در دی ماه سال گذشته بود که یک دیپلمات مصری عراق را کشوری عنوان کرد که می‌تواند با میانجی‌گری مسیر مذاکره بین ایران و مصر را پس از قریب چهار دهه باز کند.

تلاش‌های عراق و عمان برای برقراری روابط ایران و مصر

روزنامه بین المللی «الزمان» به نقل از یک منبع دیپلماتیک در قاهره که نام آن را فاش نکرد، گفت که مصر از این میانجیگری بویژه عراق استقبال می‌کند، زیرا بغداد و قاهره روابط ویژه‌ای دارند، اما این مساله قبل از هر اقدامی به پیش زمینه‌ای مانند امنیت خلیج فارس و تصمیمات ایران نیاز دارد.

یک دیپلمات مصری فاش کرد که عراق و عمان بعنوان میانجی برای احیای روابط ایران و مصر تلاش می‌کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، روزنامه بین المللی «الزمان» به نقل از یک منبع دیپلماتیک در قاهره که نام آن را فاش نکرد، گفت که مصر از این میانجیگری بویژه عراق استقبال می‌کند، زیرا بغداد و قاهره روابط ویژه‌ای دارند، اما این مساله قبل از هر اقدامی به پیش زمینه‌ای مانند امنیت خلیج فارس و تصمیمات ایران نیاز دارد.

پیشتر در دی‌ماه سال گذشته «عزت سعد» رئیس اجرایی شورای امور خارجی مصر در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفته بود: روابط بین ایران و مصر، عادی نیست، زیرا تعدادی از پرونده‌های اختلافی در مسیر آن است، اما میانجیگری عراقی که در کنفرانس بغداد۲ در اردن از آن سخن به میان آمد می‌تواند درهای آغاز رایزنی‌ها را بگشاید.

مقام مصری افزوده بود: عراق نقشی محوری در گشایش درها بین ایران و مصر خواهد داشت بویژه اینکه قاهره همواره رویکردی باز با همه کشورها دارد.

عراق می‌تواند میانجی باشد

وی درباره این سوال که بغداد بخواهد نقش نزدیک کردن دیدگاه‌ها را نظیر گفتگوهای تهران و ریاض داشت، مصر چه تعاملی در این باره خواهد داشت؛ گفته بود: عراق به خاطر روابط ویژه با ایران این جایگاه را دارد و می‌تواند نقش میانجی را در نزدیک کردن رویکردهای قاهره با تهران ایفا کند.

عزت سعد تاکید کرده بود که با توجه به سازوکارهای سیاست خارجی، مصر پذیرفته که با وجود تنش در روابط طی سال‌های گذشته، درباره پرونده‌های مناقشه‌آمیز با ترکیه مذاکره شود و همین اتفاق می‌تواند در پرونده روابط با ایران نیز بیفتد.

پیشتر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از کنفرانس بغداد۲ گفت: «نخست‌وزیر عراق پیشنهاد داد که با وساطت بغداد گفتگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود.

امیرعبداللهیان گفت که در گفت‌وگویی که با آقای السودانی، نخست‌وزیر عراق، در حاشیه برگزاری اجلاس بغداد۲ در اردن داشتیم، وی ایده‌هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه‌ای خود را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایفا کند»

اما پیش از اجلاس بغداد۲ در اردن، بغداد میزبان یک رویداد فرهنگی مهم بود؛ رویدادی که به نظر می‌رسد زمینه مساعدی از کانال دیپلماسی عمومی برای همکاری ایران و مصر و رایزنی‌های بعدی از این دریچه فراهم کرده باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید