۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 55429993

سفر به دریاچه‌های بکر ایران تجربه‌ای فراموش نشدنی است، از این رو با ما همراه باشید تا از بهترین زمان بازدید دریاچه اوان بدانیم.

بهترین زمان بازدید دریاچه اوان

سلام نو _ سرویس گردشگری: در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در منطقه ای کوهستانی، دریاچه ای قرار دارد که به دلیل موقعیت ویژه اش چشم اندازی دیدنی را در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا، برای علاقه مندان به طبیعت ایجاد کرده است. اگر از بالا به این دریاچه بنگریم، در وسط دریاچه را می بینیم که در میان پوشش گیاهی قرار دارد و در دور پوشش گیاهی متوجه کوه ها می شویم. نام این دریاچه شگفت انگیز، اُوان و به معنای محل گرد آمدن آب است و از تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

درباره دریاچه اوان و دیدنی‌های جذاب آن

درباره چگونگی شکل گیری این دریاچه حرف ها و سخن هایی وجود دارد. گفته می شود که دریاچه اوان بر اثر رانش زمین و حدود ۵۰۰ سال پیش به وجود آمده است. از سوی دیگر عده ای معتقدند که اوان بازمانده ای از یک دریاچه بزرگتر همچون کاسپین باشد که به مرور زمان از وسعت آن کاسته شده است و نام قزوین را تغییر یافته کاسپین می دانند.

بهترین زمان بازدید دریاچه اوان

قایق سواری در دریاچه اوان

در فصول معتدل و گرم می توانید با پرداخت هزینه، از قایق های پدالی در اطراف دریاچه استفاده کنید.

عکاسی

اوان یکی از مقاصد معروف برای عکاسی است و از ارتفاعات اطراف آن می توانید زیباترین عکس ها را از دریاچه بگیرید. اگر در ساعات اولیه صبح در کنار اوان باشید به دلیل سرد بودن محیط و آب نسبتا گرم دریاچه، مه غلیظی در اطراف دریاچه مشاهده می شود که می تواند سوژه عکاسی شما باشد.

کوهنوردی

کوه های مرتفعی که دریاچه اوان را احاطه کرده اند می توانند موقعیت خوبی را برای کوهنوردی فراهم کنند. با بالا رفتن از این کوه ها می توانید از ارتفاع شاهد زیبایی های دریاچه باشید.

اسکیت روی یخ

اگر برودت هوا در زمستان به میزان کافی باشد، سطح دریاچه یخ می زند و علاوه بر نمایش جلوه ای تازه، به مکانی مناسب برای تجربه اسکیت روی یخ تبدیل می شود.

پرنده نگری

با فرارسیدن فصل کوچ پرندگان در پاییز، پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی به این دریاچه می آیند و مدتی را در آن سپری می کنند.

بهترین زمان بازدید دریاچه اوان

حضور این پرندگان بهترین فرصت برای تجربه فعالیتی سرگرم کننده به نام پرنده نگری است که لحظات خوشی را به شما هدیه می دهد.

شنا و ماهیگیری ممنوع

دریاچه اوان در منطقه صید و شکار ممنوع قرار دارد چرا که شکار بی رویه در سال های گذشته صدمات جبران ناپذیری را به اکوسیستم منطقه و حیات جانداران وارد کرده است. علی رغم بسیاری از تابلوها که بازدیدکنندگان را از ماهیگیری باز می دارند باز هم افرادی به این کار مشغول می شوند و زندگی ماهیان را به خطر می اندازند.

رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود در آن یکی از دلایلی است که شنا در اوان را به یک فعالیت پرخطر تبدیل می کند. پس بهترین کار این است که به تابلوهای هشدار دهنده توجه کنیم و زندگی خود و دیگران را به خطر نیندازیم.

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه اوان

در فصل بهار دریاچه اوان و طبیعت آن از زیبایی دوچندانی برخوردار و در فصل تابستان نیز تفرجگاهی مفرح برای گردشگران است. برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهرماه است.

بهترین زمان بازدید دریاچه اوان

به‌علت ارتفاع بالای دریاچه و قرار گرفتن در دامنه کوه خشچال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز بسیار سرد است. اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه بمانید و کمپ بزنید وسایل و لوازم لازم را با خود ببرید، چون اوان از شهر دور است. در فصول پاییز و زمستان دما بسیار پایین گاهی تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد و در هنگام شب دما به ۱۲ - درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. پس اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید لباس گرم و مناسب به‌همراه داشته باشید.

اگر هم می‌خواهید شب را در اقامتگاه سپری کنید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌وهوای قزوین را بگردید.

  • در کنار دریاچه اوان امکانات گردشگری چندانی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. بهتر است ناهار و شام و وسایل مورد نیاز را با خودتان ببرید. در کنار دریاچه تخت‌هایی برای نشستن و صرف چای، سرویس‌های بهداشتی و محل‌هایی برای چادر زدن مسافران وجود دارد و فضایی نیز برای پارک خودروهای گردشگران در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان بازدید دریاچه اوان

  • بهتر است بدانید که هم در رجایی دشت و هم معلم کلایه (۱۱ کیلومتر بعد از دو راهی دیکین) کافه و رستوران‌های کنار میسر وجود دارد که می‌توانید صبحانه را صرف کنید.
  • نگران تمام شدن بنزین خودروتان نباشید؛ چراکه رجایی دشت و معلم کلایه هر دو پمپ بنزین دارند.

دریاچه اوان تنها تفرجگاه و مکانی تفریحی برای گردشگران و مسافران نیست بلکه از اقلیمی و اقتصادی اهمیت بسزایی به‌ویژه برای مردمان منطقه دارد و هر نوع تغییر در وضعیت دریاچه اوان، زندگی مردم و زیست بوم ناحیه را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، تا جایی که اگر این دریاچه وجود نداشته باشد، بخش زیادی از محصولات کشاورزی و اقلیم الموت تحت تأثیر قرار گرفته از میان خواهد رفت و اقتصاد منطقه دچار چالش خواهد شد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید