گروهی از دانشمندان با الهام از طبیعت، یک ربات به شکل دانه (بذر) با توانایی کاوش در خاک ساختند که بر اساس تغییرات رطوبت فعالیت می‌کند.

تولید ربات‌های کاشتنی در ایتالیا

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، این دانه قادر است بدون نیاز به باتری یا سایر منابع خارجی انرژی، در محیط حرکت کند. این‌ها خصوصیات اصلی اولین نمونه ربات موسوم به «آی-سید» (I-Seed) هستند که اولین ربات دانه‌ای با چاپ سه‌بُعدی است و در موسسه فناوری ایتالیا در جنوا ساخته شده است.

این دانه مصنوعی قادر است تغییر شکل بدهد و به طور خودکار در محیط حرکت کند. همچنین می‌تواند کاربردهایی در حوزه‌های مختلف از نظارت بر محیط زیست گرفته تا احیای جنگل‌ها داشته باشد.

این تحقیقات نتیجه پروژه اروپایی «آی سید» است که توسط موسسه فناوری ایتالیا هماهنگ شده و هدف اصلی آن ابداع ربات‌های خلاقانه با الهام از دانه گیاهان است تا قادر باشند به عنوان حسگرهایی برای نظارت بر پارامترهای کیفیت خاک از جمله وجود آلاینده‌هایی مانند جیوه و نیز سطح دی‌اکسیدکربن، دما و رطوبت هوا عمل کنند. پروژه آی‌-سید در سال ۲۰۲۱ شروع شده است.

اولین ربات آی-سید از دانه یک گل شمعدانی آفریقای جنوبی با نام «پلارگونیوم اپندیکولاتوم» (Pelargonium appendiculatum) الهام گرفته است و توانایی این گل برای تغییر شکل در واکنش به تغییرات در رطوبت موجود در محیط پیرامونی در ساخت ربات تقلید شده است.

یکی از محققان این پروژه گفت: مطالعات ما از مشاهده طبیعت شروع شد. با این هدف که از استراتژی‌های موجودات زنده یا ساختارهای آن‌ها تقلید کرده و آن‌ها را در فناوری‌های رباتیک بازآفرینی کنیم.

بنا بر اعلام وبگاه «تک اکسپلور»، این محققان تمرکز مطالعات خود را بر حرکت و خصوصیات ساختارهای گیاهان «شمعدانی ها» (Gerianaceae) قرار دادند. زمانی که شرایط زیست محیطی مناسبی ایجاد می‌شود، این دانه‌ها از گیاه جدا می‌شوند و با استفاده از خصوصیات نم‌دگرسان (hygroscopic) مواد تشکیل دهنده آنها، تغییر شکل می‌دهند و به طور مستقل حرکت کرده و به خاک نفوذ می‌کنند و از این طریق، تغییر جوانه‌زنی یا رویش (germination) را افزایش می‌دهند.

موضوعی که برای محققان جالب بود این بود که این دانه‌ها از بافت‌های مبتنی بر سلولزهای مرده که فاقد متابولیسم هستند، استفاده می‌کنند، قادر به بدریخت یا دفرمه شدن هستند و تنها از تغییرات در رطوبت محیطی استفاده می‌کنند.

محققان با تحلیل و بررسی بافت‌شناختی این بافت ها، طراحی دانه را با استفاده از چاپ سه‌بُعدی تقلید کردند و برای شناسایی بهترین ترکیب مواد مختلف را آزمایش کردند.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید