شهر اولین‌ها جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای در خود جای داده از این رو پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا بدانیم برج آتش‌نشانی تبریز کجاست.

برج آتش‌نشانی تبریز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: همان‌گونه که هر عمل عکس‌العمل دارد، هر دانشی هم بهائی دارد. با کشف‌شدن آتش مشکلات ناشی از آتش‌سوزی شروع شد. انسان اولیه امکانات کم و علم ناقص خود را برای پیشگیری یا حل مشکلات آتش به کار می‌بست. با پیشرفت زمان، روش غلبه بر مشکلات هم پیشرفت کرد. یکی از این پیشرفت‌ها ساخته‌شدن برج آتش نشانی تبریز است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این برج، اولین آتش نشانی ایران است؛ پس با ما همراه شوید تا با این ساختمان کاربردی بیشتر آشنا شوید.

درباره برج آتش‌نشانی تبریز

حدود صد سالی است که از ساخت اولین آتش نشانی‌ها در ایران می‌گذرد و هنوز نمونه‌هایی از این آتش نشانی‌ها در برخی شهرها مشاهده می‌شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که اولین برج آتش نشانی ایران کجاست؟ در پاسخ این سوال باید گفت که مثل همیشه شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها، اولین برج آتش نشانی ایران را در خود جای داده است، بنایی زیبا و جذاب که از محبوب‌ترین دیدنی های تبریز به شمار می‌رود.

برج آتش‌نشانی تبریز کجاست؟

این برج با ارتفاع ۲۳ متری خود بیش از صد سال قدمت دارد. برج آتش نشانی تبریز دارای پلان دایره‌ای شکل، با شکل و شمایل ساده‌ای است که در گذشته باعث نجات افراد و اموال زیادی در طول تاریخ شده و تا به امروز نیز پا برجاست. ریشه‌ی برج آتش نشانی تبریز که در گویش محلی به یانقین (به معنای آتش و آتش سوزی) شهر دارد، به روسی‌هایی برمی‌گردد که در سال ۱۲۲۱ در تبریز حضور داشتند و برای حفظ اموال خود اقدام به ساخت این برج کردند.

در گذشته مردانی از طریق راه پله‌ی حلزونی به بالای برج آتش نشانی تبریز و ایوان هشت ضلعی آن می‌رفتند و به سرتاسر شهر چشم می‌دوختند تا در صورت دیدن دود و آتش زنگ بزرگ را به صدا در بیاورند. مامورین این برج پس از دیدن آتش، از آب انبار کنار بشکه‌های خود را پر از آب می‌کردند و سوار بر گاری راهی محل حادثه می‌شدند. همچنین در بالای برج چراغی بزرگ تعبیه شده بود که افرادی که نیاز به کمک به داشتند، می‌توانستند در تاریکی شهر برج آتش نشانی تبریز را یافته و درخواست کمک کنند.

برج آتش‌نشانی تبریز کجاست؟

امروزه وسایلی مثل ابزار پمپاژ آب و اطفای حریق که آتشنشانان تبریز از آن استفاده می‌کردند، به یادگار مانده و در موزه‌ آتش نشانی تبریز نگهداری می‌شود. بعدها که تعداد آتش نشانی‌ها در سطح کشور گسترش یافت و به همت انگلیسی‌ها در شهرهای آبادان و مسجد سلیمان نیز مراکز امداد و آتش نشانی احداث گردید. امروزه برج آتش نشانی تبریز (یانقین) با زیبایی و ابهت خود از هر گوشه‌ی شهر پیداست و می‌توان به بازدید از آن رفت.

محل قرارگیری برج آتش‌نشانی در تبریز

برج آتش‌نشانی از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود و بنایی آجری و زیبا به ارتفاع ۲۳ متر است. این سازه در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. کارکرد اصلی برج دیدبانی بوده که دارای هشت نورگیر در جهات مختلف است و در زمان خود همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک می‌داد. به‌محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن، فرد دیدبان بلافاصله زنگی را که از بالای سقف آویزان بود، به صدا در می آورد و ماموران آتش‌نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین آتش‌نشانان بودند، سریعا خود را به محل می‌رساندند و با وسایل خود و با کمک آب‌انبار همسایه‌ها عملیات اطفا حریق را انجام می‌دادند.

برج آتش‌نشانی تبریز کجاست؟

بدین ترتیب شهر تبریز از دوره قاجاریه دارای دستگاه‌های اطفای حریق و پمپاژ آب با پمپ‌های مسی دستی دوطرفه بود. این وسایل، هم‌اکنون در موزه‌ آتش‌نشانی تبریز نگهداری می‌شوند . این برج با شماره ۲۰۱۱ در سال ۱۳۷۷ در سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری به ثبت رسیده است.

متاسفانه در حال حاضر امکان بازدید از فضای داخلی برج آتش‌نشانی تبریز وجود ندارد و تنها می‌توان به دیدن نمای بیرونی آن کفایت کرد. بر همین اساس در هر ساعت از روز می‌توانید از این بنای تاریخی دیدن کنید. در روز جزئیات بیشتری را خواهید دید و شب‌ها، نورپردازی برج، جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد.

برج آتش‌نشانی تبریز از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی استان آذربایجان شرقی است و در نبش خیابان خاقانی و بهادری قرار دارد.

برای دسترسی به این برج می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. خیابان خاقانی یک‌طرفه است؛ بنابراین اگر با خودروی شخصی قصد بازدید دارید، از سمت میدان دانشسرا (بازار تبریز) وارد خیابان خاقانی شوید. پس از در مسافتی کوتاه، برج را خواهید دید.

برج آتش‌نشانی تبریز کجاست؟

البته به‌ دلیل کمبود فضای پارک، توصیه می‌کنیم از بردن ماشین شخصی خودداری کنید. اگر از خطوط BRT استفاده می‌کنید، در ایستگاه‌ مسجد کبود پیاده شوید. از این ایستگاه تا برج آتش‌نشانی ۱۵ دقیقه پیاده فاصله است. اگر هم با استفاده از اتوبوس قصد بازدید را دارید، در پایانه خاقانی پیاده شوید و سپس هفت دقیقه پیاده‌روی کنید تا به این سازه تاریخی برسید.

نشانی: استان آذربایجان شرقی، تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید