید راه خاکی را تا آب‌بندان پله ازنی (با حدود ۱٫۵ کیلومتر فاصله) طی کرد؛ راهی که در نهایت، به دریاچه الندان ختم خواهد شد.

دریاچه الندان کیاسر با طبیعت بکر و شگفت‌انگیز و ویژگی‌های گردشگری برجسته‌اش، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران را به نمایش می‌گذارد. موقعیت مکانی این دریاچه و قرار گرفتن در میان جنگل‌های پهن‌برگ شمال کشور و نیز ماهیت خاک نفوذناپذیر آن، باعث ماندگاری و بقای آب این دریاچه شده است؛ تا جایی که در فصول کم‌ بارش سال نیز چون نگینی درخشان جلوه می‌کند.

دریاچه الندان؛ زیباترین جاذبه طبیعی مازندران

علاوه بر آن، آب شیرین متمایز و خاک منحصربه‌فرد دریاچه الندان، گیاهان متفاوت و خاصی را پرورش می‌دهد. برخی از این گیاهان معطر با خاصیت درمانی بسیار، در طب سنتی ایرانی و تهیه داروهای گیاهی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اوایل فصل بهار، می‌توان در اطراف دریاچه قدم زد و علاوه بر لذت بردن از محیط اطراف، انواع مختلفی از سبزی‌ها و گیاهان دارویی را جمع‌آوری کرد. علاوه بر سبزیجات معطر و گیاهان دارویی، گل‌های بنفشه و الزی (پیازچه وحشی) نیز در این منطقه رشد می‌کنند و در فصل بهار سر از خاک بیرون می‌آورند.

از سوی دیگر، اگر در پاییز رهسپار دریاچه الندان شوید؛ نمایش دلفریب‌تری از شگفتی‌های طبیعت را مشاهده خواهید کرد. رشد درختچه‌های ولیک، ازگیل و تلکا در اطراف این دریاچه، تصویر پاییزی و رنگارنگ دریاچه الندان را تکمیل می‌کند و مهمانان این فضا را به تناول میوه‌های جنگلی فرا می‌خواند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید