در چند روز گذشته روایت های متفاوتی درخصوص زنده بودن یک نوزاد در سردخانه بیمارستانی در شهریار و احتمال قصور پزشکی شنیده شده. مسئولین مربوطه در این رابطه توضیحاتی ارائه داده اند که در ادامه خواهید خواند.

ماجرای پیداشدن نوزاد زنده در سردخانه بیمارستان شهریار

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، در چند روز گذشته خبری مبنی بر جان باختن یک نوزاد در بیمارستان حضرت سجاد(ع) شهریار در فضای مجازی منتشر شد و اذهان بسیاری را به خود جلب کرد. اظهار نظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد مطرح شد و این موضوع که یک نوزاد زنده را در سردخانه قرار دادند و این نوزاد جان داده است، بر سرزبانها افتاد.

محمدهادی ناصح، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار در این رابطه اعلام کرد: ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه روز پنجشنبه ۳۱ فرودین یک مادر ۲۵ ساله با بارداری حدود ۲۶ هفته و در اولین نوبت بارداری‌اش با درد زیر شکم به بیمارستان امام سجاد مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: پس از انجام معاینات لازم و سونوگرافی، توصیه می‌شود که این مادر به بیمارستانی مجهزتر برای ادامه درمان مراجعه کند.

به گفته ناصح، بیمار با رضایت شخصی، مرخص می‌شود و یک ساعت بعد به بیمارستانی در کرج می‌رود؛ این بار هم معاینات لازم و سونوگرافی انجام شده و عفونت اداری تشخیص و مداوا صورت می‌گیرد.

وی افزود: پس از ترخیص بیمار به دلیل درد زیر شکم باز به درمانگاهی در ملارد مراجعه کرده و سرم تراپی انجام می‌شود.

ناصح ادامه داد: مادر جوان ساعت ۴:۳۰ صبح به دلیل پارگی کیسه آب به بیمارستان امام سجاد(ع) مراجعه می کند و در ساعت ۵ صبح اول اردیبهشت به اتاق عمل می رود؛ نوزاد متولد شده اما ضربان و صدای قلب نداشت.

نوزاد فاقد علائم حیاتی بود

به گفته این مسئول، حدود یک ساعت نوزاد نارس که در واقع ۶ ماهه به دنیا آمده در کنار مادرش بود اما چون علائم حیاتی نداشت به سردخانه منتقل می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار گفت: در ساعت ۱۶ همان روز پدر نوزاد به همراه مامور بیمارستان به سردخانه مراجعه و احساس می کنند که پای کودک حرکت می کند و به سرعت نوزاد به بخش ویژه (NICU) منتقل می شود؛ درمان‌های لازم توسط متخصص اطفال و کادر درمان انجام می‌شود اما ضربان قلب ضعیف است و با درمان دارویی ضربان نوزاد به ۸۰ می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: چهار بار احیای قلبی از ۱۶ تا ۳ صبح انجام می‌شود اما متاسفانه نوزاد ایست قلبی می‌کند و فوت نوزاد اعلام می‌شود.

ناصح در مورد احتمال قصور پزشکی در این پرونده، یادآور شد: در این خصوص بررسی کارشناسی توسط مسئولان وزارت بهداشت در حال انجام است.

پرونده نوزاد در اختیار پزشکی قانونی

پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت درباره اخبار نوزاد فوت شده بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار گفت: پرونده نوزاد نارسی که بنا به اعلام کادر درمان بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار فوت شده به دنیا آمده و پدر وی مدعی زنده بودن او بعد از تولد شده است، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی های علمی روشن شود.

وی گفت: در این زمینه گزارش و شرح حال جامعی با جزئیات تهیه و به پزشکی قانونی ارسال شده است.

پاک آیین افزود: تا اعلام پاسخ پزشکی قانونی، اظهارات گوناگون درباره وضعیت و علت فوت نوزاد، قطعیت و ارزش اثباتی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین برکناری رییس بیمارستان امام سجاد(ع) را از اختیارات رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران خواند و گفت: این برکناری با حادثه بیمارستان امام سجاد( ع) مرتبط بوده، اما جنبه جزایی ندارد و از اختیارات رییس دانشگاه است.

پاک آیین افزود: چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هریک از عوامل بیمارستان امام سجاد( ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذی صلاح صورت خواهد گرفت.

در چنین شرایطی علیرضا مرعشی، رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار، صبح شنبه با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بر کنار شد.

هنگام مراجعه مادر به بیمارستان، بچه ضربان قلب نداشته است

علی مشکی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با ماجرای زنده شدن نوزاد در بیمارستان امام سجاد(ع) شهرستان شهریار اظهار کرد: زمانی که مادر به بیمارستان جهت زایمان مراجعه می‌کند، بچه ضربان قلب نداشته و وقتی بچه به دنیا آمده علائم حیاتی نداشته و عملیات احیاء انجام شده اما نوزاد به زندگی برنگشته و لذا به سردخانه منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه در بدو ورود مادر به بیمارستان، پدر نوزاد حضور نداشته است، گفت: پس از مراجعه پدر به سردخانه، متوجه می‌شود که به خواست الهی کودک زنده است و به بخش NICU منتقل می‌شود اما علیرغم تلاش‌های انجام شده باز هم کودک علائم حیاتی را از دست داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: مسؤولیت این بیمارستان برعهده رئیس آن است و مدیران بهداشت و درمان کشور خواستند که مدیر بیمارستان پاسخگوی مسائل باشد و با توجه به اتفاق افتاده و به دلیل سوء عملکرد خواستند که این مدیر کنار گذاشته شود.

علت مرگ نوزاد مشخص نیست

مشکی در خصوص قصور پزشکی افزود: این موضوع هنوز اثبات نشده و باید از طریق مراجع قضایی پزشکی بررسی شود و پرونده هم اکنون در حال برسی است.

وی ادامه داد: زمان مراجعه مادر به بیمارستان، بچه ضربان قلب نداشته و اینکه چه اتفاقی افتاده و شرایط نگهداری بچه کنار مادر درست بوده یا خیر، لازم به رسیدگی پرونده پزشکی دارد و زمان رشد و تکامل نوزاد که نارس هم بوده، در دست بررسی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: بخش کیفی پرونده را دانشگاه علوم پزشکی و امور نظارت بر درمان پیگیری کرده و بخش علمی آن توسط قضات پزشکی قانونی بررسیخواهد شد.

مشکی در خصوص برکناری رئیس بیمارستان تصریح کرد: درحال حاضر رئیس بیمارستان به عنوان رهبر اصلی بیمارستان با توجه به شرایطی که اتفاق افتاده که خودش هم استعفا داده است، برکنار شده و اگر قصوری از پزشک و پرستار نیز باشد برخورد قانونی انجام خواهد شد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید