گویا ایرانی‌ها از قدیم به فکر زیبایی بودن و قدیمی‌ترین عمل زیبایی کشف شده در تاریخ جهان در شهر سوخته در سیستان و بلوچستان در ۵ هزار سال پیش انجام شده!

قدیمی ترین عمل زیبایی جهان در این شهر ایران صورت گرفته! + ویدیو

سلام نو - سریس گردشگری:

شهر سوخته سیستان و بلوچستان پیشرفته‌ترین شهر جهان باستان بوده.

یکی از یافته‌های حیرت‌انگیز شهر سوخته، مربوط به عمل زیبایی زنی حدود 28 تا 32 ساله بوده که چشم مصنوعی واسش قرار داده بودن. حتی با طلا واسه این چشم مصنوعی مویرگ‌هایی به قطر نیم میلی‌متر ساخته بودن. جنس این چشم از موم و چربی حیوانی بوده؛ غیر از این، آثار پیشرفت و تمدن رو می‌شه در جای جای شهر سوخته پیدا کرد. مثلاً می‌دونستید اولین انیمیشن رو تو این شهر پیدا کردن که مربوط به سفالی هست که وقتی در جهت عقربه‌های ساعت به چرخش در میاد، یک بز در پنج حرکت به سمت درخت حرکت می‌کنه و از برگ اون تغذیه می کنه.

یا مثلا آثاری در یکی از اسکلت های جمجمه نشون میده اونا به روش امروزی‌ جراحی مغز انجام می‌دادن؛ و حتی زن‌ها در این شهر سمت‌های بالای مدیریتی داشتن. از عجایب دیگش می شه به پیدا شدن خط کش 10 سانتی‌متری با دقت میلی‌متر، اولین بازی که شبیه تخته نرده و لوحی که شبیه ماشین حسابه که واسه حسابداری ازش استفاده می‌کردن، اشاره کرد.

این شهر دارای پنج قسمت اصلی شامل بخش مسکونی، بخش مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستانه و برخلاف وضعیت کنونیش، بسیار سرسبز بوده و آب رو هم از دریاچه هامون تامین می کردن.
اما استانی که دارای شهری با چنین تاریخ و تمدنی بوده الان متاسفانه باید ازش به عنوان استان محروم ایران یاد بشه...

کد خبرنگار: ۲۷
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید