۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱
کد خبر: 55429937

حسینیه امینیها از زیباترین جاذبه‌های تاریخی قزوین به شمار می‌رود، همراه باشید تا از حسینیه امینی ها قزوین + آدرس بدانیم.

حسینیه امینی ها قزوین + آدرس

سلام نو _ سرویس گردشگری: حسینیه امینی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین است که در دوم اسفند ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. از در چوبی خانه که وارد شوید، باید چند پله‌ای پایین بروید تا به حیاطی پردرخت و باصفا قدم بگذارید که حوض بزرگی در آن قرار دارد. بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند، دقایقی را مشغول عکاسی در کنار این حوض بزرگ می‌شوند.

سفری به یادماندنی در حسینیه امینی ها قزوین

حسینیه و خانه امینی‌ها یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که با سقف‌های مزین به نقاشی‌، تالارهای زیبا، گچ‌بری‌های چشمگیر، شیشه‌های رنگی هر گردشگری را به وجد می‌آورد. این عمارت که توسط حاج محمد رضا امینی در دوره قاجار ساخته شد، در دوم اسفند ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه در ماه‌های محرم و صفر مراسم عزاداری امام حسین (ع) در عمارت امینی‌ها برگزار می‌شود. در ادامه باید کفش‌هایتان را درآورید و از راهرو به تالارهای عمارت برسید. بعد از آن می‌توانید به‌همراه کارشناس وارد تالار اصلی شوید.

حسینیه امینی ها قزوین + آدرس

مانعی چوبی در ابتدای در ورودی قرار دارد که در گذشته وقتی مهمانان برای اولین بار وارد این تالار می‌شدند، برای احتیاط جلوی پای خود را نگاه کرده و از این طریق به‌طور ناخواسته به اهالی خانه ادای احترام می‌کردند. علاوه بر ارسی‌هایی که با چوب‌های بسیار فاخر و کهن ساخته شده‌اند، از تماشای چلچراغ مجلل، فرش‌های عتیقه و... لذت خواهید برد.

حسینیه و خانه امینی‌ها، از خانه‌های زیبا و اعیانی قزوین است که توسط حاج محمد رضا امینی از ثروتمندان قزوین با مبلغ ۴۸,۰۰۰ تومان در غرب رودخانه دزج ساخته شد. زمان احداث این ساختمان به سال ۱۲۷۵ هجری قمری برمی‌گردد.

بعدها در زمان پهلوی اول روی رودخانه دزج را پر کرده و خیابان مولوی را به‌جای آن احداث کردند. خانه امینی‌ها که بخشی از آن در سال ۱۲۷۵ هجری قمری وقف حسینیه شد، نمونه‌ کاملی از خانه‌ای قزوینی به شمار می‌رود که امروزه به‌ حسینیه تغییر کاربری یافته است. این خانه به‌قدری بزرگ و مجلل بود که ظاهرا بخش عظیمی از خیابان مولوی کنونی را فرا می‌گرفت و امروزه تنها بخشی از آن باقی مانده است.

حسینیه امینی ها قزوین + آدرس

طبق روایتی گفته می‌شود، ناصرالدین شاه قرار بود از این خانه بازدید کند که این موضوع باعث نگرانی حاج امینی می‌شود؛ چراکه می‌دانست اگر شاه به خانه علاقه‌مند شود، او چاره‌ای ندارد جز اینکه آن را پیشکش کند. در نتیجه نذر می‌کند که اگر خانه از دستش نرود، آن وقف امام حسین (ع) کند و به حسینیه امام تبدیل شود. شاه هنگام بازدید، از خانه تعریف و تمجید می‌کند؛ اما کسی آن را پیشکش نمی‌کند. وقتی علت را جویا می‌شود، به او اطلاع می‌دهند که خانه وقف امام حسین (ع) شده است.

مرحوم حاجی محمدرضا امینی برای روضه‌خوانی در ایام محرم و اطعام فقیران در محرم و صفر، شش دانگ از دو روستا و دو دانگ از روستایی دیگر را وقف این حسینیه کرد. جالب اینکه خانه مزبور همچنان کارکرد حسینیه دارد و در دو دهه در محرم و صفر میزبان عزاداری امام حسین (ع) است. ضمن اینکه در این محل در ماه رمضان به مردم اطعام می‌دهند.

نحوه بازدید و آدرس حسینیه امینی‌های قزوین

اولین پیشنهاد ما به شما این است که یک دل سیر حیاط اصلی و بسیار بزرگ حسینیه امینی‌ها را تماشا کنید.

حسینیه امینی ها قزوین + آدرس

بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند دقایق زیادی مشغول عکاسی در کنار حوض بزرگ حیاط حسینیه امینی‌ها می‌شوند. بعد از آن می‌توانید به همراه کارشناسی که به شما همه‌چیز را در مورد حسینیه امینی‌ها توضیح می‌دهد وارد تالار اصلی بشوید. اگر با دقت وارد تالار اصلی شوید، متوجه یک مانع چوبی در ابتدای در ورودی خواهید شد.

زمانی که دلیل این مانع را از کارشناس آنجا پرسیدیم، گفتند که هیچ کار معماران ایرانی بی‌دلیل نبوده و آن‌ها با ساخت این مانع قصد داشتند کاری کنند که تمام میهمانانی که برای اولین بار وارد این تالار می‌شوند برای احتیاط جلوی پای خودشان را نگاه کرده و از این طریق به نوعی (به طور کاملا ناخودآگاه) به اهالی خانه ادای احترام کنند. زیرا هنگامی که جلوی پای خود را نگاه کنیم به طور ناخودآگاه خم خواهیم شد! جالب است، نه؟

بعد از آن می‌توانید از تالار دوم دیدن کنید که مسئول آنجا این تالار را به شما نشان خواهد داد. از پنجره‌های این تالار می‌توانید حیاط زیبای دوم حسینیه امینی‌ها را مشاهده کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

حسینیه امینی ها قزوین + آدرس

اما ممکن است از شما بخواهند که فلاش دوربین عکاسی یا تلفن همراهتان را خاموش کرده و بدون فلاش از آنجا عکاسی کنید. در وهله آخر می‌توانید از سرداب بسیار جذاب حسینیه امینی‌ها دیدن کرده و ببینید در آن زمان اهالی خانه در کجا جمع می‌شدند و وقت خود را به چه شکلی در کنار هم سپری می‌کردند.

شما می‌توانید با پیدا کردن چهارراه سپه همان مسیر را مستقیم طی کرده و به سمت چهارراه شهدا بروید. بعد از اینکه به چهارراه شهدا رسیدید باید سمت راست بپیچید و همان مسیر را مستقیم بروید. پس از آنکه به اولین چهارراه، یعنی چهارراه مولوی رسیدید باید مجددا به سمت راست بپیچید که حسینیه امینی‌ها چندمتر بالاتر قرار دارد و می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان مولوی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید