۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 55429748

خانه‌های تاریخی تبریز به لحاظ زیبایی شهرت فراوانی دارند، در همین راستا با ما همراه باشید تا بدانیم خانه بهنام تبریز کجاست.

خانه بهنام تبریز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه بهنام تبریز یکی از چند صد خانه‌ای است که در این شهر وجود دارد و زیبایی آن خیلی از افراد را به سمت خودش می‌کشاند تا حتی برای یکبار هم که شده از این خانه بازدیدی داشته باشند. معماری خانه بهنام تبریز هم به شکلی است که اگر شما تنها عکس خانه بهنام تبریز را ببنید، حتما ترغیب به دیدن آن از نزدیک می‌شوید. در تبریز خانه‌های تاریخی نسبتا زیادی وجود دارد که این خانه هم یکی از آن‌هاست.

درباره ساختمان خانه بهنام در تبریز

تبریز در زمان گذشته یکی از شهرهای بسیار مهم ایران محسوب می‌شد و به همین سبب بسیاری از ولیعهدهای آن زمان ساکن این شهر بودند. در منابع مختلف تعداد متفاوتی از خانه‌های تاریخی و قدیمی در این شهر ذکر شده است اما نمی‌توان عدد مشخصی را برای آن‌ها تعیین کرد؛ شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر تبریز دومین شهر ایران از نظر تعداد خانه‌های تاریخی به شمار می‌رود.

خانه بهنام تبریز کجاست؟

یکی از این خانه‌های زیبا، خانه تاریخی بهنام است که در حال حاضر بخشی از آن در اختیار دانشکده معماری دانشگاه هنر تبریز قرار دارد؛ این خانه در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار ساخته شد و در زمان ناصرالدین شاه بر روی آن بازسازی انجام گرفت. همان‌طور که از اسم این بنا مشخص است، مالک عمارت شخصی به نام بهنام گنجه‌ای بود که خاندان آن‌ها از خانواده‌های مهم در عهد قاجار به شمار می‌رفتند و ریشه جد خاندان آن‌ها با قاجار یکی بوده است.

در آن زمان، خاندان گنجه‌ای در گنجه زندگی می‌کردند که پس از سلطه روس‌ها به قفقاز، به تبریز آمدند؛ سپس در آنجا به تجارت پرداختند و وارد سیاست نیز شدند. در ادامه از این عمارت و بناهای دیگری که در نزدیک آن قرار دارند بیشتر برایتان خواهیم گفت. ثبت ملی: این خانه در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۵۰ ثبت ملی شده است. به طور کلی خانه تاریخی بهنام تبریز دو حیاط (حیاط اندرونی و حیاط بیرونی) و دو ساختمان (ساختمان اصلی و ساختمان کوچک) دارد.

خانه بهنام تبریز کجاست؟

ساختمان اصلی، را قشلاقی و دیگری را ساختمان ییلاقی می‌نامند که با توجه به فصل و دمای هوا، هر کدام مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ ورودی عمارت بهنام نیز در پشت خانه قرار داشته و درب آن از کوچه مشیر بوده است.

از دیگر قسمت‌های عمارت می‌توان به یک هشتی اشاره کرد که برای ورود، ابتدا باید از آن عبور می‌کردند. تقریبا تمامی خانه‌هایی که در آن زمان ساخته می‌شدند، دارای این هشتی بودند و علت آن هم جلوگیری از دیده شدن داخل خانه توسط افراد دیگر بوده است. از قسمت‌های جالب توجه این خانه، وجود طنبی در آن است که زیبایی چشمگیری دارد؛ طنبی یا هفت دَری به اتاقی گفته می‌‎شود که دارای ۷ درب است و در اطراف آن نیز اتاق‌های دیگری قرار گرفته‌اند.

محل قرارگیری و نحوه بازدید از خانه بهنام تبریز

تبریز در طول تاریخ خود با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده‌ است. این شهر در دوره قاجار به شکوفایی رسید؛ به‌ طوریکه در این دوره به‌عنوان مهم‌ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می‌شد.

خانه بهنام تبریز کجاست؟

شهر تبریز به‌عنوان مرکز ولایت‌ عهدنشین عصر قاجار و دومین شهر پررونق کشور، از لحاظ داشتن خانه‌های قدیمی‌، درخور توجه است. حدود ۳۰۰ خانه قدیمی ارزشمند در شهر تبریز وجود دارد که خانه‌ بهنام یکی از آن‌ها به شمار می‌رود و امروزه به یکی از جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده است.

تبریزی‌های خوش دل، به محض شنیدن محله مقصودیه، می‌دانند چه بافت تاریخی و قدیمی انتظارشان را می‌کشد. در این شهر از هر کس بپرسید دانشکده هنر و معماری دانشگاه تبریز کجاست، شما را به این محله قدیمی و تاریخی هدایت می‌کند. دانشگاه در راس سه خانه تاریخی قرار گرفته است که متعلق به بزرگان تاریخ است. یکی از این خانه‌ها، خانه بهنام است. برای ورود به خانه از کوچه مشیر وارد می‌شوید. بعد از گذر از یک دالان قدیمی و کاهگلی، این خانه زیبا به چشم‌تان می‌خورد.

خانه بهنام از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است و در تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه قرار دارد. برای دسترسی به این خانه تاریخی می‌توانید از تاکسی، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید.

خانه بهنام تبریز کجاست؟

همچنین با پیاده شدن در ایستگاه مترو ساعت، می‌توانید مسافت باقی‌مانده را با تاکسی یا پیاده طی کنید و به خانه بهنام برسید. در نظر داشته باشید که به‌دلیل قرارگیری خانه در مرکز شهر، ممکن است برای پارک خودرو اذیت شوید.

بازدید از این بنای زیبای تاریخی حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان شما را می‌طلبد. بنابراین اگر قصد بازدید دارید، می‌توانید از ساعت ۹ تا ۸ بعد از ظهر در ادامه گشت و گذرتان از دیدنی‌های شهر تبریز، سری به این خانه بزنید.

برای بازدید از خانه بایستی از سر در ورودی دانشکده بلیط تهیه کنید. بهایی که برای بازدید از زیباترین و تاریخی‌ترین خانه تبریز می‌پردازید بسیار ارزان است. با تهیه این بلیط می‌توانید به طور همزمان پس از بازدید از خانه بهنام، از خانه گنجی زاده دیدن کنید که در فاصله کمی از دو خانه دیگر قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید