علی زیار معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، واردات بنزین از روسیه گفت: برای حفظ ذخایر استراتژیک از روسیه بنزین وارد کردیم.

ماجرای واردات بنزین از روسیه چیست؟
به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، علی زیار، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره واردات بنزین از روسیه توضیحاتی داد.
علی زیار درباره جمع‌آوری کارت سوخت در جایگاه‌ها اظهار داشت: کارت‌های سوخت جمع نشده بلکه محدود شده است و در حال مدیریت است که مردم بیشتر از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد دارندگان خودرو کارت شخصی در اختیار دارند، علاوه بر آن تعدادی کارت سوخت اضطراری هم برای کسانی که کارت همراه خود ندارند، یا مفقود شده و یا سهمیه کارت‌شان تمام شده؛ در جایگاه‌ها موجود است. ولی سعی بر این است که مردم ترغیب شوند از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند تا بتوانیم داده‌هایی برای بحث تولید، مصرف و کنترل قاچاق داشته باشیم.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه کارت در اختیار همه جایگاه‌داران قرار داده شده است، در برآورد کاهش مصرف و قاچاق با مدیریت کارت‌های سوخت گفت: باید مدتی بگذرد و داده‌های بعدی را بگیریم که تحلیل کنیم که مصرف نسبت به قبل از اجرای طرح چقدر تفاوت داشته است.

وی تصریح کرد: ما در قانون بودجه تکلیف داریم که کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرده و فرهنگ‌سازی کنیم که مردم بیشتر از کارت شخصی استفاده کنند، چون سامانه سوخت قابلیت‌های بیشتری دارد، وقتی مردم از کارت شخصی خودشان استفاده کنند اطلاعات جمع‌آوری می‌شود و بر مبنای آن داده‌های تصمیم‌گیری را استخراج می‌کنیم و همچنین وضعیت تولید، مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده تامین، توزیع سوخت و همچنین بحث قاچاق مشخص خواهد شد.

زیار تاکید کرد: این اطلاعات در مباحث انتقال و توزیع فراورده به ما کمک بیشتری می‌کند، در عین حال که برای مردم هم محدویت ایجاد نمی‌کند، اگر مردم از کارت شخصی استفاده کنند به اندازه کافی هم بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و هم با نرخ آزاد ۳ هزار تومانی موجود است و دچار کمبود نمی‌شوند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره جمع‌آوری کارت سوخت مناطق مرزی بیان کرد: کارت سوخت استان‌های مرزی هم مدیریت شده به کل جمع‌آوری نشده و مانند سایر مناطق محدود شده است. ضمن اینکه به دلیل موضوع قاچاق نظارت و حساسیت در مناطق مرزی بیشتر است، در جایگاهی که سوخت کمتری توزیع می‌کند تعداد کارت‌های موجود کمتر و در جایگاهی که فروش بیشتری دارد تعداد کارت بیشتری موجود است.

وی درباره واردات بنزین از روسیه گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است، غیر از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمی‌تواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاه‌ها نیاز به دوره‌های توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند و یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید، بنابراین باید ذخیره استرتژیک داشته باشیم، اکنون که مصرف بالاست شاید به ما این امکان را ندهد که ذخیره را افزایش دهیم.

زیار ادامه داد: علاوه بر موضوع حفظ ذخایر استراتژیک سواپ همنام و غیرهمنام هم انجام می‌دهیم، در مناطقی که مسافت برای انتقال فراورده زیاد است و هزینه زیادی برای انتقال صرف می‌شود ما از کشوری که نزدیک‌تر است فروارده را وارد و مصرف می‌کنیم و در جای دیگری فراروده را به صورت همنام و یا غیرهمنام سواپ و یا معاوضه می‌کنیم. این واردات نیست، همیشه سواپ فراورده داشته‌ایم و بسته به سیاست‌ها است، به لحاظ اقتصادی هزینه و فایده‌ها را می‌سنجیم اگر لازم باشد سواپ همنام و یا غیرهمنام انجام می‌دهیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید