دستگاه اطلاعات نظامی اوکراین قصد داشت حملات مخفیانه‌ای را با کمک نیروهای مخفی علیه نیروی های روسی در سوریه انجام دهد که البته این حمله متوقف شد.

شکست نقشه اوکراین برای حمله به روسیه در سوریه

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، این روزنامه آمریکایی افزود: به نظر می رسد هدف اوکراین ایجاد میدان جنگ جدید هزاران مایل دورتر از جنگ این کشور بوده که هدف تحمیل هزینه ها و تلفاتی به روسیه و گروه شبه نظامی واگنر وابسته به مسکو و فعال در سوریه، را دنبال می کرده و احتمالا قصد آن تحت فشار قرار دادن مسکو برای تغییر آرایش نیروها و منابع این کشور در اوکراین بوده است.

واشنگتن پست نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دستور توقف این برنامه را در ماه دسامبر (آذر-دی) صادر کرد اما اسناد محرمانه ای که بر اساس اطلاعات گردآوری شده تا ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) تهیه شده است، جزییاتی را درباره این برنامه و چگونگی ازسرگیری آن در صورت احیای آن توسط کی یف ارائه داده است.

این رسانه افزود: این اسناد نشان می دهد که چگونه مقامات دستگاه اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین می توانند حملاتی را طراحی کنند که بتوانند دست داشتن در آن را انکار کنند تا دولت کی یف به خاطر آن مقصر شناخته نشود.

واشنگتن پست نوشت این سند را که قبلاً درباره آن گزارش نشده بود، از مجموعه ای اطلاعاتی به دست آورده که ظاهراً توسط جک تکسیرا یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست، به اتاق گفتگوی دیسکورد درز کرده است.

وزارت دفاع اوکراین از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

در این سند آمده است که درجریان برنامه ریزی این حمله در ماه دسامبر، افسران اطلاعات ارتش اوکراین به فکر حمله به نیروهای روسی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و شروع عملیاتی در ابعاد «کوچک» یا احتمالا محدود کردن حملات فقط به گروه واگنر بوده اند.

سند فاش شده بیان می کند که افسران اوکراینی آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) یا نیروی نظامی شمال شرق منطقه خودمختار تحت کنترل کردها را برای حمله به اهداف روسیه و انجام «فعالیت‌های «اقدام مستقیم» و نامشخص همراه با حملات پهپاد» را مدنظر داشتند.

فرهاد شامی سخنگوی SDF، به واشنگتن‌پست گفته که این اسناد واقعی نیستند و نیروهای کرد «هرگز در جنگ روسیه و اوکراین، طرف یکی از این دو طرف را نگرفته‌اند.»

این سند هم‌چنین مدعی است که ترکیه در جریان این نقشه‌های کی یف بوده و بیان می کند که مقامات ترکیه به دنبال جلوگیری از ضربه احتمالی بوده اند و پیشنهاد داده اند که اوکراین حملات خود را از مناطق کردنشین انجام دهد؛ به جای حمله از شمال و شمال غرب که توسط دیگر گروه های شورشی کنترل می شود و برخی از آنها توسط ترکیه حمایت می شوند.

بر پایه این گزارش، ترکیه مخالف نیروهای دموکراتیک سوریه است و و یگان‌های حفاظت خلق یا YPG گروه نظامی اصلی آن را یک «گروه تروریستی» می‌داند. نیروهای دموکراتیک سوریه، هم‌پیمان اصلی نیروهای آمریکایی در سوریه هستند و اغلب اوقات از پایگاه‌های نظامی مشترک در عملیات علیه نیروهای داعش در سوریه استفاده می‌کنند.

واشنگتن پست نوشت: وزارت خارجه ترکیه و سفارت آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید